Infrusen bil

Planerar för att "frysa" in mig i en stuga uppe i norra Finland en vinter. Jag klarar mig nog men problemet är att min dieselbil kommer att stå stilla i temp. mot -40 utanför stugan i kanske sex månader. Vad bör jag tänka på ? Bör oljan tappas ur, bör det vara glykol i stället för spolarvätska i spolartanken. Bör batterierna tagas ur ? Är det bättre att bilen står eller bör den pinas igång t.ex en gång i veckan ? För att undvika kondens i bränsletanken bör den förståss vara full. Men finns det något mera jag bör tänka på ?
Koivu
 
Jag har inte svar på alla frågorna, men några saker:

Batteriet kommer antagligen frysa sönder om det inte hålls fulladdat.

Vid långtidsförvaring av bilar brukar man palla upp dem eftersom däcken annars blir "ovala" av att stå med last på samma punkt flera månader.

Det lutar alltså åt att det kan vara ide att försöka köra bilen några meter fram och tillbaka varje vecka.

En snabb goggling gav t.ex. följande länkar:
http://www.automotorsport.se/artikelmall.asp?version=17101

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,723188,00.html
 
Jag tycker du ska ta ur batteriet och ev underhållsladda det emellanåt om du har möjlighet. Oljan skulle jag se till var så nybytt som möjligt, att tappa ur den ökar nog kondens och risk för frysning och ffa korrosion. Spolartanken däremot bör nog hellre tömmas än fyllas med glykol.
I sista tankningen kan du slå i några dl 2-taktsolja som ökar konserveringsgraden i insprutningssystemet.
Öka däckstrycket och rulla gärna bilen någon meter fram o tillbaks någon gång om möjligt, för att undvika att få permanent platta däck. Fast det kanske inte går om det är mycket snö.
Be till högre makter när det är dags för start.

/K
 
Ta in batteriet, kolla att glykolhalten är optimal, fyll på rejält med sprit i spolarburken, men lämna halva tom. Om spolarvätskanfryser spelar inte så stor roll. Det brukar hålla, och om det fortafarande är svinkallt när du ska köra behöver du inte spolarna. Men finns det utrymme så är det ju möjligt att hälla i hetvatten som tinar den bottenfrusna burken.

Däcken är nog inget problem. Motorn inte heller. Starta inte bilen en gång i veckan med mindre än att den får gå helt varm. Det blir bara kondens vid kort kallstart, som gör det hela sämre.
 
Bör oljan tappas ur,
-Nej

bör det vara glykol i stället för spolarvätska i spolartanken.
-Fullt med kladdig klykol??? Koncentrerad spolarvätska brukar inte frysa.

Bör batterierna tagas ur ?
Ja, ta in och ladda ett par gånger. Om du inte kan ta in batteriet kan du ladda det på plats, men laddas det ur fryser det.

Är det bättre att bilen står eller bör den pinas igång t.ex en gång i veckan ?
-Att pina igång en bil som är 30-40 grader kall sliter otroligt, bättre att låta den stå.

För att undvika kondens i bränsletanken bör den förståss vara full.
-Helt sant. Ska du ha igång bilen då det är kallt ska du se till att du har vinterdiesel i tanken, inte sommardiesel som parafinerar.

Men finns det något mera jag bör tänka på ?
-Ta bort den värsta snön från bilen, inte bra med en massa tyngd på fjädringen, om du nu inte pallar upp det. Kanske inte nödvändigt att palla upp den, platta däck brukar gå till sig.
Motorvärmare? På gamla dieselbilar brukar man elda under motorn med diesel, t-röd och trasor i en plåtburk då man ska ha igång den i kylan... men det kanske inte är att rekommendera.
 
Bensinare

Wolf25; sa:
Motorvärmare? På gamla dieselbilar brukar man elda under motorn med diesel, t-röd och trasor i en plåtburk då man ska ha igång den i kylan... men det kanske inte är att rekommendera.

Såg om någon som gjorde så i Kaukasus (på TV). Innan eldandet meckade dom bort all plast (kablar mm) ur motorrummet. Sen tillbaka innan motorn kallnade. Meckict værre.

Men det kommer væl inte att vara -40 hela tiden? Och varfør ska du ha en dieselbil utan motorværmare? Min 3000:- Passat från -83 startar utan problem under -30, førusatt att batteriet orkar. En gammal VW eller Volvo bensinare med ett stort fritidsbatteri som du kan ta in och ladda och bara anvænda som starthjælp paralellt med bateriet som sitter i vore en funkis kombination.


[Ändrat av Vandrare 2005-12-12 kl 13:35]
 
Lämna batteriet ute

Som du redan fått veta, tål bilen och motorn kyla mycket bra. Råden att tanka fullt med vinterdiesel och byta till syntetolja är mycket bra.

När du kontrollerar glykolen i kylarvätskan, notera då att bästa köldtålighet inte fås av ren glykol, utan av en blandning på cirka 40% vatten och 60% glykol. Leverantören av den glykol du köper kan ange exakta siffror. Du kan också svänga in på en verkstad och be dem mäta köldtåligheten i din blandning, det går på ett ögonblick.

Men batteriet ska inte tas in i stugvärmen - där laddas det ur på två månader! En laddad blyackumulator fryser inte sönder och tål antagligen alldeles utmärkt sex månaders vila - om den står kallt. Självurladdningen är då minimal.

Vill du vara helt säker på att ha ström i batteriet efter sex månader, får du skaffa en solcellspanel, som kan stå för underhållsladdning hela vintern (förutsätter att du inte har elektricitet i din stuga). Det skulle också ge maximal köldtålighet - ju bättre batteriet är laddat, desto lägre temperaturer tål det.

Ta med en burk stargas för att hjälpa motorn igång om batteriet är på gränsen till urladdat.

hälsningar
Jens
 
Jag undrar ju lite... om man nu är insnöad i en stuga nånstans... har man el för att ladda batteriet då? Eller el till motorvärmare?

(Till bensinbilar finns det ju bensindriven motorvärmare, finns det motsvarande dieseldrivna till dieselbilar?)
 
Motorvärmare & annat

Jodå, det finns motorvärmare som "går" på diesel, Ebersprächer är väl det mest kända fabrikatet följt av Webasto. Det gäller att ha ett friskt batteri bara, eftersom de behöver lite ström för att gå. Många goda råd har givits här, exvis syntetolja i motorn. Kolla upp, dvs mät glödstiften så att alla fungerar, detta gör du eller någon som kan med hjälp av ett multimätinstrument. Eller så byter du helt enkelt alla glödstiften. En liten skvätt bensin i dieseln gör att det tänder till lite lättare när du vill starta, vi pratar 0.5-1 liter bensin till full tank (som också nämnts tidigare ska vara vinterdiesel). Smörj dörrlister och dörrlås med lämplig produkt, du bör kunna ta dig in i bilen för att kunna starta. Normalt har man lite större batteri i dieselbilar (läs: kapacitet), kolla om du kan få in ett ännu större. Vid -20 grader så har du ungefär halva batterikapaciteten jämfört med + 20 grader. Svenska försvaret hade förr "mobila motorvärmarsatser", i princip en blåslampa med värmetålig metall slang som ledde upp varmluft i motorrummet på terrängbilar/lastbilar mm. Öppen låga mot ett motorutrymme bör undvikas. Själv har jag en Nissan Patrol, har aldrig varit med om -40 med den, men -30 utan motorvärmare har gått hur lätt som helst. Friskt batteri och d:eek: glödstift och syntetolja har visat sig en bra kombination. Men det finns kanske ström där du ska vara, så skaffa en elektrisk motorvärmare om du nu inte redan har en.
 
Boktips

Handlar inte om bilen, men ack så rolig läsning.
'De hängda rävarnas skog' av Arto Paasolina.
Handlar om ett par gubbar som övervintrar just i norra Finland. // M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mhenning Jorden runt med bil Övriga aktiviteter 50

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.