"Allemansrätt" i kroatien?

Har för mig att jag har hört någon nämna att man i Kroatioen skulle ha något liknande system som våran allemansrätt. Är det någon som vet hur det förhåller sig med detta?
Jag är lite sugen på att åka dit och paddla. Hade ju varit nice att kunna tälta på öar man kommer till och leva allmänt frilufsliv!

Tacksam för tips från folk som varit där och vet hur det funkar!

Fredrik
 
Maua; sa:
Har för mig att jag har hört någon nämna att man i Kroatioen skulle ha något liknande system som våran allemansrätt. Är det någon som vet hur det förhåller sig med detta?
Jag är lite sugen på att åka dit och paddla. Hade ju varit nice att kunna tälta på öar man kommer till och leva allmänt frilufsliv!

Tacksam för tips från folk som varit där och vet hur det funkar!

Fredrik

Jag vet inte hur det är med allemansrätt (har bara seglat i Kroatien) men jag tror inte det är några problem att leva friluftsliv på öarna. De flesta öar är ganska glest bebodda och är beväxta med taggig nästan ogenomtränglig vegetation. Om du tältar på en avsides plats lite diskret så du inte syns från långt håll så är sannolikheten att någon överhuvud taget ska hitta dig minimal, eftersom det ofta är fysiskt omöjligt att ta sig till många platser landvägen.

Johannes
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.