Äventyrs böcker

"Fram över Polarhavet" av Fridtjof Nansen.
Läs även "På skidor över Grönland".

En resa med Nansen i slutet av 1800 talet.

Lägereld
 
Exupérance; sa:
Du tog orden ur mun på mig där, gällande Alexandra David Neel. Jag kan verkligen rekommendera den boken.

Får väl bidra med Marlo Morgans omdebatterade bok om sin vandring genom Australien, och Jerri Nielsens "Fångad i isen" om en övervintring på Antarktis.

En bra biografi/återberättelse är Martin Dugards "Mot Afrikas hjärta" som handlar om Stanley och Livingstone.

he he, tog orden ur mun - ett drygt ar senare!

Gillar man polarfarder sa ar Peter Freuchens bok om sitt liv bland Thuleeskimaerna nangang vid seklets borja mkt trevlig! (utom att man stryper varann vid svalt). Har sett den bade pa biblioteket och antikvariatet. En inte helt farsk utgava alltsa.

Haller f o med om att Marlo Morgans bok om en fotvandring med kameler genom Australien ar lasvard.
 
<b>Äventyr.</b>

<li>The Long Walk - Slavomir Rawicz - Hur i H överlevde de?
<li>Adrift - Steven Callahan - Hur överlevde han?

<b>Klättring.</b>

<li>My Vertical World - Jerzy Kukuczka - Ingen slår honom i fråga om hårda klättringar.
<li>Mountains of My Life - Walter Bonatti - Vilka rutter, vilka äventyr.
<li>The Mammut Book of Mountain Disasters - Hamish McInnes - Titeln säger allt.
 
Alfreds Lansings bok om Schackletons expedition till Antarktis. En av de bästa äventyrsberättelserna om en av de mest makalösa överlevnadshistorierna.

Boken har getts ut på svenska under två olika namn: "Att överleva" och "I isens grepp". På engelska "Endurance".

Johannes
 
björner; sa:
he he, tog orden ur mun - ett drygt ar senare!

Haller f o med om att Marlo Morgans bok om en fotvandring med kameler genom Australien ar lasvard.

Jo, men jag har inte följt hela tråden så länge, utan läste den för första gången när jag skrev mitt inlägg, därav uttrycket :)

Kameler? Jag vill minnas att hon vandrade med aboriginer?
 
När man sedan tröttnat på alla stora äventyrare så ska man ta och läsa "The good life" med Dorian Amos. Boken är en självbiografi med massor av humor om en man och hans fru som lämnar ett tryggt liv med fasta jobb och flyytar till Kandadas vildmarker för att bosätta sig. Detta är troligtvis en av de bättre böcker jag någonsin läst och att den är gjorde med en stor portion humor. Kolla gärna in hans hemsida med bilder från livet i vildmarken http://www.dorianamos.com/
 
Jag måste rekomendera en i Sverige lite bortglömd pioneer bland de nordiska äventyrarna.
Läs någon av Christer Bouchts böcker ex. Grönland tvärs eller Frostbitet.
Christers bok -Från paradiset till främsta linjen- beskriver lite ytligare om hans äventyr men tar även upp bla vapensmugglandet (som han var med om) i österbotten efter krigstiden.
 
Exupérance; sa:
björner; sa:
he he, tog orden ur mun - ett drygt ar senare!

Haller f o med om att Marlo Morgans bok om en fotvandring med kameler genom Australien ar lasvard.

Jo, men jag har inte följt hela tråden så länge, utan läste den för första gången när jag skrev mitt inlägg, därav uttrycket :)

Kameler? Jag vill minnas att hon vandrade med aboriginer?

Jepp, jag tar tillbaks allt och lite till! Morgans bok heter ju Dromspar. Hon gor mkt riktigt en fotvandring nanstans, definitivt inga kameler dar!
Daremot finns det en annan bok om en kvinnas kamelvandring tvars Australien, och den ar minst lika lasvare, mer aventyr. Nan som kanner till titel/forfattare?
 
björner; sa:
Jepp, jag tar tillbaks allt och lite till! Morgans bok heter ju Dromspar. Hon gor mkt riktigt en fotvandring nanstans, definitivt inga kameler dar!
Daremot finns det en annan bok om en kvinnas kamelvandring tvars Australien, och den ar minst lika lasvare, mer aventyr. Nan som kanner till titel/forfattare?


På kamelrygg genom öknen av Robyn Davidson kanske?
 
blomma; sa:
Jon Krakauer - Into thin air
Mattias Åhlin; sa:
Tack! Men den har jag redan läst. Väldigt bra dock.

Har också läst den,kanon.Bara tråkigt att den har förstört Rammstein's Reise,reise för mig.Läste antagligen nåt av de spännande styckena samtidigt som den spelades i lurarna,för nu får jag "bilder" från den boken när jag försöker läsa och lyssna på skivan samtidigt :(.


peter
[Ändrat av ping 2005-11-30 kl 20:03]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.