Jorden runt med bil

Ett par småsaker: jag har kört igenom Afrika med en fyrhjulsdriven lastbil, vilket fungerar men var rätt jobbigt. Under den resan slogs jag vid åtskilliga tillfällen att den perfekta bilen vore en valp, d v s armens terrängbil. Helst en treaxlad TGB13, så kan du sova i den när det hettar till (vilket det gör ibland). Tål hur mycket skit som helst, diffspärrar (bra i sand), Volvo B18-motor, kan lagas med tuggummi... Försvaret säljer nog fortfarande ut en del sådana ibland.

Varför f ö köra samma bil överallt? Kör Sverige-Sydafrika i en bil, sälj den på plats, flyg till USA och köp en ny bil (billigare än här), som du kör till Punta Arenas eller Ushuaia och säljer där, innan du flyger från Santiago till Sydney, köper något som kan ta dig till Darwin, därefter ny bil igen i Singapore. Så länge du avslutar varje etapp där det finns en andrahandsmarknad behöver inte priset bli högre på det sättet, du sparar in båttransporter, och kan "optimera" ditt fordon för varje etapp. Sydamerika har ju t ex ofantligt mycket bättre vägstandard än Afrika (obs jag berömmer inte därmed vägarna i Sydamerika...).

Var i Khatanga i norra Sibirien för några år sedan, på väg norrut. Träffade där några ryssar som höll på att korsa Sibirien öst-väst. De körde inga vanliga bilar, utan någon sort med ballongdäck (den sorten sådana alla islänningar älskar att dundra omkring i). De påstod att det var det enda, absolut enda, som funkade där. De körde dessutom på senvintern, eftersom alla så kallade vägar går från ofarbara till obefintliga när ytlagret i marken smälter.

Transport från Ryssland till Alaska är inte nödvändigtvis helt omöjligt (fast det kanske bara gäller personer, inte bilar). Bl a hade National Geographic en artikel om Aleuterna för inte speciellt länge sedan, där man om jag inte missminner mig fick intrycket av att det fanns någon form av kommunikation mellan kontinenterna.

Ha en riktig kanontrip! (Är jag avundsjuk, eller... ;-))

Odd
 
Re: Bilval

Xander; sa:
Kul projekt!

Vad avser bil skulle jag rekommendera en Toyota Jeep, En landcruiser 70, 100 om du har pengar, Hillux eller någon liknande. Anledningen är att Toyota jeeper finns överallt! Jag har inte varit överallt, men jag har åkt
jeep i både sydamerika, Asien och Afrika. I Afrika är Defender en vanlig bil men lika vanlig är den inte på andra kontinenter. Dessutom har Toyota ett ryckte att vara betydligt pålitligare en Defender. Jag har pratat med med folk som har som arbete att köra turister med jeep i både Bolivia, Brasilien, Chile, Egypten och alla var eniga om att Toyota är den pålitligaste och bekvämaste. Hör ställning i en Defender är ganska konstig (en smak sak).

Nu vill jag inte säga att Defender är ett dåligt val. Den var från början en dålig bil men den har förfinas genom åren. Ett annat bra val är Mercedes G-wagen, lite dyr men förmodligen den mest pålitliga och terrängdugliga bil som finns, dessutom mycket bekväm på väg. Vid valet av Mercedes skall du välja den med samma motor som den Lilla lastbilen Sprinter. Till den motorn finns du delar i stora delar av världen.

Lycka till.

/A

Mmm... Toyotas servicenätverk är betydligt bättre utbyggt än Land Rovers. Från den synpunkten är en Toyota säkert ett bra val. Kanske speciellt <a href="http://www.ebroadcast.com.au/ecars/Toyota/40.html">40/45-serien</a> eller <a href="http://www.ebroadcast.com.au/ecars/Toyota/70.html">70/75/78-serien</a>.

Diskutera det optimala fordonet för en jordenruntresa kan man ju göra i all evinnerlighet... men jag skulle nog sätta min hatt på en begagnad Mercedes Unimog U1250, som <a href="http://www.ebroadcast.com.au/ecars/Unimog/4x4.html">denna</a>. Men det är klart, den kräver ju C-kort.

/Mats
 
Xander; sa:
Jag håller med om att Unimog är ett bra val, men de är mycket dyra och C-körkort krävs.

/A

Tja, dyra och dyra.

Man kan få en fin Unimog 416 Crewcab för 60 000-80 000 kr. Tycker inte det är så farligt för ett sådant fordon. Går man upp till U1250/1350/1550 är det så klart helt andra priser (150 000-250 000 kr), men en 416 är ju ett ypperligt alternativ.

Vill man komma undan ännu billigare kan man alltid köpa en av alla dessa 404:eek:r som har blivit lätta att få tag på efter murens fall. De går att få för en spottstyver, ca. 20 000-30 000 kr. De är förstås utrustade med den famösa bensinmotorn, men nu finns det välgjorda konverteringspaket för att få in en OM617 dieselmotor i dessa. Då har man också ett fantastiskt expeditionsfordon.

/Mats
 
Re: Re: Perfekt

Kanske man ska tacka dig Mats för alla tipsen, det är verkligen bra att veta som mycket som möjligt. tackar tackar, coh tack till de andra också.

ha det bra
/mathias
 
Årets Ryssland-resa,

Hej!
I år bilade jag i Ryssland igen, en sträcka på 6000km totalt (Tallinn-Moskva-Saratov-Elton (saltsjö av typen DödaHavet, på gränsen till Kazakstan) - och tillbaka genom St:petersburg och Finland).
Vi var 6 personer i en minibuss VW Caravelle-91. Bilen klarade sig utmärkt på de dåliga vägar, i hög värme, damm, mm. En sådan bil kan absolut rekommendeas för Ryssland - resan (dessutom är det bekvämare att åka i en minibuss, om man reser riktigt långt).
Det största problemet vi har haft under resan, var en gränspassage Estland-Ryssland, där vi fick stå i kö och vänta i 11 (elva) timmar!!! Gränsen Finland-Ryssland brukar fungera betydligt bättre (Helsinki-Vyborg-St:petersburg).
I övrigt kan man säga att övernattningsmöjligheter utmed vägen har blivit något bättre (fler motell), dock kan detta fortfarande bli ett problem i vissa regioner. Väglag är för det mesta acceptabel, utom Saratov-regionen, där är vägarna katastrofala. En stor fördel att skaffa sig reäla extra-ljus, eftersom vare sig vägrenen eller mittlinjen är markerade.
Poliserna är fortfarande jättemånga, och man får alla möjliga frågor/krav ifrån dem. Bl a har det förekommit följande: - ett internationellt körkort
- skylt av land-tillhörighet på bilen (de vill ha den gamla "SE" skylten, den nya EU skylt duger inte för dem)
- trafikförsäkring (köpes på gränsen, för ca 700 SEK/mån)
- förbandslåda
- passagerarlista, verifierad av polis
- registreringsbevis i original kontrolleras alltid
- pass/visum + stämpel från hotellet dit resan förmellt går (när man ansöker visum, uppger man målet för resan, ett visst speciellt hotell. I hotellet stämplar de ditt pass när du kommer fram)
- hastighetskontroller är oerhört vanliga, så att en radar-varnare är bra att ha.

Övrigt: -extra bensin-dunkar är bra att ha, speciellt om du vill tanka 95-oktan.
-verktygslåda + reparationshandbok på din bil (jag föredrar att köra en ngt äldre bil därborta, eftersom de är inte lika stöldbegärliga, och det är inte lika förödande att ev misshandla dem på dålig väg).
-Åtminstonne en person i sällskapet bör kunna ryska.
- Bensin 95-oktan kostar f.n. ca 14 rubel/liter, d.v.s. ca 4.50 SEK
***
Själva Elton-sjön är en spännande naturupplevelse för den nyfikne.
 
Intressant

Hejsan.
Det lät ju som en riktigt trevlig rysslandsresa. Skulle va kul att höra lite mer av detta. Rekomenderar du något ställe? Hoppas du skriver. tack och hej.
/mathias
 
Beställ denna bok till ditt bibliotek.
En detaljerad berättelse om dels resan runt jorden, dels allt som gick sönder på landrovern.

Så är du skrivbordsberedd i alla fall.

Författare, Neumann, Wolfgang.
Titel, Med husvagn till världens ände.
Utgivningsår, 1974.
Placering, N GEOGRAFI


/P
[Ändrat av chinerunner 2005-01-11 kl 01:48]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.