Viodeocd

Har lyckats att redigera på datorn och bränna ned på VCD så att det skall funka att se på DVD spelaren/TV. Det funkar rent tekniskt men det blir väldigt dålig bild. Det format som tydligen gäller för brännarprogrammat NERO är 352x288 25.00fps. Är det någon som vet hur man får en bättre kvalitet?

I redigeringsprogrammet finns ett fromat som är 720x576 (MPEG-2). Borde inte det funka eftersom det står i redigeringsprogrammet att detta format är till TV-fullscreen PAL.

Någon som vet och har provat?


Robin
 
En Neros fel..

robin_bondesson; sa:
Har lyckats att redigera på datorn och bränna ned på VCD så att det skall funka att se på DVD spelaren/TV. Det funkar rent tekniskt men det blir väldigt dålig bild. Det format som tydligen gäller för brännarprogrammat NERO är 352x288 25.00fps. Är det någon som vet hur man får en bättre kvalitet?

I redigeringsprogrammet finns ett fromat som är 720x576 (MPEG-2). Borde inte det funka eftersom det står i redigeringsprogrammet att detta format är till TV-fullscreen PAL.

Någon som vet och har provat?


Robin

Det har ingenting med Nero att göra utan med de videokomprimeringstekniker man använder..
VideoCD eller VCD bygger på MPEG-1 och kom 1992. (MPEG - motion pictures expert group). MPEG-1 har en begränsad upplösning på endast 352x288 pixel, vilket som du märkt ger en begränsad kvalitet.
DVD bygger på MPEG-2, kom 1995 och baseras till stor del på MPEG-1, men har en högre maximal upplösning, 720x576 (PAL), och därmed en högre kvalitet. Mitt tips är alltså att du väljer MPEG-2, dvs det format DVD bygger på. Då det tar upp relativt mycket plats kan det dock finnas anledning att välja MPEG-4, som är den senaste videokomprimeringstekniken (1999), speciellt om du vill spara dina filmer på hårddisken. Speciella MPEG-4 kodare finns att tillgå på nätet. MPEG-4 har liksom MPEG-2 en maximal upplösning på 720x576 och har dessutom en betydligt lägre bandbredd. Komprimeringen av en DVD film (ca 6 Gb) till MPEG-4 ger omkring 650-800 Mb. Leta runt lite på nätet (ex. http://www.divx.com) och läs på om olika komprimeringstekniker så löser det sig nog. Hoppas jag i alla fall gett lite vägledning!

Lycka till!
David
 
Besservisser;-)

Nja nu blev det väl inte helt riktigt!

Jag brukar inte besservissra men det var lite väl mycket fel...

MPEG-1 optimerad för 352x288 större upplösning kan fungera, beroende på spelare & dekoder VCD funkar ej med högre upplösning pga VCD standarden.

MPEG-2 har olika profiler från 352x288 till HDTV 1920x1152

MPEG-4 finns från Simple profile L1 (176x144 64Kbit/s) tex Main Profile L4 som är 1920x1088 med 38.4 Mbit/s

Sen är ju detta rekomenderade standarder men jag har sett MPEG-1 filmer med HDTV kvalite, så standarden är ju en rekomendation sen kan ju folk implementera dem hur som helst!

Divx är en teknik baserad på MPEG 4 med några egna ideer...
 
Re: Besservisser;-)

fafner; sa:
Nja nu blev det väl inte helt riktigt!

Jag brukar inte besservissra men det var lite väl mycket fel...

MPEG-1 optimerad för 352x288 större upplösning kan fungera, beroende på spelare & dekoder VCD funkar ej med högre upplösning pga VCD standarden.

MPEG-2 har olika profiler från 352x288 till HDTV 1920x1152

MPEG-4 finns från Simple profile L1 (176x144 64Kbit/s) tex Main Profile L4 som är 1920x1088 med 38.4 Mbit/s

Sen är ju detta rekomenderade standarder men jag har sett MPEG-1 filmer med HDTV kvalite, så standarden är ju en rekomendation sen kan ju folk implementera dem hur som helst!

Divx är en teknik baserad på MPEG 4 med några egna ideer...

Japp. Du har rätt! Och det var jag som missuppfattat en del saker.. Tacksam för att du "besservissrar".. =)

MVH
Dave
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.