Längsta simturen?

Tja!
Disskuterade med en kompis hur långt en person egentligen har simmat. Engelska kanaln har man ju hört att folk simmat, men finns det andra exempel?
Är det möjligt att till exempel simma västervik - gotland, en liten sträcka på 10 mil...

ha det!
 
Monofena

För några år sedan var det en fensimmare som simmade från Åland till Sverige. Har något minne av han använde monofena.

Per
 
Såg ett intressant program på NRK om en kille som simmade hela sognefjorden och den är rätt lång. kommer inte ihåg men jag tror han stannade och sov ibland. Simmade vissa sträckor nattetid pga att strömförhållandena var bättre då. även en kul passag där han fick simma runt en strandad lastbåt :) hans enda följeslagare var en man i kajak.

Klart sevärt var det i alla fall.

Daniel
 
Visst e det möligt med fenor och en följebåt som pumpar in energi, men helt solo och utan fenor? Då måste man vara ganska tuff o galen, tror jag ;)


Mvh Magnus (Fd elitsimmare i klorerat bassäng, med ca 8-12 km om dagen under hårdträning inför tävlingssäsonger.)
 
Har tänkt att simma runt Ven (ön i Öresund, väster om Landskrona) så småningom. Kommer förmodligen inte att hända i år pga bristande simträning bl a.

Snabbkalkylen (google earth) säger att det rör sig om ca 12 km. Inte mycket att orda om kanske några tycker men för mig som "icke-simmare" känns det som en ordentlig utmaning ;-)

Om det finns andra intresserade av detta är ni välkomna att höra av er. Det skulle kanske kunna bli ett litet roligt arrangemang..
 
minilove; sa:
Har tänkt att simma runt Ven (ön i Öresund, väster om Landskrona) så småningom. Kommer förmodligen inte att hända i år pga bristande simträning bl a.

Snabbkalkylen (google earth) säger att det rör sig om ca 12 km. Inte mycket att orda om kanske några tycker men för mig som "icke-simmare" känns det som en ordentlig utmaning ;-)

Något du bör ta och tänka på är att om jag inte minns helt fel är det ganska strömt kring ven.

vet inte om brobygget förändrat det men när jag var liten så fiskade vi torsk vid ven och då kunde båten driva rejält.

jag vet inte om du kan undkomma det genom att simma väldigt nära land. men kolla det först. speciellt på nordvästa sidan.

/Torbjörn
 
hobbes; sa:
minilove; sa:
Har tänkt att simma runt Ven (ön i Öresund, väster om Landskrona) så småningom. Kommer förmodligen inte att hända i år pga bristande simträning bl a.

Snabbkalkylen (google earth) säger att det rör sig om ca 12 km. Inte mycket att orda om kanske några tycker men för mig som "icke-simmare" känns det som en ordentlig utmaning ;-)

Något du bör ta och tänka på är att om jag inte minns helt fel är det ganska strömt kring ven.

vet inte om brobygget förändrat det men när jag var liten så fiskade vi torsk vid ven och då kunde båten driva rejält.

jag vet inte om du kan undkomma det genom att simma väldigt nära land. men kolla det först. speciellt på nordvästa sidan.

/Torbjörn

Tackar för omtanken ;-)
Jodå, det är strömt kring Ven men jag tänkte simma väldigt nära stranden eftersom det är allt annat än långgrunt för det mesta. Tänkte plantera ut mat- och dryckdepåer dagen innan också för det lär ta hela dan he, he...
/Nils
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.