Slaskaktiviteter?

Jo, jag vet. "Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder."
Men nu börjar den (syd)svenska slaskvintern anno 2005 gå mig på nerverna. Särskilt som tiden just nu inte räcker till några utflykter till snön i norr, eller ens till att leta upp de småsjöar som har åkbar is för dagen.

Visst måste det finnas NÅGON utomhusaktivitet som kommer till sin rätt när det är tre plusgrader stundtals snöblandat regn och geggiga marker?

Klart man kan cykla eller ta en löprunda även nu, men inte är det något man längtar efter.
Klart man kan fly inomhus till simhallar och klätterväggar, men inomhus är inomhus.

Bland alla tänkare här på utsidan måste det väl finnas någon som kan komma på en uteaktivitet som faktiskt är som bäst i detta eviga novemberväder?
 
Tänk höst...

...men utan färger som lyser upp. Jag har försökt ta med höstaktiviteterna (t ex fika och grilla korv, inte bärplock...) in i januari pga det sketna vädret. För upplysnings skull ska sägas att även Umeå i år har ett erbarmligt skitväder. Har inte åkt en meter skidor på "riktig" snö!

Nå, beklaganden i all ära, men många aktiviteter är det inte som överlever. Svårt att påla ned tältpinnar i en decimeter is. Man får fika sig igenom sattyget. Och springa, om det inte är för isigt.

Trädklättring, kan det vara något i januari?

/A.
 
Det finns väl inget bättre än riktigt dimmigt väder och en riktigt lerig plöjd åker att klafsa över? Vandra kan man ju göra året om, visst vore det bättre om det var fruset så man kunde komma till områden man annars inte kan gå, men lera har sin charm också.
 
GustavOh; sa:
måste det väl finnas någon som kan komma på en uteaktivitet som faktiskt är som bäst i detta eviga novemberväder?
"som är bäst"

Nja, det är kanske snäppet bättre i andra väderlekar men jag är våldsamt förtjust i den genomgråa och halvblöta vinterpaddlingen. De mest trafikerade sommarstråken är nuförtiden rena ödemarken. Och ute på böljan så finns det plats för vinterljuset att leta sig ner mellan molnen. Njut av alla de gråa nyanserna... Och att faktiskt ser annorlunda ut jämfört med sommarn.

Man håller ju sig varm fast när man paddlar, mössa på och vettigt på fötter å händer så är kylan inget problem.

Lite horisont tar bort vinterinstängdheten.

Så hittar jag mitt ljus i tunneln.
-p-
 
olle11; sa:
Nja, det är kanske snäppet bättre i andra väderlekar men jag är våldsamt förtjust i den genomgråa och halvblöta vinterpaddlingen. De mest trafikerade sommarstråken är nuförtiden rena ödemarken. Och ute på böljan så finns det plats för vinterljuset att leta sig ner mellan molnen. Njut av alla de gråa nyanserna... Och att faktiskt ser annorlunda ut jämfört med sommarn.

Hmm, låter ju inte så illa. Till nästa slaskvinter får jag se till att vara förberedd med en kajak (för hyra lär ju vara kört så här års) och framförallt tillräckligt med rutin för att våga ut i vinterkallt vatten.
 
Cykla går bra också. Bara att dra på skoöverdragen, skidhandskarna och tunn mysse under hjälmen och - Go!

(Håll dig från cykelbanor bara, för där finns inte bara en hel massa onödigt rullgrus så här på "senhösten" utan också mämgder av glas.)

/ G
 
GustavOh; sa:
olle11; sa:
... genomgråa och halvblöta vinterpaddlingen.
... och framförallt tillräckligt med rutin för att våga ut i vinterkallt vatten.
Rätt! Det är inte fel med lite mer rutin.

Gott omdöme, bra kläder, ombyte, varm dryck, klokt sällskap och beprövad räddningsteknik är inte fel det heller. Men det kunde du ju räkna ut alldeles själv så där slog jag nog in en öppen dörr.

Ta hand om sig!
Patric
 
Ja att fiska är en riktigt bra sysselsättning.
Och då kan man ju passa på att grilla oxå.
Om man har en digitalkamera kan man fotografera oxå.
Utan att det kostar nåt.
Ja har alltid kameran med mig under mina vandringar/fisketurer.

Mvh/David
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Beppe slaskaktiviteter!? Övriga aktiviteter 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.