Resa till Helags?

Hallå där

Någon där ute som har något bra tips om hur man reser till Helags på enklaste vis under de närmaste veckorna.
Då jag saknar bil så är jag beroende av transport med buss och/eller tåg.
Hittar inga lämpliga förbindelser, men folket här på utsidan brukar jui hakoll på det mesta.
Någon som har något bra tips på "underground"-förbindelser som jag inte hittat? :)

// Lars
 
buss till Vålådalen, därefter får man ta sig för egen maskin de 13-15 km det är bort till helagsstugorna. Buss till vålådalen går bla. från östersund dit man lämpligast tar sig med tåg om man bor i södra sverige.
 
orren86; sa:
buss till Vålådalen, därefter får man ta sig för egen maskin de 13-15 km det är bort till helagsstugorna. Buss till vålådalen går bla. från östersund dit man lämpligast tar sig med tåg om man bor i södra sverige.
Erik H, du blandar nog ihop det med Stensdalen, även det ett trevligt ställe om man vill gå på topptur.

Om jag inte minns fel är det ca 20 km från vålådalen till vålåstugorna, därefter ca 25km till helags. En fin tur men det finns snabbare vägar. Länstrafiken i jämland kör buss till Ljungdalen, därifrån är det inte så långt, 15km. Från parkeringen i kläppen är det ännu närmre men tror inte att bussen går så långt upp.
Bussen till Ljungdalen går inte så ofta och det är en bit från östersund. Vägen sista biten kan även vara ett helvete.
Kan rekomendera Helags, var där en sväng förra påsken. Ska du åka uppför(utför) eller mest på platten? Hursommhelst är asmycke snö i år så det är nog åkbart länge trots att det just nu är rekordvarmt.
Trevlig tur!
 
baja_maja; sa:
...
Om jag inte minns fel är det ca 20 km från vålådalen till vålåstugorna, därefter ca 25km till helags. En fin tur men det finns snabbare vägar. Länstrafiken i jämland kör buss till Ljungdalen, därifrån är det inte så långt, 15km. Från parkeringen i kläppen är det ännu närmre men tror inte att bussen går så långt upp.
Bussen till Ljungdalen går inte så ofta och det är en bit från östersund. Vägen sista biten kan även vara ett helvete.
Kan rekomendera Helags, var där en sväng förra påsken. Ska du åka uppför(utför) eller mest på platten? Hursommhelst är asmycke snö i år så det är nog åkbart länge trots att det just nu är rekordvarmt.
Trevlig tur!

Vålådalen vill jag inte till :) Det blir för långt att ta sig därifrån till Helags. Har inte allt för många dagar att röra mig på.
Det är Ljungdalen jag siktar mog. Allra helst till Kläppen, men det kan väl bara hända om en bil passerar och ger mig lift antar jag?
Mitt mål är att åka til helags och sen se vad som erbjuds. Lite turåkning i allmänhet & en topptur i synnerhet.
Hitta till http://www.ljungdalen.com som gav bra information gällande tåg/buss.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.