Karl Hedin-fallet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En historia har ofta minst två versioner och här finns ingredienser till två starka krafter med förutbestämda åsikter. Vore roligare att hitta en mer nyanserad syn.

Tror det blir svårt, följde rapporteringen en del och det blev mycket högt tonläge snabbt med stödgrupper och personangrepp åt alla håll och kanter. NU är det ju ganska tyst för närvarande, så vi får väl vänta och se vad som blir nästa officiella steg och hur man motiverar just detta steg. Gram till dess är det mest tyckande och spekulationer.
 
Nu tycker jag att man skall uppdatera den här tråden. Spännande att man inte funnit några bevis. Att huvudvittnena pressats av polisen i mer eller mindre sjukliga tillstånd och tagit tillbaka sina vittnesmål. Att andra erkänner hur de planterat falsk bevismaterial (gift) i Karls bostad. Att man avlyssnat telefoner utan beslut. Att åklagare och polis inte har någon ting som kan misstänkliggöra den anklagade men ändå jobbar vidare för hur mycket pengar som helst. Skrämmande sjukt!

Visst, att ett huvudvittne hoppar av och nekar vittna i en rättegång mot en miljardär som inte direkt är känd som någon söndagsskolegosse... Det kan nog tolkas på olika sätt.
Min tolkning är nog ingen högoddsare direkt... Men det finns väl hundratals hollywoodfilmer på liknande tema...
 
Finns fortfarande inga bevis utöver de som planterats och ett par kryptiska meningar som polisen tolkat från olaglig telefonavlyssning. Inget vapen, inget djur, inga benrester, inget gift, ingen teknisk bevisning från datorer eller husrannsakan. Det finns ingen ting som tyder på någon tjuvjakt. Men det läggs fortfarande sanslösa resurser på att hitta något i ett hopplöst fall. Slöseri med pengar som borde användas vettigare.
 
Finns fortfarande inga bevis utöver de som planterats och ett par kryptiska meningar som polisen tolkat från olaglig telefonavlyssning. Inget vapen, inget djur, inga benrester, inget gift, ingen teknisk bevisning från datorer eller husrannsakan. Det finns ingen ting som tyder på någon tjuvjakt. Men det läggs fortfarande sanslösa resurser på att hitta något i ett hopplöst fall. Slöseri med pengar som borde användas vettigare.

Jo och dessutom...:

Syntes han på bild belagd med handfängsel, troligen för att han kan anses extra farlig och rymningsbenägen....
För andra kriminella som "bara" bevisligen har skjutit ihjäl en människa de brukar ha en jacka eller filt för att dölja ansiktet...

....märklig värld vi lever i ?!
 
Statistik

Finns fortfarande inga bevis utöver de som planterats och ett par kryptiska meningar som polisen tolkat från olaglig telefonavlyssning. Inget vapen, inget djur, inga benrester, inget gift, ingen teknisk bevisning från datorer eller husrannsakan. Det finns ingen ting som tyder på någon tjuvjakt. Men det läggs fortfarande sanslösa resurser på att hitta något i ett hopplöst fall. Slöseri med pengar som borde användas vettigare.

Men vi ska inte glömma att det är bevisat rent statistiskt att det förekommer tjuvjakt i stor omfattning.
 
Finns fortfarande inga bevis utöver de som planterats och ett par kryptiska meningar som polisen tolkat från olaglig telefonavlyssning. Inget vapen, inget djur, inga benrester, inget gift, ingen teknisk bevisning från datorer eller husrannsakan. Det finns ingen ting som tyder på någon tjuvjakt. Men det läggs fortfarande sanslösa resurser på att hitta något i ett hopplöst fall. Slöseri med pengar som borde användas vettigare.

Från vilken källa har du uppgifter om att det inte finns några bevis eller indicier som föranleder en fortsatt utredning? Vad menar du i så fall är orsaken till att man fortsätter utreda? Olaga jakt är ju ett stort problem som hotar flera arter i Sverige. Det är väl bra att så grova brott utreds ordentligt, eller?
 
Jo och dessutom...:

Syntes han på bild belagd med handfängsel, troligen för att han kan anses extra farlig och rymningsbenägen....
För andra kriminella som "bara" bevisligen har skjutit ihjäl en människa de brukar ha en jacka eller filt för att dölja ansiktet...

....märklig värld vi lever i ?!

Vad är det som är märkligt? Om man vill dölja ansiktet eller ej väljer man själv. De som har en jacka eller liknande över huvudet har själva bett om att få ha det och om Karl Hedin inte hade dolt sitt ansikte så hade han själv valt att inte göra det. Antingen för att han själv inte tyckte att han hade något att skämmas för eller så ville han kanske framstå som martyr. Jag vet inte vilket och troligen inte du heller.
För övrigt så är det ingen som "bevisligen" har skjutit någon när de grips eller förs till rättegång. I Sverige har vi ju tack och lov (ännu) rättegångar när någon misstänks för ett brott.
 
Vad är det som är märkligt? Om man vill dölja ansiktet eller ej väljer man själv. De som har en jacka eller liknande över huvudet har själva bett om att få ha det och om Karl Hedin inte hade dolt sitt ansikte så hade han själv valt att inte göra det. Antingen för att han själv inte tyckte att han hade något att skämmas för eller så ville han kanske framstå som martyr. Jag vet inte vilket och troligen inte du heller.
För övrigt så är det ingen som "bevisligen" har skjutit någon när de grips eller förs till rättegång. I Sverige har vi ju tack och lov (ännu) rättegångar när någon misstänks för ett brott.

....DU missade tydligen vad som var mycket märkligt - Handfängsel...

Polislag (1984:387)

10 a § En polisman som omhändertar eller på annat sätt inskränker någons rörelsefrihet får belägga honom eller henne med fängsel

om han eller hon uppträder våldsamt och det är absolut nödvändigt med hänsyn till hans eller hennes egen eller någon annans säkerhet till liv eller hälsa, eller
vid förflyttning inom en förvaringslokal och vid transport eller annan vistelse utanför en sådan lokal, om det är nödvändigt av säkerhetsskäl. Lag (2014:588).

...synnerligen märkligt.
 
.synnerligen märkligt.

Det allra märkligaste är väl att du, genom att titta på en bild, kan göra en bättre bedömning av behovet än polismännen på plats. Sanningen är väl att varken du eller jag har en aning vad som utspelade sig före, under eller efter transporten. Hedin kanske var självmordsbenägen, det förekom kanske hot om fritagning eller hot om våld mot Hedin, kanske hade han hotat polismännen, kanske hade han vägrat att följa med självmant. Du vet inget om det, men gör ändå en tvärsäker bedömning av hur befogat det var med handfängsel. Som sagt...synnerligen märkligt.
 
Kungsörn

En sak jag inte fattar är hur Kungsörnen kom in i bilden. Jag har förståelse för att att man inte uppskattar vargen men varför vill man inte ha Kungsör? Samlare och vill stoppa upp djuren eller är det rena dödarglädje? Eller har jag missat något?
 
Det allra märkligaste är väl att du, genom att titta på en bild, kan göra en bättre bedömning av behovet än polismännen på plats. Sanningen är väl att varken du eller jag har en aning vad som utspelade sig före, under eller efter transporten. Hedin kanske var självmordsbenägen, det förekom kanske hot om fritagning eller hot om våld mot Hedin, kanske hade han hotat polismännen, kanske hade han vägrat att följa med självmant. Du vet inget om det, men gör ändå en tvärsäker bedömning av hur befogat det var med handfängsel. Som sagt...synnerligen märkligt.

Jo UteMats det verkar ju mycket sannolikt att du har rätt....

En civilekonom på 70 år som byggt upp en verksamhet som omsätter 3 miljarder och har typ 1000 anställda... massor av skumma figurer och intressenter blir det ... å verksam i kriminella Fagersta som grädde på moset...

De är ju för märkligt att ingen under resans gång misstänkte att karln är en stor vandrande säkerhetsrisk... (sån tur att det uppdagades)

och vem skulle frita den mannen, ... banken såklart...?!
 
Jo UteMats det verkar ju mycket sannolikt att du har rätt....

En civilekonom på 70 år som byggt upp en verksamhet som omsätter 3 miljarder och har typ 1000 anställda... massor av skumma figurer och intressenter blir det ... å verksam i kriminella Fagersta som grädde på moset...

De är ju för märkligt att ingen under resans gång misstänkte att karln är en stor vandrande säkerhetsrisk... (sån tur att det uppdagades)

och vem skulle frita den mannen, ... banken såklart...?!

Det är inte så intressant med gissningar och antaganden baserade på statistik. Särskilt inte från dig som uppenbarligen tagit ställning och uppfattar Karl Hedin som ett martyrhelgon, utsatt för ett komplott av oklara orsaker och oklart av vilka. Jag vet inte vad han gjort eller vad som ligger till grund för misstankarna mot honom. Har du någon fakta alls som stödjer dina vilda teorier?
Jag vet inget om hur bevisläget ser ut, men om han har gjort det han misstänks för och kan överbevisas i den saken får de gärna låsa in honom och kasta bort nyckeln för min del. Är han oskyldig ska han frias och om någon kan bevisas ha skapat en sammansvärjning mot honom ska såklart de också dömas och låsas in.
Men är vi överens om att det är viktigt att jaktbrott utreds och att en person som tex skjuter en varg olagligt ska låsas in?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...