Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas

Hej!
Jag vet inte om eller hur detta kommer landa hos någon, men jag testar att skicka ut frågan ifall någon sitter inne på tips/erfarenheter...

Min pojkvän och jag åker upp till Lappland om några veckor. Vi kommer ta nattåget upp (Stockholm-Kiruna) lördag kväll och är framme i Nikkaluokta söndag kl.11.35. Vi planerar att vandra:
1. Nikkaluokta - Vistas
2. Vistas - Alesjaure
3. Alesjaure - Abiskojaure
4. Abiskojaure - Abisko

Eftersom vi inte har tid att vandra hela rundan västerut (längst Kebnekaise, Singi, Sälka och Tjäktja) är tanken alltså att vi genar upp från Nikkaluokta till Vistas. Jag inser att första etappen kommer bli lång och jag anar att det blir rätt kämpigt. Det var dock det enda alternativet jag kunde se med tanke på transporterna. Jag har förstått att man kan ta båten 12 km i början, så då kommer vi i alla fall en bit på vägen.

Har någon erfarenhet av sträckan Nikkaluokta - Vistas? Är den svårvandrad? Hur lång tid tar den? Hur ska man tänka/planera med båtfärden? Ifall man har oturen att hamna i något snöoväder, finns det någonstans man kan ta skydd? Jag kan tillägga att vi planerar att bo i STF-stugorna.

Tack på förhand!
Marianne
 
Lättgånget. Rejäl dagsetapp upp till Vistas.

Ni kan gå runt via Sälka, Keb och Nikka också.

Thure
 
Jag gick Nikkaluokta - Vistas för 28 år sedan. Vad jag minns var sträckan inte speciellt svårvandrad, möjligen mentalt då jag föredrar kalfjället framför björkskogen. Båtturen nyttjade vi och troligen är den anpassad efter er ankomsttid till Nikkaluokta. Sträckan är lång men med hjälp av lite båtfärd går det säkert bra att komma fram innan natten. Antar att ni skippar tält och inriktar er på stugvistelser. Snöoväder är kanske inte så troligt om några veckor. Men om, och utan tält är det bara att knata på. Det är aldrig längre än halva avståndet mellan två stugor till skydd.
 
Det kan visserligen bli en sen ankomst vid Vistasstugan, men det ska inte vara något problem att hinna dit när ni tar båten den första biten.
Lättvandrad välupptrampad stig.
 
Sträckan är lättvandrad men dryg. Det är betydligt längre än vad som anges som officiellt avstånd. Detta pga att stigen går i serpentiner nere i videsnåren så det är verkligen inte raka spåret.
Kan även var stor risk för att det är vått och lerigt, och myggen älskar videsnåren :)
 
Förbokningen av båt

Hej jag vill lägga till en fråga: Kommer ”passera” Vistasdalen om ett par veckor och skulle gärna boka in båten, vilken jag förstått måste förbokas. Men jag är inte säker på exakt vilken dag det blir. Vet ni om det finns tillräckligt med täckning i Vistasstugan för att kunna ringa/webb-boka?
 
Vet ni om det finns tillräckligt med täckning i Vistasstugan för att kunna ringa/webb-boka?

Vid stugplatsen är det ingen täckning alls, men det finns ett känt "telefonställe" uppe på den markerade klippkullen på andra sidan ån, där signalerna tydligen kan studsa rätt. Vissa har lyckats ringa därifrån medan de flesta enbart kommer åt SMS och/eller datatrafik, medan andra inte får någon kontakt alls -- det varierar en del med såväl telefonmodell som atmosfäriska förhållanden.

Ett säkrare kort är att ringa från en plats längs leden ungefär i höjd med Lisas stuga, där man gått tillräckligt långt ner i dalen för att komma ur radioskuggan och få kontakt med Nikkaluoktamasten, vilket alltså skulle bli samma dag som båtturen om man inte tältar. Det kan även tänkas att man lyckas få kontakt från höjden där kåtan vid Vássajohka ligger, men det är också skakigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
JuliaL1 Kinsarvik - Trolltunga, erfarenheter, tips? Fjällvandring 0
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
Elin75 Erfarenheter av vandring i Bunnerfjällen? Fjällvandring 2
tsebring Erfarenheter av Hydrologgrottan? Fjällvandring 3
jotho Erfarenheter av björn efterlyses. Fjällvandring 12
Morannon Nordkalotten - Söker tips och erfarenheter Fjällvandring 14
resqual Erfarenheter - färdväg Fjällvandring 5
avslut120813 Erfarenheter från Vadvetjåkka Nationalpark? Fjällvandring 5
MarkusN Billiga fjällkläder - tips och erfarenheter efterlyses! Fjällvandring 9
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Elin-d Dovre fjell - tips och erfarenheter Fjällvandring 0
Medon Erfarenheter av Södra Storfjället från Atoklinten? Fjällvandring 7
Sofie_W Borgafjäll, erfarenheter? Fjällvandring 4
mherma Bydalen-Vålådalen. Erfarenheter sökes. Fjällvandring 5
virab Vandring med barn i Sylarna-trakten - erfarenheter? Fjällvandring 1
carl_ Darfallahku? Bilder eller erfarenheter? Fjällvandring 15
Gaion Nepal -Vandringar/Trecking och erfarenheter. Fjällvandring 27
matala-0 Har du erfarenheter av följande sträcka? Fjällvandring 2
nils73 Erfarenheter med "vadarpåsar"? Fjällvandring 6
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av Sealskinz och lätta dojor i fjällen Fjällvandring 20
PerAnd Jojoleden 19-26 juli 2004 - erfarenheter Fjällvandring 0
plp Erfarenheter av Linnés väg(vallevagge)? Fjällvandring 3
eaglerock Erfarenheter av att boka biljetter hos Connex? Fjällvandring 22
bjornw Grönländska erfarenheter? Fjällvandring 4
74580 Erfarenheter av NEW GREENLAND HYDRATIC TROUSERS?? Fjällvandring 0
Hota Bohusleden etapp 19 Fjällvandring 4
veni Berättelse om Nordkalottleden Etapp 3 Fjällvandring 1
veni Nordkalottleden, Etapp 3 Riksgränsen till Vaisaluokta Fjällvandring 4
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
Pirak Vista -Nikkaluokta via Cievrralahku Fjällvandring 4
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.