Gräddpulver och mjölkpulver med fett

ett tips...

...till malmöbor med omnejd: den nya mataffären Lucufood på Singelgatan 1 i Kirseberg har polsk helfet pulvermjölk, som jag tycker smakar mer "riktigt" än Nido, och dessutom är betydligt billigare (åtminstone jämfört med vad jag lyckats hitta härnere).
Plus en massa annat spännande och prisvärt från huvudsakligen Centraleuropa, som är gott, matigt och funkis på vandring :)
 
Kanske kan komplettera om Nido. Har för mig att det kommer från Nestlée, så det är ju europeiskt. Innehåller 3 % fett, typ, kanske någon tiondel mer. Kan köpas i många affärer, bl a Coop.
Gräddpulver har jag själv letat efter, men kan inte hitta något. Har hittat ett pulver man blandar i mjölk för att få det fluffigt, men det hjälper föga till sås. Beroende på vilken sås du vill göra så är det närmsta alternativet att köpa någon pulversås, kanske gräddsås då. Om du klarar av att inte ha så mycket fett i såsen så kan du ju göra pulvermjölksås och reda den med maizena eller mjöl med vatten...osv, åtminstone för att få konsistensen.
 
Hittade just ett märke som heter Rapsy: nåt sorts matlagningspulver som kunde användas som grädde. Verkar vara vegetariskt och gjord på raps. Dom har tydligen alternativ som kan användas som yoghurt, men det finns även filmjölkspulver i hälsokostbutiker, annat märke. Inte varit ute och letat än, men det heter active lactic culture - pulvret inte märket.
 
Vet ej om det är riktig gräddpulver eller ersättning (...)
http://www.mathem.se/varor/torrmjolk/graddpulver-400g-completa
"Ingredienser: stärkelsesirap, härdat vegetabiliskt fett, stabiliseringsmedel E340/E452, mjölkprotein, emulgeringsmedel E471, klumpförebyggande medel E551, laktos, färgämne E160a."
Tror jag håller mig till rent, helfett mjölkpulver med en extra klick smör i ;).
(...) det finns även filmjölkspulver i hälsokostbutiker, annat märke. Inte varit ute och letat än, men det heter active lactic culture - pulvret inte märket.
Jag dricker aldrig vanlig mjölk hemma och har faktiskt längtat efter att på något sätt trolla fram fil, youghurt e.d. till frukost. Men det du hittat är väl bara den mjölksyrabakteriekultur, som man tillsätter i mjölk för att styra fermentationsprocessen åt rätt håll?
När jag var liten, stod filbunkekrusen i långa banor på köksskåpet, som hos alla andra i mitt gamla hemland. Mjölken var visserligen pastöriserad, men man tillsatte bara lite av förra omgångens fil så satte processen igång - men den tog ju flera dagar. Men det kanske går fortare med "moderna" bakteriekulturer? Blanda till pulvermjölken på kvällen, tillsätta bakteriekultur, "skörda" youghurt till frukost?
Fast jag kan ju tänka mig, att det varken funkar så snabbt, eller med pulvermjölk, eller i svensk utetemperatur. Någon som vet/har testat?
 
Jag har bara letat på nätet. Håller på att införskaffa mat inför sommarens expeditioner, därav letandet, för att inte vara låst till påsmaten. Läste att det finns filmjölkspulver på laktosfrihyllan i vanliga affärer. Jag vet ej vad acid lactic culture är exakt, än.
 
Tack för tips. Nido mjölkpulver har vi nu provat flera gånger och smakar ju riktigt bra. Har blandat eget chokladpulver i vinter istället för det sliskiga O'boy.
Håller också på med matplaneringen inför sommaren. Kom på att jag faktiskt tidigare någon gång använt pulvermospulver för att få till konsistensen i grytan. Får nog ändå bli sås med smör maizena mjölk. Vill göra viltskavsgryta med torkad svamp. Hade detta i drömmarna redan i svampskogen...
 
gräddpulver!

Nu har Lucufood i Malmö även några märken av frystorkat äkta gräddpulver, varav jag själv tycker att Dr Oetkers smakar bäst.

Det går även att köpa från Amazon.

I de flesta mellaneuropeiska länder inkl. Tyskland går det fortfarande att köpa äkta frystorkat gräddpulver i de flesta livsmedelsbutiker.
Andra bra märken som jag ibland hamstrar på andra sidan Östersjön, men som även går att köpa på nätet, ät t ex:

Willpowder och
Artistré
...men det finns fler lokala produkter.
 
Senast ändrad:
jag köpte just Nido på Willys i Gävle (Norra) på 400 gramsburk. Ska prova det.
3,7% fett står det på burken.
 
Jag handlade där Joanna rekommenderade...26% fett,men jag förstår inte hur mkt jag ska blanda...5 plaskich lyzecek till 1dl vatten...matskedar eller teskedar eller vad?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.