Mat för riktigt kalla turer!?

Fryser inte sån mat?

Min spontana tanke är ju att all mat för vinterbruk måste vara varm mat, för man vill ju inte sitta och äta mat som har legat i pulken och blivit nerfryst till -20?

Att sitta och försöka tina gravlax till "kylskåpstemperatur" verkar liksom småjobbigt i mina ögon. Djupfryst eller ljummen är den ju ingen höjdare.

Gravad lax fungerar alldeles utmärkt.
 
Andra mat tipps...

Tjenare!

När det är ritkigt kallt brukar man med fördel hålla matpauserna korta under tur och sen äta desto mer när man väl slagit läger. Jag har av den anledningen ofta kört med riktigt rejäla frukostar och middagar, då man om man vill kan krypa ner i sovsäcken, på mina midvinterturer. Under dagen har jag nöjt mig med varm dryck ur termos och typ skorpor med hyvlat smör på kompleterat med fet ölkorv eller liknande. Bara man får i sig varm dryck och MÅNGA kalorier snabbt! När temperaturen kryper under -30 graders strecket vill man inte stanna allt för länge.

Som middagsmat brukar jag ofta äta klassisk svensk husmanskost/skogshuggarmat. Något som till exempel går ganska fort och ger gott om energi är kokad kassler med potatismos. Släng ner i förväg uppskuren kassler (gärna med rejäl fettkant) i kokande vatten, rör i pulvermos efter en minut och sen är det bara att äta.

En klassisk "efterrätt" på vinterturerna är något som vi kallar för havremums. Man smälter smör och rör i en blandning av havregryn + vetemjöl + socker. Gott och med mängder av kolhydrater!

Sist men inte minst kan jag rekommendera att tänka på att ha någon form av isolering till matbyttan. En kompis har till exempel gjort i ordning en liggunderlagsskål som han stoppar ner sin gryta i. Själv är jag lite latare och använder min varma mössa som isolering. Utan isolering blir maten kall mycket fort!

/ Stefan
 
Tjenare!...
En klassisk "efterrätt" på vinterturerna är något som vi kallar för havremums. Man smälter smör och rör i en blandning av havregryn + vetemjöl + socker. Gott och med mängder av kolhydrater!...
/ Stefan

Låter helt rätt energimässigt. Alla recept med stekta fett/korv/kött+äpplen/nötter/stekta nudlar osv också, tänk dock på att alla dessa också är en rysare att diska om det är svinkallt ! Att blaska runt med termosvatten och diskmedel fungerar väl till slut men innan dess är du blöt eller kall om händerna. Ta med en plastskrapa typ "slickepott", det finns hörnskrapor (Anza bl.a) till tapetsering som fungerar bra att skrapa ur kastrullen med. Offra lite dasspapper efter det och blunda sen för eventuella matrester i kastrullen till nästa måltid...eller kör med Real Turmat spetsat med fett eller korv när det är riktigt kallt. Helt acceptabel smak, mycket smidigare.
 
Fryser inte sån mat?

Min spontana tanke är ju att all mat för vinterbruk måste vara varm mat, för man vill ju inte sitta och äta mat som har legat i pulken och blivit nerfryst till -20?

Att sitta och försöka tina gravlax till "kylskåpstemperatur" verkar liksom småjobbigt i mina ögon. Djupfryst eller ljummen är den ju ingen höjdare.



Det är ju bara våra dumma konventioner som säger att t ex gravad eller rökt lax skall ätas kylskåpskall! Med mera salt (och ocker) så fryser det inte lika mycket, och det går ju utmärkt att steka eller koka, även om det är gravat eller rökt från början.
 
Kolbulle

Kolbulle stekt i en handgjord plåtstekpanna över öppen eld och lingonsylt. Är det riktigt kallt dricker jag kaffe till. I mindre kall väderlek är det gott med en öl.

Mums >>
 
Frukost:
Frukostkok + Termosvatten
Coscos, pulvermos eller dylikt...
Toppa med nått gått såvel som gärna går i den saltare kategorin.
(rimmat fläsk, amerikafläsk tex)

Lunch:
Är det riktigt kallt så ta två olika grupper...en som skidar en vända medans den andra plockar fram, ät gemensamt, och sen tar nästa grupp en vända medans de andra plcoakr undan...lättare att hålla värmen så!
Termos med varmt vatten för att äta frystorkat eller billigare varianter på torkat...
Toppa gärna med extra såvel även här kan även detta vara ganska salt...
(rökt/torkat kött av ren eller nöt, ölkorvar och liknande)

Middag:
Äta först eller få upp läger först...beror på hur långt ni skidat osv...men gör inget av det utan att funder över vilket som är smartast INNAN ni stannar. Fördelaktigast enligt meg om man kan få i sig mat först och sedan lägra sig men jag vet att vissa (däribland jag i vissa lägen) komar när man får mat i sig och då är det inge höjdare.
Havregrynsgröt, pasta od...
Toppa med mindre salta tillbehör...kassler, julskinka, lam osv är bra. (förtärnad, inge kul att sitta ock karva på en isklump med frusna fingrar!!!)

Varför trappa ner på salthalten under dagen? Det är svårt nog att bedömma hur mycket vätska man behöver när det är riktigt kallt utan att man ska kast i sig en massa salt också, dock lär du behöva saltet (beroende på vilken ämnesomsätning du har) och det påminner dig om att dricka ordentligt om du skulle lata till på den sidan. Men att ta extra salt innan sänggåendet och antaingen vakna med vätskebrist eller överskott är inget kul mitt i natten när det är -30. Både pinka och fylla på vätska kan vara obehagligt. Ta då ev svajiga perioder och lägg dem på förmiddagen!

Extra smör och liknande är helt rätt! räkan att varje person får i sig extra 100gr fett om dagen utöver den vanliga kosten så har ni täckt upp bra.
 
Får tacka för många bra och konkreta tips!
Alla som skrivit och också jag är ju defenitivt ense om att CousCous är en mycket bra rätt som
går att variera på många olika sätt!
Bra poäng också med att äta mycket salt, så man "slipper tänka" på att dricka.

Ska försöka få tag på Olas bok också, den verkar intressant!
 
Nja, det är klart. Gravlax som är trettio minus ska man väl inte tugga på. Men den går ju att värma en smula. Det mesta av vattnet försvinner i gravningen och fisken blir fet (eller, ja, det är den väl redan från början) och salt så den fryser ju inte jättelätt, vilket förstås är bekvämt när man ska skära skivor eller bitar. Är den väldigt kall går den finfint att laga till. Lätt gravad (tänk tolv till tjugofyra timmar) lax är en höjdare att BBQ:a för övrigt. Rejält med rök och låg värma.

Sak samma med korven. Går fint att laga till, går att tugga rå, precis som laxen, vilket jag tycker är en fördel eftersom det är godare än godis och inte består av så mycket snabba kolhydrater.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bodman Glöm ej njutningen av riktigt god mat Friluftsmat 2
MadMonthicebeer Intresse för "premium" frystorkad mat Friluftsmat 13
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Storsorgen Plenny Pot XL Friluftsmat 0
Livetiskuggan Frysa mat Friluftsmat 7
Bra Mat För Magen Friluftsmat 17
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Kimkim Väska för mat/kök? Friluftsmat 9
avslutmedlemskap0904 Mat i mattermos Friluftsmat 18
såg Mat under eldningsförbud. Friluftsmat 41
Fetknoppen Vegetarisk mat vid eldningsförbud Friluftsmat 15
Nosse "Mini förpackningar" med mat, vart köpa? Friluftsmat 11
Leya Köpa torkad mat i lösvikt Friluftsmat 8
bmw801 Mat utan gas/spritkök? Friluftsmat 33
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
camoscio Mat ur påse Friluftsmat 14
silly Frystorkad mat. Friluftsmat 19
lottizen Mat för barn i skogen Friluftsmat 6
joanna Påfyllningsbara klämtuber för mat? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Fryst mat Friluftsmat 4
Karolina P Äldre frystorkad mat bytes mot ? Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
Caminista Proteinrik torkad mat? Friluftsmat 32
avsl_22-07-26 Färdigtorkad mat - var? Friluftsmat 5
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
karinsun Frystorkad mat, vilken att föredra? Åsikter om Travellunch Friluftsmat 2
pelka Gammal frystorkad mat! Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
Lasse Be Torkad mat och vikt Friluftsmat 3
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
jotho Frystorkad mat för ca 700 kr/kilot!? Friluftsmat 25
mo9jan Mat som funkar i kyla Friluftsmat 30
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
Polarnatt Uppblötning av torkad mat Friluftsmat 12
seobserver Ta bort syret kring egenpackad mat Friluftsmat 1
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
Kroppefjäll Torkad mat från 1985 Friluftsmat 40
samohtII Ätbara växter? Friluftsmat 5
LinaHa Vegetarisk frystorkad mat Friluftsmat 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.