Turtips sökes pga snöläget i Norge

Hej alla utsidan människor!
Jag hade planerat en skidtur nu i början på januari.
Avreseort var Göteborg och tåg skulle jag åka, har även ordnat en nyckel till DNTs hytter. Ett alternativ jag hittade var att ta tåget till en station som heter Vinstra och gå på tur i södra delarna av Rondane och bo i DNTs hytter.

Nu i dagarna har jag förstått att det varit töväder och att det inte verkar finnas tillräckligt med snö i de norska fjällen jag tittat på.

Har även kollat på att gå av tåget i Myrdal längs med Bergenbanen men även där verkar snön vara knaper.

Är det någon som har bra koll på snöläget just nu? Verkar varit plusgrader nu efter nyår.

Har ni några andra tips dit jag kan åka kollektivt och bo på hytte? Längre norrut?

Vänligen Henrik
 
Gott om snö i Lappland

Jo som Thure är inne på är det gott om snö uppe i norra Lapplandsfjällen, Katterjåkk passerade 1 meter idag, vilket brukar innebära runt 2 meter uppe på fjället. det som saknas där uppe är ju solen som lyser med sin frånvaro...

Annars har det som alltid kommit ganska bra med snö i västra Norge/inre delarna av Jotunheimen.

Webbkamera från Leirvassbu i västra Jotunheimen: http://www.webcamsinnorway.com/webcams.php?viewcam=1702

Webbkamera från Björli Skicenter på vägen mot Åndalsnes: http://www.webcamsinnorway.com/webcams.php?viewcam=182

/ Stefan
 
En meter i Katterjokk ja, men skulle förvåna mig om det är över 30cm i Abisko. Skiljer extremt på bara någon km i de trakrerna. Kolla smhi:s snödjupskarta så får du en ungefärlig bild på läget.
Solen är numera över horizont även i Abisko och katterjock. Inte länge, men den finns!😁
 
Är i samma situation och tänkte åka till Finse..
Är nybörjare på det här med snö dock så om det är nått fel på snön i Finse också vill jag gärna ha info.
Hotellet verkar tycka att det är okej.
 
Tack för alla svar.

Bra länk med snödjupet Thure, tack!

På er verkar det vara okej med snön, blev lite konfunderad då jag kontaktade ett hotell i närheten av Ringebufjellet (söder om Rondane) och de sa att det var för lite snö.

För den här resan så känns norra Sverige som Abisko och Katterjokk lite för långt bort. Det får bli en annan gång när solen tittar fram lite mer. Får eventuellt bli ett kärt återseende i vår istället.

Nu har jag bokat tåg till Kongsvoll, ska bo i DNT hytten Reinheim och göra lite dagsturer där ifrån. Ska blåsa storm på fredag så tar med 1 kg i pluggmaterial för den dagen.

Skriver här hur det gick

På återhörande

Henrik
 
Hej igen
Tågresan till Kongsvoll gick bra, anlände kl 4 på morgonen och var beredd på en mörk och stormig morgon. Men jag hade tur då tågstationen har ett litet vänterum där jag kunde sova några extra timmar.

De nästkommande fem dagarna stötte jag inte på en enda kotte på min tur upp till Reinhemshytta och vidare till Åmotdalshytta och tillbaka.

På vissa ställen hade jag lite problem med att det var för lite snö. De stormade en del men kom också en del snö vilket gjorde det lite bättre när jag skulle ner från fjället igen.

Kan verkligen rekommendera den här turen om en åker kollektivt från Göteborgstrakten.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...