Nu bär det äntligen ut!! ...

Sen lyckades dom få landkänning på udden :) (förlåt! men de såg så dråpligt ut)
 

Bilagor

  • Rotation of egna bilder 1350.jpg
    Rotation of egna bilder 1350.jpg
    78.2 KB · Visningar: 593
Väl bekomme!
som barn på 50-talet var möjligheten att förverkliga sig begränsad, så man får ta igen det längre fram,

ett närliggande ordstäv som ja snappade nyligen;

"Det sorgliga med ålderdomen är inte att bli gammal, utan att man förblir ung i sinnet"

/Oscar Wilde 1891/
 
Här en uppföljning på en favoritbild från tidigare,
det är nåt väldigt speciellt när ett så stort å tungt djur som visar sin tillgivenhet, eller vad e nu är? härligt i alla fall!
 

Bilagor

  • egna bilder 674.jpg
    egna bilder 674.jpg
    76.5 KB · Visningar: 573
  • egna bilder 675.jpg
    egna bilder 675.jpg
    56.4 KB · Visningar: 561
  • egna bilder 676.jpg
    egna bilder 676.jpg
    89.2 KB · Visningar: 561
Nu börjar det rycka i skärgårdsluffartarmen! öppet vatten sedan början av januari å nu liiite vårvärme gör att man börjar spåna.
Numer har ja två båtval, ett realistiskt å beprövat, och ett oprövat experiment som ja närt en dröm om sedan 10-årsåldern*,
1/ Rödluvan/snurrbåten med en tystgående 15-hästars 4-taktare, å på släp eller ombord den norska plastkajaken Singel Scout, ett säkert å beprövat koncept, man tar sig raskt till de yttre regionerna, upprättar ett basläger å gör dagturer med kajaken, baslägret medelst tältning eller i nåra utskärsstugor som ja har tillgång till.

2/ Lilla rodd å segelsnipan, utan motor!! ett spännande vågspel, men som ja vill pröva på nån gång, att få känna på hur man hade det förr i skärgårn när man enbart tog sig fram medelst muskelkraft å vind, vilket kunde va nog så slitsamt å tidsödande.
Exempelvis så rodde å seglade man ända från Kallsö till Söderköping för att sälja å byta varor på marknaden där, å sov ombord i sina lill å mellanökor under seglen/"tjällade", å på hemvägen var det ofta hustrur å pigor som skötte framfarten då gubbarna låg bakfulla å slaggade på durken, å inte sällan var det motvind så man fick ro hela vägen hem!!
Min 2015-talsvariant skulle kunna se ut som så, att ja inväntar tjänlig västvind å upprättar ett första basläger i krokarna runt Lammskär, då har ja en härligt gyttrig å grynntät arkipelag både norr å söder om mej, som vind å väder får bestämma vart ja hamnar, de vore görsköj!! å som säkerhet avtala med nån/nåra skärgårdsbor (å brossan om han ä ute) att "undsätta" / bogsera mig hem om ja behöver eller vill, det borde kunna funka å vore så härligt! slippa allt jäkla söl med benzin å dess lukt som sätter sig överallt å stör andra väldofter från hav, tång, barrskog, "skarvskit", blomster, å nötkreatur.

*Bland annat inspirerad av "Sven-sjöfarare", en man ja stötte på som grabb när han seglade förbi hemmaön. En mindre välbeställd skogsarbetare i 50-årsåldern som va på väg för att hälsa på sin sjuka mamma i Trosa, och i brist på sekiner rustade hjälpligt en övergiven liten roddbåt å försedde med sprisegel å fock av nåt gammalt lakan eller liknande.
Själv var han skrudad i en stor traditionell islandströja, röd snusnäsduk om halsen och om benen ett par svarta smokingbyxor med blanka sidenrevärer, barfota å läsandes Odyssén. En oförglömlig syn och upplevelse! Ja slog följe med honom en bit i roddbåten, och vi la till på en grannö, där han bjöd mig på hallon och berättade om sin resa med mera.

bilder;
-Lillsnipan, men utan snurråbäket!
-Svartvita bilden, ur den eminenta boken "Skärgården förr" Fotografiska dokument från Gräsö till Landsort av Hans Eklund å Göran A. Sjöberg (sonson till konstnären å skärgårdsskildraren Axel Sjöberg) som nån vänlig välgörare la i min brevlåda i Stäk, utan avsändare! å som ja än idag inte vet vem det var? En får tacke!
 

Bilagor

  • 262.jpg
    262.jpg
    54 KB · Visningar: 510
  • Resize of 257.jpg
    Resize of 257.jpg
    33.9 KB · Visningar: 529
  • 012.jpg
    012.jpg
    40.9 KB · Visningar: 527
Närheten till vattnet är viktig!

Ett talesätt säger att;

"En båt ska inte ha högre fribord än att man kan sträcka ner armen å skölja ur kaffekoppen", eller diska stekpannan!
 

Bilagor

  • 004.jpg
    004.jpg
    75.2 KB · Visningar: 488
I artikeln på bilden (Båtnytt nr.10-03) beskriver jag i ett uppslag ballongseglingens tidiga historia. Det kan tyckas märkligt i en båttidning, men det är ju i båda fallen vinden som används som drivmedel, och min nyfikenhet väcktes då ja ofta i gamla texter stötte på ordet "båtsegling", varför detta förtydligande "båt?" segling är väl segling på sjön å inget annat!
Men från sent 1700-tal å framåt -"luftseglades" det åxå med ballonger, därför kunde det vara bra att precisera om det gällde segling på vattnet eller i luften.

På SVT-play / Dokumentär visas nu en vacker å fascinerande film om ballongflygningens pionjärer, och bygget av en replik av den första lyckade -och någorlunda kontrollerade -uppstigningen som bröderna Montgolfier genomförde den 21 november 1783 över Paris.
MEN filmen slirar en del när det gäller fakta kring när å vem/vilka som var de verkligt första med upptäckten. I sånna här sammanhang får man vakta sin tunga noga! I filmen hävdar man att detta var den första uppstigningen med folk ombord, men man borde ha gjort tillägget; den första kontrollerade å lyckade uppstigningen, för man var inte först enligt mina efterforskningar.

"De gamla tideböckerna förmäla att en portugisisk fysiker, don Guzman, år 1709 i konung Johan V:s närvaro uppsteg i luften medelst ett med papper öfverdraget spjälvärk, hvarunder en eld brann. Men maskinen stötte mot taklisten till det kungliga palatset, skadades och föll ner, till all lycka så långsamt att luftseglaren slapp helskinnad undan.
Han ville göra ett nytt försök, men inkvisitionen blandade sig i saken; `trollkarlen` inspärrades och endast konungens mellankomst kunde rädda honom från bålet"
Om dessa uppgifter stämmer var Guzman uppe i luften 74 år innan bröderna Montgolfier, visserligen betydligt mindre kontrollerat, men ändock först!
Men här verkar kineserna som "vanligt" varit först med en obemannad uppstigning, 403 år tidigare!! om man får tro
"Den franske missionären Vasson som berättar år 1694, att det redan år 1306 vid kejsar Fo-Ki-ens tronbestigning en ballongs uppstigande i Peking utgjorde en del af festligheterna."

Filmen rekommenderas å det varmaste. Ballongsegling är väl i "högsta" grad en "frilufts"aktivitet :)
hälsar "Petimätergubben"

Källor:
-Uppfinningarnas bok, band 2 (av 10) 1901
-Nationalencyklopedien, NE
 

Bilagor

  • 007.jpg
    007.jpg
    50 KB · Visningar: 448
Nu är det dags, fick ett mess häromdan av en granne en bit bort; "Det råmar på ön. De längtar efter dig!!" å det var inte bara ett rart å trevligt mess, för ja kom på att ja minns inte om ja stängslade bakom stugan, för förra årets inbrytakung är en av de utsläppta tjurarna som tog sig runt den yttre stängslingen ända långt ut i vattnet, så ja behöver stängsla ännu längre ut! medelst ett ankare å en boj ända ute på djupvattnet, då har han bara 1 möjlighet; simma! eller flyga :)

Kompletteringstaxi å båt är beställd till imorron. De blev nödvändigt sist att ta taxibåten för ja drog av startsnöret på båten ja har på fastlandssidan, så det blir att segla å motorisera med lillsnipan till Lagnö å lämna in snurran.

De blir bra för själ å hälsporre att trampa jord, rensa holkar, borra hål i vedträn för solitärbina, å sätta ut tärnornas å sädesärlornas pinnar i viken m.m.

bild; ... så ska ja väl ha nåt till mig själv åxå :)
 

Bilagor

  • 011.jpg
    011.jpg
    44.4 KB · Visningar: 414
Nu är det dags, fick ett mess häromdan av en granne en bit bort; "Det råmar på ön. De längtar efter dig!!" å det var inte bara ett rart å trevligt mess, för ja kom på att ja minns inte om ja stängslade bakom stugan, för förra årets inbrytakung är en av de utsläppta tjurarna som tog sig runt den yttre stängslingen ända långt ut i vattnet, så ja behöver stängsla ännu längre ut! medelst ett ankare å en boj ända ute på djupvattnet, då har han bara 1 möjlighet; simma! eller flyga :)

Kompletteringstaxi å båt är beställd till imorron. De blev nödvändigt sist att ta taxibåten för ja drog av startsnöret på båten ja har på fastlandssidan, så det blir att segla å motorisera med lillsnipan till Lagnö å lämna in snurran.

De blir bra för själ å hälsporre att trampa jord, rensa holkar, borra hål i vedträn för solitärbina, å sätta ut tärnornas å sädesärlornas pinnar i viken m.m.

bild; ... så ska ja väl ha nåt till mig själv åxå :)

Åter på landbacken. Hård å kall sydväst, turligt nog medvind för gammelbåten är bara bestyckad med en 2,2hk "gräddvisp" (sen ja drog av startsnöret sist på orginalmotorn).

Tjurarna råmade nog inte efter mig, de här gänget ä rätt likgiltiga, den enda som utskiljer sig är den mindre rackaren som trotsar min stängsling, så ja har varit fullt sysselsatt med att förbättra å lägga ut en boj på djupet å spänna rep in till stängslet, för ja vill inte ha in honom till mina adam&eva backar.

Stora kontraster i vädret, allt från full sol å 13+, till bara nåra + å hård snålblåst. Ingen rödhake eller gärdsmyg, de klarade nog inte den myckna snön, eller drog söder ut? däremot såg ja med 90% säkerhet en kungsörn!! med de typiska vita fläckarna på vingarnas undersida, och en huggorm som va grå framtill å ljusbrun baktill?! en hermafrodit? Huggormen är en av få ormar där könen oftast har olika färg, hannar gråsvarta å honor brunsvarta. Av den långsmala stjärten att döma var detta besynnerliga exemplar en hane, men varför tvåfärgad? kanske en inte helt avklarad skinnömsning? (ska höra med våra främsta ormexperter; Klas Andrén å Göran Andersson)

De blev ingen vårvinterseglats, hade fullt upp på udden. Bland annat ett mycke viktigt dassjobb :) Förstod inte varför de drog så förbålt kallt runt "kulpåsen"?! men när ja tittade upp över dörren såg ja att plastfönstret var helt bortblåst, så därav det kraftiga korsdraget :) så de blev att snabbt få dit en bit armerad industriplast.

Min förvåning tidigare i vintras över att mössen helt plötsligt börjat pissa här å där har fått sin förklaring. Läste i min däggdjursbok att det är husmusen som pinkar revir, men däremot inte skogsmusen, så i flera år har ja haft de trevliga skogsmössen, men nu har de blivit bortkörda av de mindre trevliga husmössen.

En samling gula å aprikosfärgade krokus slog ut i solvärmen å pingst&påskliljor har börjat komma upp.

Inte så mycke sjöfågel som ja räknat med, men de kan ha brerott på den hårda blåsten.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.