Förvaring hemma!

Håller som bäst på att försöka strukturera upp i förrådet.

Då kom jag på tanken att fundera hur ni förvarar alla era "utelivs" grejer under icke säsong.
då menar jag, kläder, tält, sovsäck, liggunderlag, ryggsäckar samt övriga små grejer.
Kläder tänker jag förvara i såna här "klädgarderober" från ikea. Men det övriga då?

Hur gör ni?


Mvh Linus
 
Tält och liggunderlag förvarar jag löst rullat uppe på skåpen i klädkammaren. sovsäcken hänger på en klädgalje och andra småprylar som kök, kåsor, packpåsar mm har jag i plastbackar inställada på en hylla.

Kläderna ligger bland andra kläder, jag har inget som jag bara använder till friluftsliv, allt används då och då, året om.

Ryggsäckarna står/ligger på golvet i klädkammaren och är oftast i vägen :(

Skulle behöva strukturera min förvaring jag också...

Hälsn. BM
 
Förvaring

Förut förvarade jag skidorna i snabfästen i hallen (knivmagnetlister från IKEA), isyxorna i gardinstången och lite kilar och klätterprylar fastsatt i "klätterväggen" i trappan. När jag blev sambo så påpekade min respektive att man har gardiner i på gardinstången och att skidorna faktiskt får rum i förrådet;-)

Numera har man hus så då har jag ett friluftsföråd med hyllor för sovsäckar, stora backar prydligt uppmärkta med vinter skidåkning, klättring, småprylar, knivlådor osv.
Jackor, våtdräkter, dunjckaor hänger på vanliga klädhängare.

Ryggsäckarna hänger på stora krokar. typ 5-7 på varje.

Alla cyklar, kajaker och skidor är förpassade till ladan.
 
Förut förvarade jag skidorna i snabfästen i hallen (knivmagnetlister från IKEA), isyxorna i gardinstången och lite kilar och klätterprylar fastsatt i "klätterväggen" i trappan. När jag blev sambo så påpekade min respektive att man har gardiner i på gardinstången och att skidorna faktiskt får rum i förrådet;-)

Numera har man hus så då har jag ett friluftsföråd med hyllor för sovsäckar, stora backar prydligt uppmärkta med vinter skidåkning, klättring, småprylar, knivlådor osv.
Jackor, våtdräkter, dunjckaor hänger på vanliga klädhängare.

Ryggsäckarna hänger på stora krokar. typ 5-7 på varje.

Alla cyklar, kajaker och skidor är förpassade till ladan.

Jaså, du har blivit "omvänd du med....

Det som jag får ha inne är mina karbidlyktor, fotogenlyktor, kartor o sånt.
Jag skulle vilja ha grejorna i sovrummet så att när jag vaknar så ser jag ryggsäcken o alla andra uteprylar som står och väntar på nya färder i den dunkla skogen...
Och så luktar det lägereld o skog, sur mosse, mmm va härligt !
Jag tar in lite saker då o då när abstinensen sätter in o pillar med kök,säkerhetslådan,osv.,
men det kommer tanten på, så då är det bara att bära ut det igen och så håller det på...:(

Men det törs jag inte berätta för tanten, så nu är allt i våningen över garaget, utom prioriterade saker i en fjällräven klättersäck, så om jag måste dra för att helvetet brutit löst så finns det mesta i den...
Den har jag gömt undan, tanten vet inte om det...
Mvh "Fridolf 1959":)
 
Senast ändrad:
Hur kallt törs man förvara grejerna utan att vara rädd för att det ska bli onödig fukt.
Har ett kall förråd där jag försöker hålla en 3-5 plus grader. Det ska väl ändå inte vara några problem?

Skall införskaffa lite plastbackar att lägga kök m.m i.
Hade först en tanke på en sån här klädgarderob som är gjord för skor med en massa fack, fast det kanske inte är tillräckligt stora fack då.
Plastbackar man kan märka upp låter mycket mera praktiskt då de dessutom är staplingsbara.

Skidor har jag hängandes i taket i garaget.

//Linus
 
Jag har röda plastbackat från Ikea, de kostar billigt, de står i sådana där hyllor som ochså är billiga,
med fyra våningsplan, backarna är märkta, så att man hittar.
I backarna ligger köken,besticken,muggarna,ficklampor,pannlampor,osv.
I hyllorna har jag ochså kängor,tält,osv.
Det är max +5 C där och det har funkat många år utan problem
Sovsäckar hänger upptagna ur påsarna, kläderna på galgar.
 
Efter flytt i somras har vi inte helt funnit något bra system. Det är utrustning överallt. Kajaker, cyklar, långfärdsskridskor, skidor, inlines, golfbagar, ryggsäckar, osv osv utplacerat jämt över hus, uthus och garage. Kläderna ligger i garderober och klädkammare, men det som är svårast att hitta bra lösning på är friluftsutrustning såsom snöspadar,sågar, yxor, knivar, gas och spritkök, och alla tusen saker (känns det som) runtomkring och som känns viktiga att ha....

Ibland är det ett evigt letande för saker man vet att man har, men inte för stunden kan komma på var de är.
 
Det mesta av min friluftsutrustning (det jag använder mest frekvent) ligger i kökssoffan, så att det är lätt åtkomligt när andan faller på och familjen vill med ut. Jag har packat mycket i flyttlådor i källaren. Där kan man ha sovsäckarna två i varje och övriga ryggsäckar odyl. i andra. Funkar för mig. Pulka, sidor och andra skrymmand attiraljer ligger i byssjan, som har värme året runt.

//Jocke
 
Just nu ligger det mesta i en hög i hobbyrummet, eftersom ungarna inte gillade att jag ockuperade pingisbordet...

Men jag har hyllor längs en vägg där det står massor med grejer, och en garderob med en klädstånd och 4 utdragskorgar där en del saker ska in (och en del saker finns). För självuppblåsande liggunderlag har jag hängt en 60x200 hylla i 15 cm kedjor från taket.
 
Jag har lyckats tjata till mig 2st garderober där jag har smågrejer, tält och ryggsäckar.
Jag har även smugit in sovsäckar och liggunderlag i vår klädkammare men har som en del andra ovan fått onda ögat av frugan då. Bästa skulle naturligtvis vara att ha ett mindre rum dedikerat för alla grejer men då måste vi bygga ut och mina friluftsgrejer är inget tungt argument för den saken. (enligt resten av familjen)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dagger hemma träning! Övriga aktiviteter 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...