snowboardhjälp jatack

sha.
nu äre såhär att jaaag behöver hjälp.
har åkt bräda i snart 5 år, men aldrig varit så insatt i det, eftersom jag är så hetsig med allt jag kommer på att jag vill göra/ha så har jag liksom inte lärt mig nånting om det... bara knallat iväg till närmaste sportaffär och skaffat mig en (säkert jävligt dålig) bräda, skor osv utan att veta vad jag ska ha ALLS. :D (go me) Då har det iofs aldrig varit särskilt seriöst, nu på senare år har jag börjat gilla (älska) bräda mer och mer och fan det känns rätt värdelöst att inte veta ett skit om det haha. Iofs har det inte väl inte hindrat mig från att bli rätt hyfsad, såklart vill och kan jag bli bättre men har ingen som kan lära mig eller peppa mig till det och det är fan så mycket roligare att åka med nån bra människa än med sig själv.
aja nu till saken:
nu till vintern ärefan på tiden att jag skaffar lite bra snowboardprylar såsom boots och en bräda. saken är den att jag inte vet vilka märken som är bra (förutom typ burton som alla snackar om men jag vill gärna veta fler haha) och jag är intesäker på vad jag ska ha.
jag är brud, ca 158 lång och väger typ.. runt 40. jag kör väl lite allround, hoppar lite, åker offpist om det går, annars i pisten. Jag vet inte alls vad för slags bräda jag ska ha (hård, mjuk, bred, whatever) och inte heller vilka boots jag ska ha. har storlek 36 i vanliga skor iallafall :D
Underbart om ni vet mer än mig och vill svara på det här haha :D taxi på förhand iallafall. (förlåt för ett rörigt inlägg)
 
bräda...

Hej,

Hur lång brädan skall vara kan jag hjälpa dig med.
Den skall räcka mellan axel och näsan. Men, en kortare bräda är ju lättare att svänga än en lite längre. Vet du att du inte växer mer så hade jag satsat på en axellång bräda.

Sen var det det här med mjuk eller hård bräda.....
Antar att det är på samma sätt som med slalomskidor.............
Avancerad åkare = Hårda skidor (bräda)
Medelgod åkare = Mellan hård
Nybörjare = mjuk

skor
Har själv ett par Burton som jag älskar. Gillar det bra invändiga greppet i skorna. Har testat andra märken men faller alltid tillbaka till mina Burton.
;)

/Helena
 
Hur lång brädan skall vara kan jag hjälpa dig med.
Den skall räcka mellan axel och näsan.

Jag har en dotter på 11år som har önskat sig en bräda i födelsedagspresent, hon har max 15 cm mellan axeln och näsan.
Förlåt, jag kunde inte låta bli.;)
Jag vill verkligen också ha lite köpråd och tips på vad man bör tänka på vid köp. Längden är solklar, men hårdheten, finns det någon gradering som man ser på brädan? Finns det någon standard på bindning sko-bräda? Det finns ett antal olika typer av skidor för utförsåkning, är det så även med brädor? All info emottages tacksamt även av mig!
 
Är man liten och lätt ska väl brädan vara mjuk i de flesta fall, om man inte är såpass avancerad att man redan vet att man vill ha en styvare bräda.

Märken spelar inte så stor roll, inget fel att välja Burton, t.ex. kan den nog ha bättre andrahandsvärde än ett okänt märke. Se till att den har stålkant runt om så den tål påkörningar av träd och sten bra..

Typ upp till hakan för vanlig åkning i pist. Längre och ev. bredare än standard för offpist.

Skomärke, spelar ingen större roll, viktigast är att prova många olika modeller och välja den som känns bäst. Bra hälgrepp är viktigt, får absolut inte glappa. Får heller inte finnas några kanter som skapar tryck. Dra åt skon ordentligt och gå runt en del i butiken. Akta dig för att vara för snål med skostorlek, ska vara bekvämt även om skon ska kunna hålla foten tight.

Viktigare val än ovanstående är kanske om man ska testa klick-in-/step in-rutten. på sko och bindning. Inte så dumt att spara tid efter varje liftåkning och att slippa sitta på baken med pumpspännen. Man ska vara hyfsat avancerad för att ha ev. fördel av traditionell bindning.

Men allt detta ska ju en seriös butik kunna hjälpa till med. Börja med att fråga säljaren om han/hon åker bräda själv, och hur länge de hållt på.... Du lär bli förvånad hur många som ger råd utan erfarenhet.. I så fall, gå till nästa butik. Besök många butiker och ta ett "genomsnitt" på råden, sedan är du nog rätt nära sanningen, om du gett bra info till dem att utgå ifrån. Sedan kan du ju använda den kunskapen till att köpa på nätet istället. Om det blir billigare.

I övrigt: Ryggskydd, hjälm och handledsskydd är inte så dumt, särskilt för barn. Kanske till och med knäskydd om man är nybörjare.

Ta mina råd för vad de är, lite rostiga; jag åkte hyfsat mycket ca 10 säsonger, mest i Åre, hade en longboard och snöskor med teleskopstavar i ryggan sista åren för fokus på back country och offpist. Nu är det några år sedan jag åkte mer än sporadiskt. Men det mesta lär vara sant fortfarande skulle jag tro.
 
Jag har en dotter på 11år som har önskat sig en bräda i födelsedagspresent, hon har max 15 cm mellan axeln och näsan.
Förlåt, jag kunde inte låta bli.;)

Phuuuu, ja då menar jag naturligtvis att den skall sluta mellan axeln och nästan.
Vid näsan om du har ett barn som skall växa en bit till och vid axeln om det är sista året du använder den.....

Vid hakan (mitt emellan axel och näsa) om du skall ha den hela livet ut..... ;)

Ryggskydd är standard! Det har hela familjen när vi åker slalom/snowboard.
Mycket billig försäkring mot skadad rygg!

Knäskydd är skönt om man landar på knäna. Det har två i vår familj!
 
Phuuuu, ja då menar jag naturligtvis att den skall sluta mellan axeln och nästan.
Vid näsan om du har ett barn som skall växa en bit till och vid axeln om det är sista året du använder den.....

Vid hakan (mitt emellan axel och näsa) om du skall ha den hela livet ut..... ;)

Ryggskydd är standard! Det har hela familjen när vi åker slalom/snowboard.
Mycket billig försäkring mot skadad rygg!

Knäskydd är skönt om man landar på knäna. Det har två i vår familj!

Nu har tjatandet tagit ny fart, så jag sökte rätt på tråden igen.
Tack för köpråden!
Visst kan man få hjälp i en sportbutik, men för barn som växer så finns det en stor andrahandsmarknad på sportutrustningar. Jag är anhängare av B&B pga begränsade ekonomiska resurser, så jag köper begagnat om det finns. Slalomskidor och brädor finns hur mycket som helst.
Vet man då vad man bör kolla efter så minskar risken för att man gör bort sig och köper nåt skrot!
 
Kolla in sidan freeride.se, det är ett skid/brädåkar forum. De har bland annat en skiddatabas där man kan läsa recensioner av olika modeller, och det finns många duktiga åkare där som är aktiva och kan ge råd.
Nu är jag ingen snowboard-guru, men jag har gjort flera skidsäsonger så jag ger mig på lite råd&tipps ändå, men som sagt ta dem med en nypa salt.
Det är du som åker, och "ingen kedja tjafset" gäller även här. Kraften kommer från dina ben och framför allt dina fotleder. Alltså spelar det ingen roll om du har värstingbrädan, så länge skor och bindningar inte håller måttet. Börja med att hitta bra skor, de ska vara lagom hårda i flexet (en säljare kan hjälpa dig med det) Ju hårdare flex desto bättre kraftöverföring till brädan, men kräver mer av åkaren. En bra bindning hjälper mer än du tror, undvik step-in, de har en tendens att bli fulla med is och ställa till problem för åkaren. Bindningar slits oftast inte så hårt, kolla begagnat marknaden men se upp för no-name produkter!
Och så till själva brädan, en nybörjarbräda bör vara i den kortare delen av ditt längdintervall (se tidigare svar) mjuk och inte alltför extrem i sin skärning. Även här kan man fynda på begagnat marknaden, men köp inte en bräda som inte passar bara för att den var billig! Investerar man i bra skor och bra bindningar behöver man "bara" byta ut brädan i takt med att man utvecklas, kostnaden blir inte särskilt hög om man inte har ett behov av att köpa nytt från butik varje år.
Rätt utrustning är en ovärderlig förutsättning för att lära sig åka och njuta av snowboard, precis som i alla andra sporter.
Lycka till!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...