Dunmängd i vinterjackan

Hej!
Jag behöver skaffa mig en (dun)jacka för när temperaturen faller ordentligt och funderar lite på hur mycket isolering man ska sikta på. Där jag numera bor är det inte ovanligt med -20 och åtminstone periodvis ännu kallare om vintern.
Ett tänkbart användningsområde är, förutom vardagsbruk, även som isolering på vintertur i fjällen.

Kikar jag runt lite på nätet så tycker jag t.ex att en jacka med ca 100 g dun inte ser riktigt förtroendeingivande ut men dubblar man det så börjar vi nog närma oss.

(Givetvis så spelar andra lager, vind, aktivitetsnivå, dunkvalitet etc in i hur kallt man upplever det.)

Åsikter, tumregler, erfarenheter, rena produkttips mm uppskattas!
 
Ca 250 gram och "box wall"-konstruktion (ej genomsydda sömmar) vill jag ha om jag är stillastående och det är minusgrader. Exempelvis Norröna Trollveggen, Arcteryx Ceres och Klättermusen Bore.

Jackor med ca 100 gram dun och genomsydda sömmar är i mitt tycke mer lämpade som extra värmelager under annan vinterjacka.
 
Jag köpte mig precis en Fjällräven Singi down jacket.
295g dun
stora i stoleken gör att det finns plats för lager under.
lång så att den går ner över rumpa och lår.
inte provat i extremtemp. men känns som en väldigt varm vinterjacka.
 
Nu är det inte bara dunvikten som har betydelse, utan även dunkvalitet. Det är gansk lätt att komma upp i dunvikt med medioker dunkvalitet (inte helt ovanligt i jackor etc) utan att man vinner motsvarande loft och isolering.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...