bortom frystorkad.

Hej Joanna! Stort TACK för dina fina och insiktsfulla recept!

Recept på en långvarigt mättande frukostblandning, mjölfri och med mycket tuggmotstånd, som garanterat inte orsakar några tröttsamma blodsockersvängningar / insulinöverslag och håller magen (och tänderna!) igång. I brist på fil/youghurt IMHO godare i pulvermjölk, där vanliga flingor snabbt blir gröt-mjuka och oaptitliga.

- havrekärnor (finns bl a från Risenta på ICA)
- solrosfrön
- pumpakärnor
- chiafrön eller krossade linfrön (valfritt)
- grovkrossade valnötter
- för den som behöver litet sötma i blandningen: gojibär ("lagom" långsamt socker och nyttiga även på andra sätt)
- ev. lite nyponskalspulver, bra c-vitaminkälla men ger en syrlig smak som inte alla gillar
- ev. tahina till "impregnering" (kan uteleämnas)

- rosta en blandning av 2:1 av havrekärnor och solrosfrön* i ugnen, ca 6 min i knappa 200 graders värme (passa noga, skaka om/vänd plåten om ugnen tar ojämnt - de bränns inom sekunder mot slutet, men får inte bli mer än gyllengula)
- låt svalna, blanda i övriga ingredienser efter tycke och smak, men så att det totalt blir minst 2:1 frön/nötter mot havrekärnor. Ta INTE mycket linfrön, bara någon viktprocent! De håller igång magen, men tar gärna över smaken i större mängd (och är skadliga i riktigt stora mängder).

Nu har man en vacker gul-grön-svart-röd frukostblandning, som kan användas som den är (strö inte för mycket i pulvermjölken, den är lömskt mättande).
Gillar man sesamfrösmaken och vill ytterligare trissa förhållandet vikt/näringsinnehåll, kan man dessutom röra blandningen i precis så mycket tjock (=välblandad) tahina, att den blir som en grynig massa. Tahina är hygroskopisk, så allt förblir härligt knaprigt, men går nu att trycka ihop till "bars", vilket ju även spar packvolym.
Använd den tjockare "bottensatsen" ut tahinaburken, om det inte går att blanda in det rena fett, som gärna lägger sig på ytan.

* man måste inte rosta solrosfrön, det är t o m hälsosammare att låta bli, då en del av de omättade fettsyrorna förstörs. I blandningen med havrekärnor hinner de bara torka litet och blir lite godare, men de får som sagt inte bli bruna.

Hej Joanna!

Stort TACK till dig, för dina fina och insiktsfulla recept förslag, (smått genialiska recept, tycker jag som ibland får kämpa emot "paltkoma"!), för att få friska idéer hur man kan komponera, både en välsmakande och även en välfungerande frukostblandning - ja precis vad jag var i stort behov av att ta del av!

Önskar dig Joanna massor av fina kommande vandringar (med även perfekt blodsockerbalans)!

Mvh/Carl
 
Tacktack <rodnar> ;)
Jag har efter många omgångar (vi äter detta till vardags hemma) förfinat receptet lite sen jag skrev detta, eller rättare sagt blivit klokare på exakta mängder och ugnstemperaturer som fungerar.

Blanda 350-gramspåsen med havrekärnor med halva 350-gramspåsen solrofrön, platta ut i en långpanna. Den mängden blir säkrare att rosta i 175 grader i 9-10 minuter, risken för vidbränning minskar avsevärt. Passa ändå noga på slutet, blandningen skall bara precis ta färg.

Efter att det hela svalnat: blanda i andra halvan av solorosfröpåsen, och till detta valfria mängder av de övriga ingredienserna. Överdriv inte mängden pumpafrön, ta bara en näve - de tar lätt över smaken.
Jag tycker blandningen är godast utan goji-bär, åtminstone när vi äter den hemma med vanlig filmjölk.
 
En god idé att skippa frystorkat och torka själv istället! Blir betydligt godare, nyttigare och billligare ... sällsynt bra kombination. Jag har räknat på det och kan till och med spara lite vikt på det ... mat och bränsle sammanräknat.

Jag torkar numera all mat vi använder på våra vandringar och även en del till våra paddlingar. Vi torkar även frukt till järgarsnuset och inte minst till goda efterrätter.

Tidigare använde jag ugnen, och det gick i och för sig bra. För ett och ett halvt år sedan skaffade jag en OBH Nordica frukt & svamptork. Det gör faktiskt torkningen ännu enklare och något snabbare. Jag fyller torken med maten, frukten eller grönsakerna, sätter på den och ställer undan den ett dygn eller så. Jämn luftgenomströming och konstant ganska låg temperatur gör att resultatet till och med blir bättre än när jag torkade i ugn (men det kan också bero på mig). Det är så enkelt och behändigt.

Men framför allt är det så mycket godare med egentorkat!

Hej!
Jag har en likadan svamptork som dig och tänkte prova att torka mat i den, det jag funderar lite över är om du steker till maten innan torkningen eller om du lägger dit råvarorna färska?
 
Hej all intresserade av egen turmat.
Min gamla artikel kändes lite mossig vid det här laget, så jag har uppdaterat den en hel del (kolla längst ner). Nytillskotten är nyss utprovade under en riktig busväderstur i Jotunheimen, vilket fick mig att skänka en tacksamhetens tanke till min grytmysare - utan den hade maten blivit kall på nolltid i blåsten, alt. bara gått att laga/äta inne i tältet.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...