Tips om vardagsskor

Skulle behöva lite tips om bra vardagsskor. Har kört blundstones väldigt länge, men är inte helt nöjd.

Användningsområde är väl allt från att åka till jobbet och gå på stan, till dagsturer i skogen.

Gillar blundstones för att man slipper knyta, men irriterar mig samtidigt på att de inte "sitter som gjutna" då man inte kan snöra åt.

Modeller jag redan har spanat in är:

Lundhags strei, Five ten "tennies" och adidas terrex agravic.

Lundhags verkar väl bäst, gjorda i Europa med vilket är ett plus, men rätt dyra. De andra har jag bara sett på internet/i butik och tyckt var snygga.

Skulle helt enkelt villa ha fler tips, tycker inga av de jag hittills kollat in är helt hundra, utan att kunna sätta fingret på varför. Vill ej ha goretex men annars är det mest utseende och bekvämlighet som är viktigt.
 
Själv gillar jag Keen. Har ett par i läder (och har slitit ut några par i nylon). Vet inte vad modellen heter (de har hängt med några år så de är säkert ersatta av någon ny modell).
 
Boa

Skulle behöva lite tips om bra vardagsskor. Har kört blundstones väldigt länge, men är inte helt nöjd.

Gillar blundstones för att man slipper knyta, men irriterar mig samtidigt på att de inte "sitter som gjutna" då man inte kan snöra åt.

Köp ett par skor med BOA-snörning - det finns ett antal tillverkar som har sådana modeller. Då kan du dra åt skruven på ett mycket enklare sätt än att knyta och dom sitter betydligt bättre än vanlig snörning.
 
Av de skomodeller du nämner har jag endast erfarenhet av Lundhags Strei. De skorna ångrar jag dock att jag köpte. De har mycket lite dämpning och jag tyckte inte alls de var sköna för mina fötter.
 
Tack för alla bra tips!
Keen har jag provat och de passade inte riktigt min fot... men de var snygga!
Hanwag ska jag definitivt prova om jag kommer till en naturkompanietbutik, man vill ju prova ett par skor för 2000!

Jag hade ett par cykelskor med boa, tyckte inte riktigt det var bra då det spänner "jämnt" över hela foten, bland vill jag knyta olika hårt på olika delar av skon. Men kan det ha varit bara just den cykelskon som var kass i sig? Kanske är skillnad med vanliga skor. Såg att adidasmodellen jag kollat på finns med boa!
 
Av de skomodeller du nämner har jag endast erfarenhet av Lundhags Strei. De skorna ångrar jag dock att jag köpte. De har mycket lite dämpning och jag tyckte inte alls de var sköna för mina fötter.

Jag förstår, låter inte bra. Men vet du hur det är jämfört med lundhagskängor? Har ett par och de är supersköna, men har väl ingen egentlig dämpning heller.
 
Jag förstår, låter inte bra. Men vet du hur det är jämfört med lundhagskängor? Har ett par och de är supersköna, men har väl ingen egentlig dämpning heller.

Jag har två modeller av Lundhags kängor: Park och Skare II Mid. De båda modellerna är skönare att gå i. Jag har inte ångrat köpet av dem. Parkkängorna köpte jag för 1½ år sedan och jag har nog vandrat hundratals mil i dem under den tiden. Du finner en recension av Strei här:
https://www.utsidan.se/friluftsguiden/klader/skor/vandringsskor/lundhags-strei-ms-low_4243
 
Kan varmt rekommendera ett par Iron Ranger från Red Wing Shoes. Köpte ett par själv i höstas efter att någon här på Utsidan tipsade om dem i en annan tråd, använt dem nästan varje dag.

Det jag gillar med dem är att de funkar både i skogen och på stan, bara man håller efter dem.
 
Jag har två modeller av Lundhags kängor: Park och Skare II Mid. De båda modellerna är skönare att gå i. Jag har inte ångrat köpet av dem. Parkkängorna köpte jag för 1½ år sedan och jag har nog vandrat hundratals mil i dem under den tiden. Du finner en recension av Strei här:
https://www.utsidan.se/friluftsguiden/klader/skor/vandringsskor/lundhags-strei-ms-low_4243

Jag fattar, då ger jag upp strei. Gillar utseendet på skon och Lundhags som varumärke och har därför blundat lite för dåliga recensioner, vilket är dumt när man ska köpa skor för mycket pengar
 
Scarpaskorna var med fina, hittade en annan modell som heter crux, väldigt snygga i min mening. Kallas för aproachskor vilket jag inte förstår vad det är för skillnad på mot vandringskor..?

Red wing är bra, har faktist ett par! Men jag orkar inte snöra på dom varje gång jag bara ska åka bil till jobbet eller försöka hinna med en tvååring som är ute genom dörren innan jag hunnit ta på byxor ens...

Jag tror nu att jag har kommit fram till att jag antingen ska köpa ett par lite rejälare skor av den typ som nämnts tidigare i tråden (keen, Hanwag, scarpa). Eller något mer gympaskoaktigt typ adidas terrex agravic eller folgian hiker.

Fördelen med rejäla skor är väl att de håller ett tag (bra för miljön och plånboken i längden), fördelen med "gympadojor" är att de är himla bekväma och rätt lätta, men de tenderar att slitas ut på årsbasis...

Tar gärna emot åsikter för/emot respektive skovariant
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Tips från er som svettas mycket Utrustning allmänt 17
Andrea1 Tips förankra tältpinnar stående Utrustning allmänt 17
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NaturRasmus Märkning av tillfälliga vandringsleder - tips sökes! Utrustning allmänt 29
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Lyckokatt Custom made väska för kök - tips? Utrustning allmänt 15
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
avslutmedlemskap0904 Tips Utrustning allmänt 0
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
Meritaimen Rymlig Kylväska tips Utrustning allmänt 0
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
Vtvdjgsaga90 Filtrera vatten med PU coated textil (tips) Utrustning allmänt 12
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
Peaken Mattermos tips Utrustning allmänt 12
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
bredviken Tips runt PowerTrekk från myFC Utrustning allmänt 0
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
Örnsätrarn Tips av stativ för foto-video-tubkikare i fjällen? Utrustning allmänt 7
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
seww Tips från er med Berghaus Vulcan Utrustning allmänt 7
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
majkelsson Efterlyses Stroppar alternativt ett Tips Utrustning allmänt 6
John Andersson Friluftstelefon, tips. Utrustning allmänt 28
graylingman Tips om filékniv önskas Utrustning allmänt 8
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
TROY GARNER Tips: Olivgrön lättviktspressening med alu foliesida Utrustning allmänt 2
fotografiskt Dina bästa tips och trix Utrustning allmänt 10
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
Murro Tips: inReach, tvåvägs kommunikator Utrustning allmänt 1
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.