Membran, varför sådan utbredd förakt för det på Utsidan?

Intressant tips, joru!

Från sidan: https://www.orcind.com/webstore/products.asp

"Hardshell Level 6 Parka

Details
Description: The Level 6 Parka is the waterproof jacket layer of the Special Operations Forces (SOF), Protective Combat Uniform (PCU) system. It is made with a waterproof, seam sealed, non-breathable fabric to protect against the harshest wet weather."

Tydligen är det viktigt att den heter Level 6.

Från sidan: http://www.natick.army.mil/about/pao/2004/04-17.htm

"Level 6

A lightweight waterproof and coated nylon hard shell is slightly oversized to fit easily and quickly over gear. The jacket features water-resistant zippers and armpit zips for maximum ventilation, pocket openings to quickly access inside layers and a hood that incorporates a stiff brim. The pants borrow the same design from Level 5 but provide waterproof protection. "
 
Citat:
"Hardshell Level 6 Parka

Details
Description: The Level 6 Parka is the waterproof jacket layer of the Special Operations Forces (SOF), Protective Combat Uniform (PCU) system. It is made with a waterproof, seam sealed, non-breathable fabric to protect against the harshest wet weather."


Tydligen är det viktigt att den heter Level 6.

Jaha Level 6 betyder alltså att det är ett vattentät plagg vilket borde vara en viktig egenskap hos en regnjacka...

Om den OCKSÅ kan släppa ut vattenånga är det kanske prio 2.

Jag upprepar det jag sagt tidigare: Det går att göra membrankläder helt vattentäta. Min torrdräkt är det. Den impregnerar jag aldrig. Den blir självklart blöt på utsidan.

Däremot min regnjacka i Pertex (mycket tunn) blir inte direkt blöt, den suger inte åt sig nämnvärt. Tar man av den och ruskar av den så är den egentligen torr. Blöt på insidan blir den av svett men har man en fleece under så blir bara jag blöt (men fortfarande varm).

mvh thomas
 
Det finns ett antal olika varianter av andas vadare för flugfiske.
Dom första var goretex och kom 95-96 någon gång om jag mins rätt.
Tror det var Tierra som gjorde dom.
Jag köpte ett par goretex vadare då och har sått i vatten i timmar i dom och varit torr när jag kliver upp på land.
Så att goretex är vatten tätt är för mej solklart, i dag finns det andra märken som också klarar det.
 
Hej igen :)

Håller föga förvånande helt och hållet med Kal-P-Dal, en regnjacka ska verkligen inte behöva impregneras ett par gånger per år. Som jag skrivit tidigare är just behovet av att impregnera över huvud taget diffusionsplaggens största nackdel. Det vattentäta och helst hydrofobiska lagret i ett regnplagg ska ligga längst ut, allt annat är ett grundläggande feltänk. Som dagen diffusionsplagg är uppbyggda är det lite som om att ta på sig dunjackan utanför regnjackan när det regnar och sen undra varför det funkar dåligt. Ett tips, svaret är inte att dunjackan är för dåligt impregnerad!

Sen kan jag bara meddela att jag givetvis har testat TX Direct. Är man ute på en längre vandring, typ 2 veckor eller längre och får långa perioder då man vill använda exempelvis regnjackan (tänk höstvandring) så är min erfarenhet att man i slutet av vandringen har en regnjacka som suger åt sig vatten i princip lika mycket som om man inte impregnerat den alls. Vad ska man göra då....ha med sig impregnering på turen?

Sen kanske, rent teoretiskt, man skulle kunna fråga sig vad som hände om världens alla användare av diffusionsplagg skulle impregnera sina plagg 2-3 gånger per år. Hur många miljoner med ton med kemikalier skulle då sköljas ut i naturen?

/ Stefan

Idealet hade ju som du säger varit att ha det vattentäta membranet längst ut, vad jag förstått är problemet med det att membranet är väldigt skört och behöver skyddas, med membran utan skydd skulle det repas sönder första gången man skrapade mot en kvist. Rätta mig gärna om jag har helt fel.

Jag brukar impregnera min jacka när det slutar pärla på axlarna, och byxorna när det slutar pärla på knäna, det är efter min erfarenhet de svagaste punkterna.
Det brukar för mig hålla till ett par månaders användning, kortare såklart om jag får använda dem många timmar varje dag, men å andra sidan, denna sommaren har jag inte behövt impregnera alls, pga väldigt lite regn.
Nackdelarna när kläderna blir fuktiga är ju sämre diffussion och längre torktid, vattentätt är det ändå, men kondensen fuktar inifrån vid hög värmeutveckling från kroppen. Börjar de vara blöta på utsidan får man gå nära gränsen när man fryser istället för att gå och svettas.

Att få ut kemikalier i naturen är naturligtvis inte bra, Nikwax innehåller i alla fall inte fluorkarboner.
Vad gäller kemikalieutsläpp får man ju också se något på frekvens, med 2 impregneringar per år av regnplaggen och kanske 100 maskintvättar per år av vanliga kläder med tvättmedel och sköljmedel så är kanske inte första prio att försöka minska utsläppen från impregneringen, snarare aka det OCKSÅ vara en prioritering.
 
För min egen del så är det främst två anledningar till att jag undviker plast i kläder och skor.

Det ena är att min svett tycks vara inkompatibel med diverse plastmaterial som helt enkelt börjar stinka på ett sätt som naturmaterialen inte gör.

Det andra är att jag tycker att plast har en tendens att gå sönder med tiden. När jag köper ett plagg eller en sko vill jag ha ambitionen att de ska kunna följa med mig resten av livet, naturligtvis med mycket omvårdnad, och helst kunna ärvas av mina barn.

Slit och släng-samhället är absolut inte hållbart och kommer förhoppningsvis möta sitt öde inom kort.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.