Membran, varför sådan utbredd förakt för det på Utsidan?

Jag förstår inte riktigt varför det skulle bli mindre fukt längre bort från kroppen. Vi pratar ju om fukt som är i luften, den fuktiga luften inuti plagget borde väl jämna ut sig rätt bra när man rör på sig? Har nån verkligen kunna mäta högre luftfuktighet närmast kroppen jämfört med närmast membranet?
 
Gro: menar du på allvar att membran skulle vara så effektivt på att transportera bort fukt att det i tillämpad användning är effektivare än att ventilera bort den? Källa på det?
Jag har personligen svårt att tro det, och om det inte är så låter din utläggning om tätt skurna plagg ungefär som "Man ska inte använda bilbälte så får krockkudden göra det den är designad för."

Om försvarsindustri. För den som tror att krigsmakten i något land är opartisk i bedömningen av produkter kan jag säga att det som regel är en process som är kraftigt påverkad av politik med nationella produktionshänsyn och ren (eller snarare smutsig) svågerpolitik förklädd till frågor om nationens säkerhet.
Eller som en bekant och tidigare högt uppsatt chef i branschen i usa uttryckte det. "Det är business. Man kanske inte gillar det men.. man måste inte vara bög för att ge en kompis en handtralla, you know." Natick-schmatik säger jag.
 
Membranet är ju ett finmaskigt nät, där hålen är störer än vattenånga men mindre än vattendroppar, så hur kan det mättas?
Skulle ytspäningen eller någon annna kraft hålla kvar fukt/ånga i hålen?
Jag förstår inte hur det nätet skulle kunna mättas - eller är det om ånga övergår i vätska innanför membranet - men då är det ju inte mättat tycker jag utan blockerat - är det vad du avser? Då har man daggbildningspunkten på fel sida membranet och behöver ändra någon parameter t ex högre värme innifrån så vätskan blir ånga igen och strävar ut mot den torrare luften på utsidan av membranet.

/Patrik

mättas in den bemärkelsen att antalet ång molekyler blir så många att permeabiliteten går mot noll, dvs tillräckligt många hinner inte igenom och kondens uppstår. Jag kallar det mättat, du kallar det blockerat. notera också att svett består av salt, dessa tar sig inte igenom membranet, snarare blockerar kanalen.
 
Jag förstår inte riktigt varför det skulle bli mindre fukt längre bort från kroppen. Vi pratar ju om fukt som är i luften, den fuktiga luften inuti plagget borde väl jämna ut sig rätt bra när man rör på sig? Har nån verkligen kunna mäta högre luftfuktighet närmast kroppen jämfört med närmast membranet?

Är också helt oförstående. Ta två extremfall, då jackan är dikt an mot huden eller om den befinner sig en dm från kroppen. I min värld bör det kännas behagligare med ett ökat avstånd. Precis som nermander skriver bör ju också luften dessutom kunna ventileras bort genom skorstenarna (armar, hals) om skärningen medgör någon form av bälg.

OnT: Man klarar sig rätt långt och länge utan membrankläder; med ull eller vaxad bomull kan man vara ute många dagar i regn utan någon egentlig torkkälla.
Ser man dessutom gore-tex plagg för vad de är: en (avancerad)regnjacka som även kan användas vid uppehåll och nyttjar den på det sättet är de inte heller så tokiga.

Membran i skodon däremot är helt värdelöst.
 
Senast ändrad:
Nu jag har ingen aning om vem Ueli Steck är, men att tro att sponsrade personer använder produkter för att de är bäst är lite väl vågat. Sponsrade personer använder produkterna främst för att de får dem betalda och det är väldigt sällan "off the shelf"-prylar som de får. Det är betydligt vanligare att det är specialtillverkade grejer som bara har fått sponsorns märke på sig.

Det finns ju t.ex. trådar här på Utsidan om Biltemas sponsrade cyklister. Vem tror att det är Biltemas standardsortiment som de cyklar omkring på?

Jag tycker du skall kolla på Ueli steck och t ex patagonias Steve house och börja fundera på om deras klättringar och expeditioner inte kräver kläder som fungerar. Vad många gör fel, är att tro att ett plagg verkar fylla alla funktioner. Detta är nog något man lär sig genom att prova vad som passar individuellt. Skaljacka fungerar bra för mig, med ventilation i armhålor osv. Varför folk däremot köper en skaljacka för 6k och typ halvspringer i denna med dubbla underställ i kebnekaisefjällen, självklart finns det inget plagg som håller dig torr..

Inga av mina plagg släpper in väta, men kan även ha svårt att ventilera om du klär dig fel. Många plagg närmast kroppen håller dewsutom kvar fukten, vilket gör det omöjligt att bli av med den.
 
Inga av mina plagg släpper in väta, men kan även ha svårt att ventilera om du klär dig fel. Många plagg närmast kroppen håller dewsutom kvar fukten, vilket gör det omöjligt att bli av med den.

för mig handlar det om hur lång tid ett plagg torkar från svett. om jag vandrar med en ryggsäck så kommer min rygg bli blött av svett. Det närmaste lagret måste då behålla värmen, alltså blir det merino. nästa lager är oftast jacka, den kommer att bli blött av svett, frågan är då hur lång tid det tar att bli av med vätan när jag stannar. G1000 suger åt sig fukten och torkar längsamt, alltså blir det problem hur mycket jag än gillar FJ jackor. en bra softshell torkar betydligt snabbare. om det regnar mycket måste jag ha ngt tex material men dom brukar torka relativt snabbt. att det skulle finnas material som släpper ut all svett som genereras med en ryggsäck som sitter tight mot ryggen existerar bara i fantasin.
 
Jag tycker du skall kolla på Ueli steck och t ex patagonias Steve house och börja fundera på om deras klättringar och expeditioner inte kräver kläder som fungerar.

Det är klart att de fungerar, men om de själva hade fått välja är det kanske inte säkert att de hade valt allt från samma leverantör. Jag har aldrig hittat en optimal uppsättning grejer från samma levarantör.

Sen är ju den stora frågan också: Använder dessa personer verkligen prylar som är standardsortiment? Bara för att det sitter en viss tillverkarens märke på ett plagg betyder inte att plagget finns i deras sortiment. Det kan vara ett specialuppsytt sponsrat plagg som bara finns i ett exemplar.

Ytterligare en fråga man kan ställa sig är ju: Om man är sponsrad, sprider man verkligen negativa åsikter om sin sponsors produkter?


Ska man titta på vad äventyrare använder så ska man i såna fall titta på äventyrare som köper plaggen själv, för egna pengar, i butik. Och det tror jag knappt finns några.
 
Det finns några sanningar på utsidan.

Hilleberg är bäst, inget annat funkar ens i trädgården.
Lättpackning är det enda som funkar, bära tungt lika med döden.
Gore Tex är inte bra, man ska klaga på det, oavsett jacka eller sko.
Knivar ska vara små, billiga och så ska det stå Mora på dom. Allt annat är dumheter.

Det finns några till som jag inte kommer på just nu.

//Per
 
Det finns några sanningar på utsidan.

Hilleberg är bäst, inget annat funkar ens i trädgården.
Hilleberg funkar bara med stor plånbok.
Lättpackning är det enda som funkar, bära tungt lika med döden.
Man bär inget i en kanot. Ta gärna med pianot.
Gore Tex är inte bra, man ska klaga på det, oavsett jacka eller sko.
Gore Tex är bra, men inte så bra som Gore Tex försöker ge sken av.
Knivar ska vara små, billiga och så ska det stå Mora på dom. Allt annat är dumheter.
Vad är en kniv?

mvh thomas
 
Avstånd mellan kropp och membran bör väl vara så stort så man inte dränker (blockerar, mättar) membranet med vätska. Annan risk med att membranet ligger för nära kroppen torde vara avkylning av kroppen pga kallare yttertemperatur tex. Då upphör väl även förångning av fukt (kräver en varm kropp).
Min teori: Ett varm mellanlager håller kroppen varm och vätskan en bit från membranet.
Låter det helt galet?

Det där andra om att ventilation och diffusion är päron och äpplen köper jag.
Men det ska ändå bli fruktsallad av alltihop och slutresultatet borde styra hur mycket äpplen och päron det ska ingå i receptet.

mvh thomas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.