Membran, varför sådan utbredd förakt för det på Utsidan?


Intressant test.
På torrdräkter gör man tydligen sömmarna noggrannare.
De läcker inte IN vatten i alla fall. Men kondens blir det. Svårt att ventilera torrdräkter.

Som SOTO skriver tror jag att designen på plagget påverkar mycket hur bra ventilerat det blir.
Regnplagg ska inte vara tajta. Bara att ha en flytväst under seglarstället (galon) hjälpte upp ventilationen mycket förr.

Vid otillräcklig ventilation blir det nog som UAO säger:
"Vandrar man och det regnar kommer man bli blöt oavsett, bara att välja om det ska komma inifrån eller utifrån imho."

mvh thomas
 
Intressant test.
På torrdräkter gör man tydligen sömmarna noggrannare.
De läcker inte IN vatten i alla fall. Men kondens blir det. Svårt att ventilera torrdräkter.

Som SOTO skriver tror jag att designen på plagget påverkar mycket hur bra ventilerat det blir.
Regnplagg ska inte vara tajta. Bara att ha en flytväst under seglarstället (galon) hjälpte upp ventilationen mycket förr.

Vid otillräcklig ventilation blir det nog som UAO säger:
"Vandrar man och det regnar kommer man bli blöt oavsett, bara att välja om det ska komma inifrån eller utifrån imho."

mvh thomas

Fast fukttransporten genom membran fungerar bättre med minskat avstånd till fuktkällan. Så ett membranplagg skall vara snävt skuret.
 
Förutom skillnaden mellan lovad nytta och verklig nytta, så har vi miljöaspekten att fundera på.

Hur många av er skickar era utslitna mebran-kläder som riskafall för destruktion i högtemperaturungnar som de egentligen borde behandlas - eller vartfall polyfluoridbiten i dessa (teflon mm) .

Dessa är saker som i princip har oändlig hållbarhet - det gäller också bitar av mebranen som lossnar och slits till små partiklar och damm under användning och sprids i naturen.

I världshaven så finns det flertal många kvadratkilometer stora områden där under årens dumpad avfall (från framförallt engelsktalande länder där att dumpa i havet har man gjort sedan avfallshanteringen blev organiserad på 1800-talet och metoden spreds med de engelsktalande sedan dess och därför görs fortfarande i stora delar av världen istället för vettig avfallshantering) samlas och sakta mals sönder mot varandra och de bildar små små vassa partiklar som sticker sönder plankton etc. så att dessa vattenvolymer är i stort sett sterila och heller inget större fisk eller djur kan simma i dessa utan att skadas allvarligt och det tråkiga att många av de små vassa partiklarna bryts ned väldigt långsamt och en del av dessa aldrig och dit hör polyflouriderna...

Med andra ord skall man köra med membrankläder med teflon etc. så borde det vara en hög pant på dessa på kanske någon tuselapp så att de återlämnas och via lagkrav destrueras på korrekt sätt och inte hamnar i någon hjälpsändning till tredje världen och så småningom spridd för vinden i form av små partiklar.
 
Förutom skillnaden mellan lovad nytta och verklig nytta, så har vi miljöaspekten att fundera på.

Hur många av er skickar era utslitna mebran-kläder som riskafall för destruktion i högtemperaturungnar som de egentligen borde behandlas - eller vartfall polyfluoridbiten i dessa (teflon mm) .

Dessa är saker som i princip har oändlig hållbarhet - det gäller också bitar av mebranen som lossnar och slits till små partiklar och damm under användning och sprids i naturen.

I världshaven så finns det flertal många kvadratkilometer stora områden där under årens dumpad avfall (från framförallt engelsktalande länder där att dumpa i havet har man gjort sedan avfallshanteringen blev organiserad på 1800-talet och metoden spreds med de engelsktalande sedan dess och därför görs fortfarande i stora delar av världen istället för vettig avfallshantering) samlas och sakta mals sönder mot varandra och de bildar små små vassa partiklar som sticker sönder plankton etc. så att dessa vattenvolymer är i stort sett sterila och heller inget större fisk eller djur kan simma i dessa utan att skadas allvarligt och det tråkiga att många av de små vassa partiklarna bryts ned väldigt långsamt och en del av dessa aldrig och dit hör polyflouriderna...

Med andra ord skall man köra med membrankläder med teflon etc. så borde det vara en hög pant på dessa på kanske någon tuselapp så att de återlämnas och via lagkrav destrueras på korrekt sätt och inte hamnar i någon hjälpsändning till tredje världen och så småningom spridd för vinden i form av små partiklar.

Detta gäller ännu mera för fleece som visats avge mikropartiklar vid varje tvätt som läcker ut i världshaven och har påverkan på bl.a. copepoder och andra mikroplankton.
 
Märkligt hur det är. Följer tråden och dess initierade med dess kunskap. Har en sån där hightecjacka av goretex sedan länge....
Tycker den funkar bra, speciellt på vintern. Har just köpt en tunn modern dunjacka med 90/10 dun/fjäder. Vet inte om det stämmer. Frugan förbjuder mig och analysera via skalpell och annat.

Jag är bara förbryllad. Springer runt med både bomull, merinoull, kamelull, nån annan slags ull, och olika slag av goretex hål i membranplagg eller blandningar av allt.

Inte vet jag om jag blir klokare det är bara det att jag lärt mig anpassa mig efter plaggen.

Det vanliga att anpassa sig är lika som tidigare. Starta och frysa. Stanna och ta av eller sätta på mer. Ta av igen och gå vidare. Stanna och vila och ta på, ev justera byta. Torka under färd om det går. Ett slags ständigt pyssel.

Något nytt jag lärt mig är den urbana människans krav på komfort. Rätt vettigt. Kravet på att på enklaste sätt byta från varm inomhusmiljö via kall utomhusmiljö utan större fysisk prestation till nästa varma miljö. Där är ju den stora dunjackan perfekt.

Jag måste bara säga att den tunna dunjackan ser ut att funka riktigt bra, än så länge...😉
 
Med andra ord skall man köra med membrankläder med teflon etc. så borde det vara en hög pant på dessa på kanske någon tuselapp så att de återlämnas och via lagkrav destrueras på korrekt sätt och inte hamnar i någon hjälpsändning till tredje världen och så småningom spridd för vinden i form av små partiklar.

Det där låter som en mycket bra idé! Det löser inte problemet med de skadliga ämnena, men är i alla fall en bra start.
 
Jag har svårt att se, varför extremidrottare t ex Ueli steck å andra skulle använda plagg som tydligen sög eller var överreklamerade.

Nu jag har ingen aning om vem Ueli Steck är, men att tro att sponsrade personer använder produkter för att de är bäst är lite väl vågat. Sponsrade personer använder produkterna främst för att de får dem betalda och det är väldigt sällan "off the shelf"-prylar som de får. Det är betydligt vanligare att det är specialtillverkade grejer som bara har fått sponsorns märke på sig.

Det finns ju t.ex. trådar här på Utsidan om Biltemas sponsrade cyklister. Vem tror att det är Biltemas standardsortiment som de cyklar omkring på?
 
Det är ju möjligt att att fukttransporten faktiskt ökar ju närmre plagget är kroppen (Verkar rimligt med daggpunkt och temperaturdiff innanför utanför osv), men om man på köpet får minskad ventilation och totalt ökad kondens, är det ju inte så mycket värt att veta att membranet jobbar optimalt...
 
Precis, tajt membranplagg kanske fungera bra i regn, då ventilerar det mer än ett helt tätt plagg. Men eftersom det är tätare än ett icke regn-tätt plagg så behövs det luftväxling när det inte regnar. Och då behövs löst sittande plagg som tillåter luften inuti att cirkulera.
 
Nej det tror jag inte. Varken det ena eller det andra.

mvh thomas

Rimligen borde temperaturen avta med avståndet till värmekällan - dvs kallar längre från kroppen. Ju större skillnad i temp desto större är naturen strävan efter jämvikt dvs det borde bli högre tryck ut genom membranet om det är närmare kroppen/värmen. Det som stökar till det är verkligehen - i ett rymligare plagg kanske lite fukt istället smiter ut under jackans midja eller upp vid halsen samt att mer luft i ett plagg kanske gör plagget varmare högre temp trots större instängd volym.
Men oavsett fysikens lagar är det ju verkligheten och plaggets bärares subjektiva tyckande som avgör om det är behagligt eller inte.

Jag anser inte GTX vara lösningen på alla världens problem avseende komfort i vildmarken men ett av de minst dåliga alternativen - särskilt om det är bra designat.
Gore har ju fått mcyket skäl för deras miljöpåverkan - har någon undersökt dess konkurenter - är de verkligen bättre eller valde undersökaren att bara titta på den största leverantören av membran inledningsvis?

Är t ex event eller andra membran-matrial bättre ut miljösynpunkt eller bara "ännu inte undersökta i detalj"?

Jag har ännu inte slängt någon goretexjacka - den äldsta är nu jobba i trädgården jacka och den är inte så vidare tät längre men det spelar mindre roll då jag är max 100 m från huset. Dock är den inte så värst trasig i övrigt - någon söm på en ficka har jag nog gjort själv men annars väldigt slittåtlig i själva yttermatrialet.

/Patrik, lite ifrågasättande källkritisk
 
Rimligen borde temperaturen avta med avståndet till värmekällan - dvs kallar längre från kroppen. Ju större skillnad i temp desto större är naturen strävan efter jämvikt dvs det borde bli högre tryck ut genom membranet om det är närmare kroppen/värmen. Det som stökar till det är verkligehen - i ett rymligare plagg kanske lite fukt istället smiter ut under jackans midja eller upp vid halsen samt att mer luft i ett plagg kanske gör plagget varmare högre temp trots större instängd volym.
Men oavsett fysikens lagar är det ju verkligheten och plaggets bärares subjektiva tyckande som avgör om det är behagligt eller inte.

Det blir lite väl många variabler att räkna med.
Subjektivt tolkande av egna prov om vad som är lämpligt att ha på sig mellan kroppen och yttersta membran-plagget får väl styra.
Att fukt i form av vätska inte passerar ut tror jag alla är överens om. Egen erfarenhet säger mig, att ha membran-plagget för nära kroppen, blöter ner insidan på membranet och då försämras förmågan för transport av fukt i ångform.

Jag anser inte GTX vara lösningen på alla världens problem avseende komfort i vildmarken men ett av de minst dåliga alternativen - särskilt om det är bra designat.

Ja det är väl det med hur bra designat plagget egentligen är som jag undrar över. När man inte lyckas bättre med sömmar tex. Och hur mycket får mode styra över formen på plaggen? Köper vi för trånga regnjackor?

mvh thomas
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...