Hjälp mina kängor!

Hej!

Jag har ett par HanWag kängor som varit med mig under ett antal äventyr och troget burit mig genom vått och torrt (bokstavligen!).
Jag inser att jag inte visat min uppskattning tillräckligt och inte tagit hand om dem tillräckligt väl. Dags för botgöring!

Kängorna har läderutsida och ett gortexmembran. De är inte längre så vattentäta som de var i sin tidiga ungdom. Det är lite jobbigt, för när de blir blöta, torkar de väldigt långsamt (framförallt i ett tält under fyra dagar av ihållande regn...). Lädret börjar se torrt ut.

De behöver:
- grundligt rengöras
- lädret behöver fettas in.
- de skulle helst bli lite mer vattenavvisande.

Vad ska man använda? Jag har fått lära mig att på läderstövlar får man bara använda vatten och skokräm (absolut inte läderfett), men det är ju en annan typ av läder och där vill man ha glans. Behöver de impregneras?

Jag (och min älskade kängor) tackar på förhand för tips!
 
Som 7S skriver, membranet är trasigt på nåt eller några ställen. Därmed har det tjänat ut sitt syfte.
Smörj kängan med fett, särskilt sömmar.
Om du kan leva med att membranet läcker behöver inte skon ha tjänat ut ännu. Ofta är det just membranet som ger sig först i ett par skor. Resten håller betydligt längre.
//Per
 
Precis, membranet är nog slut. Jag har inget membran i mina kängor och det funkar bra, så släng inte ett par bra kängor. Utan membranet ökar dock kraven på kontinerlig vård. Gör så här

1. Tvätta skorna, gärna med någon lädertvål (ett par gånger om året)
2. Fetta in (max 1-2 ggr om året, annars kan skinnet bli väl mjukt). Låt dra in minst 30 min
3. Få till lite yta med vax för vattenmotståndskraft (gärna ganska.ofta). Ta på vax och polera med trasa
4. Om.du vill: ta på skokräm, låt sjunka.in 15 min och borsta upp yta med glans. Främst snyggt, men även bra mot vatten och slitage. Om skorna ser slitna ut gör skokräm susen.
 
Skovax är bättre än fett i och med att lädret inte blir lika mjukt. Finns flera bra skovax. Hanwag har t t ex ett eget "Hanwax". http://www.naturkompaniet.se/hanwag-hanwax-se

Sno seal är mycket bra och skall helst appliceras på kängor som är 50 grader varma från ugnen för att det skall tränga in bra. http://www.outnorth.se/atsko/sno-seal-tub.php

Thure

Du menar seriöst att det kan vara ett problem att lädret skulle bli mjukt i en känga som är uppbyggd med massa kallskum?
 
Ja fast det blir förstås tydligare i ofodrade skodon.

Alla skokonstruktioner utom de med hårdskal mjukas upp av användning / nötning.

Thure
 
Ja fast det blir förstås tydligare i ofodrade skodon.

Alla skokonstruktioner utom de med hårdskal mjukas upp av användning / nötning.

Thure

Ja, det är såklart giltigt. Men fortfarande, hur många gånger måste man smörja med fett innan man märker skillnad i styvhet om kängan är uppbyggd av kallskum? Skulle tippa på att det är rätt många gånger.

Generellt tycker jag att det är en sanning som främst blivit till genom upprepning det här med skofett kontra vax. Jag har aldrig använt nåt annat än lundhags smörja med tjära i på mina lundhagare och inte är de särskilt sladdriga. Däremot håller de ute väta extremt bra.
 
Lundhags Lädersmorning har jag oskså använt en hel del och det har fungerat bra på deras kängor. Det innehåller både fett vax och tjära och effekten liknar mycket t ex Sno seal och Hanwax.

Medan jag har sämre erfarenhet av Fiskarsmorning som mjukar läder betydligt mera.

Thure
 
När du smort kängorna med den lädersmorning som du tycker passar, så använd en hårtork så smorningen lättare kan sugas upp av lädret. Ev. upprepa proceduren ytterligare en gång. OBS: Använd förnuftet samtidigt med hårtorken. Det får inte bli för varmt åt lädret.
 
Läderindustrin fuktade lädret före infettning för att fettet skulle sugas in bättre. Ett femminutersdopp räcker. Torka av överflödigt vatten och fetta in. Låt stå över natt. Torka av överflödigt fett. Vaxa.
Där smör smälter brinner läder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danisko Hjälp med lundhagskängor Kläder 3
DoktorGlas Hjälp! Dragkedjan fastnade. Kläder 4
Valpish Hjälp med att identifiera fjällräven fleece Kläder 0
komfortPerZonen Hjälp att identifiera Lundhagskänga Kläder 3
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Buthon Hjälp med vandringskängor Kläder 13
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Dovahluv hjälp en noob med vandringsskor :S Kläder 9
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
poijjan Hjälp med vandringsskor Kläder 26
svahn87 Hjälp med gaiters Kläder 20
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
statemachine Hjälp med dunjacka. Kläder 7
strånghold Hjälp med Meindl-storlekar och läst inför kängköp Kläder 1
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Tritorn Hjälp med Fjällrävens storlekar Kläder 7
daniel.leviathan Fjällvandring - Skalbyxor? Regnställ? Nybörjare som är smått förvirrad - Hjälp! Kläder 21
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
myraakita Vandringskängor hjälp?! Kläder 12
Jimsson Hjälp: Minimalistisk vattentät fullzip byxa Kläder 27
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
jotho Behöver hjälp med klädpackning till fjälltur. Kläder 33
mathias_h Hjälp att identifiera Haglöfs-jacka Kläder 8
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
shiloh Hjälp hitta förstärkningsjacka Kläder 13
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Avle Hjälp med att hitta en bra overall? Kläder 7
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
FBJTOR Jörnkängor, Hjälp! Kläder 22
almkvist Gamla Jörn / Lundhags? - Hjälp med ID Kläder 1
mårtenm Skaljacka - hjälp tack! Kläder 12
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
Jakzy Ute i sista minuten, hjälp! Kläder 2
Hella82 Snälla hjälp mig med käng-problem Kläder 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...