Vandringsjacka för sommar-sensommar-höst

Tack för alla bra tips! Har varit inne lite på Keb jackan faktiskt, får gå till butik och prova lite olika modeller helt enkelt. Men det kanske är bra att ha en lite tunnare jacka, som man kan kompensera med fler lager innanför?


Jag tror det, var lite av idéen att upplysa om Haglöfs "vandra" som exempel.
Oavsett val. Köp litet tunnare och justera med rätt lager.



..sent using tapatalk
 
Tack för alla bra tips! Har varit inne lite på Keb jackan faktiskt, får gå till butik och prova lite olika modeller helt enkelt. Men det kanske är bra att ha en lite tunnare jacka, som man kan kompensera med fler lager innanför?

Att ha en jacka med foder till vandring är väldigt dumt, det blir alltför varmt i många lägen, du svettas och när du sedan rastar eller slår läger är du fuktig och börjar frysa.
För att undgå det behöver du en tunn skaljacka som du kan ha isolerande lager under, t.ex fleece, ull eller en tunn dunjacka. Då går du med behaglig temp med skalet och förstärker med isolering på raster och i läger, vilket också ger en behaglig temp.

Skaljacka har ingenting med eventuellt membran att göra, utan anger bara att jackan saknar värmande foder, alltså är såväl en regnjacka i gore-tex och en Fjällrävenjacka i G-1000-väv skaljackor så länge det inte finns ett lager innanför dessa tyger.
Jackor med löstagbart foder finns, det fungerar naturligtvis, nackdelarna är att det tar en massa extra tid att få det på plats inne i jackan, de är ofta fula som stryk om du skulle använda dem utan jackan och kan ibland ha en katastrofal passform eller sakna möjlighet att stängas igen utan skalet vilket gör dem oflexibla.
De används ofta till uniformer eller uniformliknande jackor.
 
Jag citerar mig själv. Ska kanske backa upp med lite argument.
- Det är en snygg jacka
- det är bra passform, inte för tajt, ryms förstärkningsplagg under
- bra krage som går upp över hakan
- bra huva
-fyrvägsstretch
- ej helt vindtät, andas extremt bra
-ej vattentät, men stod i en halvtimme i regn idag, vattnet pärlade på den och jag blev inte blöt.
- billig jag gav typ 1200, men den är billigare nu.

http://www.ultralightoutdoorgear.co...tshell-jackets-c218/rab-scimitar-jacket-p1064

Blev lite nyfiken. Är ventilationen bättre än med en bomullsjacka typ Klättermusens etaproof? Funderar i första hand på om den kan funka som cykeljacka på vintern.

Thure
 
Svårt att avgöra, jag tycker nog det. Iallafall än Fjällräven Mont som jag också har men känslan är också att den är lite mindre vindtät. Ska bli spännande att se hur den klarar skidåkning i vinter.
 
Tack för snabbt svar. Men Fjällräven Mont har ju membranfoder så den är nog inte lika bra som t ex Klätttermusen Einride på att vädra ut kroppsfukt.

Hur långt ned på höften når RAB Scimitar-jackan?

Thure
 
Jag har en Fjällräven Montt jacket och den fungerar jätte bra som ytterlager.
Den duger i duggregn och även om det ösregnar under ett litet tag.
Jag brukar slänga på mig en 400g Woolpower tröja under nu när det är omkring 2+ bara och det håller mig varm iaf.

Den är slit tålig och snygg med.

Och självfallet torkar den fort, och ventilationen på ryggen gör underverk :)
Och 2st innefickor med dragkedja, 4st fickor på utsidan med kardborre, två sidfickor och sen har vi två fickor vid bröstet med dragkedjor.

Så någon brist på fickor kommer du inte få, sedan går det att ta av luvan också med hjälp av en dragkedja vilket iaf jag tycker är enormt bra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.