Impregnera Swedemountjacka (nylon)

Jag har nu ägt min Swedemount skaljacka Layer 3. (Technicwear) 100% nylon, i ca 3 år.

Har ni några bra tips på hur man får den så vattentät som möjligt? (Det gör inget om det blir på bekostnad av andningsförmågan)
 
Är det fråga om en jacka med trelagers "andas" membran som varit vattentätt men nu läcker eller är jackan fortfarande vattentät men att yttertyget drar åt sig massa vatten så jackan blir blöt och tung?

I det första fallet måste jackan lagas, impregnera kommer inte råda bot på läckaget, i det andra fallet kan du använda exempelvis Grangers XT Proofer som bland annat finns på Stadium.
 
Tack för svar!
Det är som det sistnämnda. Jag var på intersport och köpte Grangers 2 in 1.
http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/klader/112818/grangers-2-in-1-clean-proof?SelectedProductUUID=E4jCROin20EAAAE0UZ52ACBH#.U_uP8_l_t8E

"spcialformula som rengör och impregnerar funktionsmaterial i en och samma tvätt"

Det står också att denna rekomenderas för Goretex (och alla vattentäta plagg)
Fungerar den på min jacka trots att den inte är goretex?

Kan man isåfall köra jackan i samma tvätt som mina Goretex-byxor?
 
Är din jacka en membranjacka så funkar det och ja du kan tvätta byxorna samtidigt. Anpassa bara mängden. Vissa medel ska värmas in med torktumlare efter, kolla om det är sånt och om kläderna tål det.
 
Tack. Är osäker på om det är en membranjacka. Hur ser man det?
Japp det står att det blir bättre effekt om man tillför värme direkt efter behandlingen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.