Val av kängor

Jag använder Lundhags syncro high på fjället. Brukar bara behandla dom med nikewax och det funkar bra. När jag vadar har jag ett par "vadare" som jag trär utanpå kängorna. Enkelt och bekvämt.

På jobbet har jag stihl sågskyddskängor med membran och det tar två veckor att torka ur dom. Jag måste ha två par att byta med för att kunna ha någorlunda torra skor.
 
Har båda typen av kängor. Ett par Lundhags professional och ett par Hanwag. Dock är skaftet på mina Hanwag inte lika höga. Den vadderade delen på Lundhagsen suger inte åt sig fukt, men på de andra är de som en svamp. Vid vandringar utanför markerade leder och i fjällen har jag numera alltid mina Lundhags. Råkade få in vatten i min Hanwag då jag missbedömde en sten då jag tänkte gå över en liten bäck och därefter kändes den kängan aldrig torr eller speciellt behaglig resten av den vandringen.
Mina Lundhags tar jag nästan aldrig av mig förutom vid raster och när det är dags att krypa ner i sovsäcken. Vid de flesta vad tar jag på mig mina regnbyxor och drar ett par remmar runt skaften så hårt det går. Visst kommer det in lite vatten ibland, men det känns aldrig obehagligt genomblött. Stor skillnad på hur snabbt de torkar än de andra.
Mina Lundhags sitter otroligt bra, men Hanwag är rots allt lite skönare att gå i.
Som med allt beror det på hur, var och i vilka situationer du tänker använda kängorna.
 
Inte att förglömma är att Lundhagskängorna inte håller den kvalitén som de tidigare haft. Kundservicen är bra, men vad hjälper det när man står ute på fjället?

Till trådstartaren vill jag ändå rekommendera en skalkänga, framför en känga med goretexmembran. Detta genom att livslängden är betydligt högre.

Själv har jag dock en mängd olika skor och kängor som jag använder beroende på förhållandena jag skall ut i. För vandringar i mellansverige på sommaren brukar jag använda en ganska låg Salomonkänga. Medan jag använder mina lundhags uppe i fjällen, och på höst och vår i skogen.
 
Det jag kan säga om Professionell High är att de är fodrade med neopren som inte suger åt sig vatten.
Den vadderade delen på Lundhagsen suger inte åt sig fukt, men på de andra är de som en svamp.

Om man ska utgå från tråden är Lundhags det enda skoföretaget som kan göra fodrade och vadderade delar på sina skor som inte suger åt sig fukt. Det verkar ju oerhört märkligt. Är det någon patenterad teknik de använder? Man tycker ju att andra företag som vill göra delar av sina kängor vadderade borde använda någon liknande teknik.
 
Om man ska utgå från tråden är Lundhags det enda skoföretaget som kan göra fodrade och vadderade delar på sina skor som inte suger åt sig fukt. Det verkar ju oerhört märkligt. Är det någon patenterad teknik de använder? Man tycker ju att andra företag som vill göra delar av sina kängor vadderade borde använda någon liknande teknik.

Finns säkert flera andra, men det råkar vara de två kängor som jag har haft de senaste 10 åren.
 
Om man ska utgå från tråden är Lundhags det enda skoföretaget som kan göra fodrade och vadderade delar på sina skor som inte suger åt sig fukt. Det verkar ju oerhört märkligt. Är det någon patenterad teknik de använder? Man tycker ju att andra företag som vill göra delar av sina kängor vadderade borde använda någon liknande teknik.

Lundhags marknadsför sina kängor som skalkängor där flertalet av modellerna "andas" med den så kallade skorstenseffekten. Dvs värmen och fukten tar sig ut via skaftet längs benet och inte genom kängan i sig som på goretexkängor.

Kängor med goretex marknadsförs som vattentäta kängor som fortfarande andas. Jag tror det är svårt att kombinera foder som transporterar ut fukt och samtidigt inte suger åt sig någon fukt/vätska.

/Fredrik
 
Du menar att Lundhags kängor enbart andas genom glipan mellan byxorna och kängan, och att de i övrigt är helt täta? Det låter konstigt. Isåfall borde ju Lundhags vara varma som gummistövlar. men det är motsatsen till vad jag hört.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
StefanP- Val av skor/kängor för varierad miljö Kläder 7
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
bjornhallberg Val av kängor - mer stad än hiking Kläder 4
Flugsnapparen Val av plagg? Kläder 16
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
ChristofferA Hjälp med val av syntetjacka Kläder 5
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
Lasse Åbom Val av tunn dunjacka? Kläder 12
vega2k Kläd val för oss som svettas mycket? Kläder 11
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
jerklaren Val av skalkläder Kläder 4
Mathias PHS Hjälp! Val av dunjacka! Kläder 25
speedy hjälp med val av byxor Kläder 3
thomalin Val av trailskor Kläder 1
plp Val av Anorak i främst bomull - ingen GT! Kläder 8
snowchain Val av stl. Lundhagskänga Kläder 4
MZS Val av känga Kläder 12
cliff74 Val av skaljacka? Kläder 6
bortsidan Val av vindsäck Kläder 0
Bra val av "tjejbyxa"? Kläder 1
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.