Bambu kläder

Återstår väl bara för itab att ändra på alla andra ställen också då där de skriver att bambu är ett miljövänligt material?
 
Förstår ej... Det som kallas bambu är egentligen viskos?

Hursomhelst så har jag en piké i bambu, och jag älskar den, förutom att den börjat bli flammig... Torkar definitivt långsammare än en bomulls-tshirt, men jag tycker inte den luktar apa som en bomulls-tshirt gör efter hård användning... så det väger upp.


Håller med till 100% - använder jag en bomullströja så stinker den på em medans denna från ITAB håller sig fräsch så utan att förstå all skillnad så tycker jag "viskoströjan" är toppen även om torktiden är lång.
Varför håller sig bambun mer luktfri??
 
Använde en bambuskjorta under min cykelresa. Den höll dock bara två år. Mina andra kläder har hållt i alla fall fem år, i vissa fall tio år. Den var dock skön att bära. Vissa plagg bryts ner hårt av att ständigt vara fuktiga. I tropikerna/ subtropiskt håller till exempel vissa bomullsplagg bara ett halvår.
 
[url][/url]
viskosen, inte bambun. Viskos går att tillverka av andra råvaror än bambu, t.ex. Våra svenska träd. Och på nåt vis tycker jag ju att viskos tillverkad av svensk tall måste vara miljövänligare än viskos tillverkad av kinesisk bambu.

Viskos brukar även kallas rayon (det är ett varumärke, precis som frigolit).

http://www.stinajakobsson.se/tyger/vad-ar-viskos/
n.[ .[url][url][url][url][/url][/url][/url]/url]
bra info :) där ser man vad lite man vet om vissa saker. Tack!
 
Hade för mig att Viskos och Rayon är varumärken. Då kanske cellull är mer korrekt att använda?

Nej. Viskos är inte ett varumärke utan är det korrekta. Rayon är ett äldre namn (som fortfarande används i USA). Som sagt, viskos är det korrekta.

Cellull och cellsiden var namn på alla fibrer regenererade ur cellulosa, t.ex. acetat och cupro och inte bara viskos. Cellull användes på stapelfibrer och cellsiden på monofilament. Men som sagt, nu använder man inte dessa begrepp.
 
Förstår ej... Det som kallas bambu är egentligen viskos?
Hursomhelst så har jag en piké i bambu, och jag älskar den, förutom att den börjat bli flammig... Torkar definitivt långsammare än en bomulls-tshirt, men jag tycker inte den luktar apa som en bomulls-tshirt gör efter hård användning... så det väger upp.

Samlingsnamnet på alla dessa fiber som tillverkas genom att lösa upp cellulosa och tillverka fiber eller trådar av dem är regnatfiber.
Det finns många olika, tillverkade av olika material och olika processer, t.ex viskos/rayon/cellull(namn som dog ut på 50-talet i stort sett) som tillverkas av pappersmassa, liksom lyocell, dock med en miljövänligare process.
Acetat tror jag också tillverkas av pappersmassa, men är osäker.
Kupro/cupro tillverkas av bomullscellulosa och bambuprodukter av cellulosa från bambu.
Dessa olika fibrer har många liknande egenskaper, men är alltså inte samma sak, ungefär lika olika och lika som polyester, polyamid och nylon och går under lika många namn.

Miljömässigt ska lyocell vara den som är bäst miljömässigt, men samtliga dessa fiber är miljövänligare att tillverka än bomull, även ekologisk bomull.
Möjligtvis undantaget kupro som tillverkas av återvunnet bomulltyg, så räknar du in tillverkningen av det originala bomullstyget blir det värre för miljön, men processen från bomullstyg till kupro är renare än från frö till bomullstyg.

Svensktillverkade regnatfibertillverkare återvinner 98% av kemikalierna, bl.a kinesiska och indiska är ordentligt skitiga, indonesiska lite mitt emellan.
 
Dessa olika fibrer har många liknande egenskaper, men är alltså inte samma sak, ungefär lika olika och lika som polyester, polyamid och nylon och går under lika många namn.
.

Nej. Detta stämmer ej. Det är väsentligt mycket större skillnader mellan polyamid och polyester som har väldigt olika egenskaper. De regenererade cellulosafibrerna har väldigt lika egenskaper. Det som skiljer dem är mest i vilka ämnen de löses upp i. Dvs kan du bada i ättikssyra eller aceton? Däremot ger olika spinningsprocesser, vävnings/stickningsprocesser samt efterbehandlingsprocesser och göra att de upplevs olika (jämför ett ärmfoder i cupro med en bambutischa). Bambufibrerna förekommer oftast i friluftssammanhang i olika stickade varor (även om vävda varor, främst då blandat med andra fibrer, förekommer).
 
Kanske inte fullt lika stor skillnad mellan de olika regenatfibrerna, alla är ju mer eller mindre likt siden, men att säga att det är samma är ännu mera fel.
Det är skillnader i bland annat hållfasthet, nötningsegenskaper, skrynkling mm.

Däremot helt riktigt att hur i grunden samma ämne behandlas i tillverkning och vävning etc påverkar egenskaperna.
Viskos t.ex används ju i många väldigt skilda sammanhang, t.ex i blöjor och tamponger och som korvskinn förutom som textil i kläder.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joask202 Erfarenheter av kläder i bambu? Kläder 5
SankaBoy Underställ i helst bambu av längre modell Kläder 31
Notsoraw Underkläder i bambu. Kläder 21
Lintilla Bambu Boxer Kläder 11
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.