Softshelljacka, ej vattentät med bra huva sökes

Jag köpte för ett par år sedan en softshelljacka från Outdoor Research som på många sätt är perfekt, lite stretchig, hyfsad huva, men tyvärr vattentät i armar och huva vilket gör den värdelös när det är varmt ute. Nu söker jag en ny. Den ska släppa igenom lite luft men vara nära vindtät. Den ska inte vara vattentät. Den ska ha lite stretch, den ska vara snygg. Och den ska ha bra huva. Framförallt är det viktigt att kragen går upp över hakan.

Nån som har ett förslag?

Jag har spanat in Montane Sabretooth, men har svårt att avgöra om den uppfyller mina krav.
 
Tänker du dig en tunn softshell utan isolering? Ex Arcteryx Squamish Hoody
Eller en softshell som värmer? Ex Arcteryx Gamma MX Hoody

En notering: en softshell är aldrig vattentät, själva uttrycket soft-shell skapades som en motsats till hard-shell vilka är helt vind och vattentäta. För några år sedan försökte dock tillverkare av hardshell-membran (läs gore-tex) inbilla oss att softshell innebär vattentät med stretch och borstad/flossadyta. Bokstavligen att sälja äpplen som bananer... de är grymma på marknadsföring
 
Ja utan isolering, men som jag kan isolera med mer laget. Möjligt att det var som du säger. Men numera finns iallafall ett flertal märken som säger sig vara softshell och vattentäta.
 
Senast ändrad:
Jag har själv en jacka från klättermusen som jag tycker mycket om. Frode heter modellen. Man kan möjligtvis tycka att den är lite kort skuren (går ej ner över rumpan), men i övrigt en helt otroligt bra jacka. Precis lagom vindmostånd, grym huva etc.

Den är väldigt skön när det inte är alltför varmt ute. Dock får den i princip aldrig följa med på längre vandringar sommartid, då funkar löparjackan lika bra till lägre vikt (dock inte alls lika bekväm och "trevlig" att ha på sig).

På höst-vinter-vår använder jag den dock väldans flitigt. Men som sagt, väger lite mycket så den stannar hemma när det är så varmt att den lär ligga i ryggsäcken större delen av tiden.
 
Var har du hittat denna. Sverige?? Verkar svår att få tag i och har utgått på ett flertal ställen. Känner inte till jackan men den verkar helt klart intressant.
 
Japp, i England;) Har precis beställt en röd i large till specialpris (Ellis Birgham) Önskade en blå men den fanns ej i L och på hyllan. Rent generellt mycket fina recensioner på den där jackan så tack för input ;)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.