Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar

Poängen är snarast att det går att hitta missnöjda kunder för ALLA. DU är missnöjd med Lundhags, en annan med Arctryx, några andra med Addnature, och en fjärde grupp med Naturkompaniet.

Alla leverantörer och tillverkare har någon som är missnöjd med dem. Till och med dem som du är nöjda med.

Just det, som t ex den Norska turisten som ville ha återbetalning på sin semesterresa eftersom den inte längre behövdes när det nu var varmt hemma i Norge:

http://www.aftenposten.no/okonomi/K...av-norsk-tropevarme-7646240.html#.U9CAzRBqPzg
 
Om man inte är så brydd om att vara snygg och fjällig på stan/ fjällstationen så kan man ju alltid köra med vindbyxor (typ Dobsom R90). Tunna, svala och myggtäta. I kombination med ett par tights eller långkalsonger så tycker jag man får betydligt mer funktion till både lägre pris och vikt jämfört med sk "fjällbyxor".

P.S Stor humor att försöka reklamera stretchtyg för att det inte är myggtätt!
 
Måste säga att den här tråden bitvis spårat rätt illa. Jämföra mygg med laviner. Vilket trams.

Klart att ett par friluftsbyxor av god kvalitet för svenska förhållanden ska stå emot mygg.
Det behöver inte stå i någon spec. Det är underförstått.
Praktiska råd brukar ju just börja med "heltäckande klädsel" som första åtgärd. Inte "rulla dig i tjära och DEET".
Däremot kan man ju jobba runt problemet med lite spray på stretchpanelerna.

Jag har aldrig letat efter just stretch på byxorna men ska definitivt se upp med det i framtiden. Har f.n. ett par swedteam hermelin som är sticksäkra. Ventilation ordnas på vanligt sätt med gylfen som stängs vid behov.

Kul trådarkeologi, Per! Av den kan man minnas när folk på allvar kunde rekommendera militära överskottskläder och inte var tvungna att springa gatlopp för det efteråt.
 
Hjälm ???

Den enda slutsats jag kan dra av denna debatt är att det borde vara obligatoriskt med hjälm på fjällvandring! Ifall hackspettarna anfaller...
 
Om det är underförstått att alla ytterkläder skall vara myggtäta för bruk i Sverige så är det "din" åsikt.....det är stor skillnad mot vad tillverkaren anger!

Om byxorna hade varit myggtäta hade säkert massor klagat att dom var för tunga, tjocka, varma här istället.......där av framtagandet av lättare, tunnare och mer rörliga/tekniska byxor på senare år..men på bekostad av "skydd" mot alla elaka djur.
 
Jag förvånar mig över att den här tråden flödar över av skojande och raljerande inlägg (mest på TS bekostnad). Det känns tråkigt och det förstör en saklig diskussion. Och varför inte vara lite mer generös även om det är något man inte håller med om?

Som jag ser det har TS en viktig poäng med det han skriver. Och den poängen är att tillverkarna faktiskt borde anstränga sig mer med att hjälpa kunden att köpa rätt produkt. Utbudet av friluftskläder är enormt och variationen i material och utförande likaså. Alla skulle tjäna på en saklig och utförlig varudeklaration. Bland mycket annat en upplysning om plagget är så tätt att det lämpar sig för myggrika områden (alternativt en upplysning om att tyget är poröst och genomsläppligt och därför inte lämpligt för just detta). Naturligtvis kommer inte alla kunder bli nöjda ändå med produkten. Men vem kan vara missnöjd med en utförlig deklaration?
 
Den enda slutsats jag kan dra av denna debatt är att det borde vara obligatoriskt med hjälm på fjällvandring! Ifall hackspettarna anfaller...


Hackspettar anfaller inte men väl ugglor, om man kommer nära boet. Men hjälm behöver man ju inte alls, alla mössor som säljs för alla varianter av outdoor-aktiviteter måste ju vara säkra mot attack av berguv
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Mummis (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
beer grylls Köpa byxor på Gekås? Kläder 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.