Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar

Köpte ett par Lundhags Traverse på försommaren till min fru inför årets fjällvandring. Första dagen på fjällvandringen blev hon myggbiten på ett flertal känsliga ställen genom strechpanelerna, säker 50 - 60 bett.
Väl hemma tog jag kontakt med Lundhags för att reklamera produkten, den säljs ju som byxa för all sorts friluftsliv. Beskedet jag fick var att de lovar inte att byxorna är myggtäta och att det inte finns myggtäta byxor på marknaden(!). När jag konfronterade honom med osanningen i det senare påståendet försökte han hävda att det måste handla om skalbyxor(vad menas med det? Är byxor i det 30-40 år gamla G1000 tyget skalbyxor enligt hans definition men inte deras Traverse?)
Dagen innan var jag på Addnature där personalen hävdade att klagomålen på Lundhags för att inte hålla för myggen är vanliga(vilket jag också inser när jag läser lite i forumet här) och att de tillverkar byxor med samma modellnamn i olika material för olika återförsäljare.
Jag ska inte bli långrandig utan EN STOR VARNING TILL ALLA SOM BEHÖVER BYXOR TILL AKTIVITETER I MYGGTÄTA OMRÅDEN:

KÖP INTE LUNDHAGS BYXOR SOM HAR NÅGON FORM AV STRECHPANEL!!
 
Det där gäller många av materialen i frilufskläder. g1000 väven är inte heller 100 % men duger väl.

Vattentätt strech borde dock fungera. Rekommenderar att kolla tyget mot ljuset för att se hur stora hålen är.

Så inget nytt under solen och det är korrekt av Lundhags att det inte är ett reklamationsärende.
 
Har de inte lovat att de inte är myggtäta förstår jag inte upprördheten. Hade de däremot salufört dem som myggtäta hade saken varit en annan. Är behovet av myggtäta byxor så stort rekommenderas en "marknadsundersökning" innan köp, så slipper man känna sig lurad.
 
Min fru fick massor av myggbett genom sina G1000 byxor i söndags på mittåkläppen.

Konstigt, kan kvalitén ha försämrats? Jag har använt ett par Karl (numera utgången modell) med
den tunna G1000-väven och det har fungerat bra även när de var ganska slitna. De användes alltid ovaxade.

Tror inte tillverkarna skriver ut "myggsäkert" som en egenskap på friluftskläder, utan det är mer till vår erfarenhet som användare.

Om man kallar något för "friluftskläder" borde det redovisas. Mygg är ju faktiskt vanligt utomhus. Jag tycker tillverkarna slarvar med sin varudeklaration och ofta beter sig som rena modetillverkare. Men naturligtvis är det alltid bra med research innan man köper.
 
Om man kallar något för "friluftskläder" borde det redovisas.

Vad ska redovisas? om de är myggsäkra? varför särbehandla myggen, finns ju massor med djur därute. Ormar, skalbaggar, getingar, bromsar, talgoxar, rävar mm. Vilka ska man redovisa och vilka inte?

Visst lite raljerande, men nånstans får man väl dra en gräns för hur mycket som ska redovisas så man slipper tänka själv?
 
Konstigt, kan kvalitén ha försämrats? Jag har använt ett par Karl (numera utgången modell) med
den tunna G1000-väven och det har fungerat bra även när de var ganska slitna. De användes alltid ovaxade.
.

Jag tycker att G1000 väven har försämrats. Väven på mina äldre Fjällrävenplagg köpta på 80 och 90 talet är mer tätslagen, känns faktiskt både tunnare och tätare än dagens väv. Jag har aldrig haft problem med att myggen biter mig genom mina äldre Fjällrävenbyxor (Grönlandsbyxor utan några stretchpaneler), och då vistas jag ofta som fjällvandrare och sportfiskare i rejält myggintensiv omgivning.
 
Kul att många kände sig manade att svara. Ska förtydliga mig om hur jag tänker om det här. Har fjällvandrat sedan mitten på 70-talet, i stort sätt varje år, började i jeans med hundratals myggbett som följd. Där kan man snacka om att ha roligt... Därefter var det armens fältbyxa, den var myggtätt men tung och i bomull. När det fanns mer pengar i kassan investerade jag i grönlandsbyxan (det är rätt många år sen nu som ni förstår), det fanns bara ett sorts G1000 på den tiden(hade ingen aning förrän nu att beståndet har utökats). Har aldrig fått ett myggbett genom det tyget. Sen har jag haft Haglöfs mid eller något sånt utan problem också. När jag var ung var jag rätt fanatisk på fjällvandringar, typ tre fyra turer per sommar, så jag får väl säga att jag har gått en del plus att jag gillar fiske. Man står still då rätt välexponerad.
Jag har då, uppenbart naivt, trott att en svensk tillverkare som gör byxor uttalat avsedda för fjällbruk gör de "myggsäkra". Jag tycker faktiskt att det är rätt fräckt att göra reklam för en i mitt tycke oduglig byxa som lämplig för vandring i svenska fjäll.
Hur många ormar träffar ni på fjället? Och hur många mygg?
Vi gick från Stalo till Silvervägen och den första etappen var så att säga myggtung.

Så jag står fast vid att KÖP INTE LUNDHAGS OM NI SKA VANDRA I SVENSKA FJÄLLVÄRLDEN
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Mummis (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
beer grylls Köpa byxor på Gekås? Kläder 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.