Väljer mellan två skaljackor

Hade jag varit på jakt efter en jacka för liknande användnings områden hade jag letat efter en jacka motsvarande Gram fast med ventilation under armarna (pitzips). Typ Marmot Super Mica eller Norröna Falketind Dri3. Ventilationsmöjligheterna är det enda som kommer göra det drägligt att gå med ryggsäck.

Astral har två-lagers GTX (löst innerfoder) vilket är ömtåligare och inte lika effektivt som tre-lagers (laminerat foder).
 
Har ingen av jackorna, så bara ett par spontana iakttagelser vid första anblicken:
  • Astral väger det dubbla jämfört med Gram Q och tar säkert mer plats i packningen. IMHO lite onödigt om den mest skall användas som regn/vindjacka, men det är ju dina prioriteringar/användningsområden som styr. Finns det någon (för dig) relevant funktionsfördel, värd dessa gram? Yttertyget, som är lite kraftigare? Priset verkar vara samma för bägge jackorna.
  • Ingen aning hur man skall översätta Goretex egenpåhittade "RET-tal" till det annars vedertagna måttet på ånggenomsläpplighet, uttryckt i gram/m2 tyg/24 timmar, men i alla fall relativt sett "andas" Gram Q bättre än Astral (RET <3 resp. <5). Ca 20000 g/m2/24h känns för mig personligen som en acceptabel nedre gräns, om jackan är tänkt till någon mer betydande/varaktig fysisk aktivitet.
  • Bröstfickan på Gram Q har varken skyddsklaff eller, vad jag fattar, vattentätt blixtlås. Svårt att se på fotona och står inget i specen, så bäst du kollar detta. Skenbart en bagatell, men efter 9 dagar i motvind+ösregn i min Montane Minimus var jag genuint förbannad på dess designer, som missat den detaljen på en i övrigt superfin jacka. Jag var sjöblöt på bröstet efter bara ett par timmar - och då har Montanejackan ändå skyddsklaff utanpå blixtlåset.
 
Hej! Kapar tråden lite då jag är ute efter samma sak och hittade en Haglöfs Electron på stadium outlet för 1900:- som jag var nära att slå till på men lyckades hålla tillbaka suget....

Jag åker till Norrland för vår årliga fiske/vandringsvecka på torsdag och upptäckte idag att min HH regnjacka inte håller tätt längre, så behöver nåt nytt illa kvickt som är relativt slitstark och bra mot vind och regn och helst inte kostar över 2000. Såklart kan jag lägga ytterligare lite om det ger ett mervärde...

Är electron nåt att ha eller ska jag med kika på nåt av alternativen ovan med min önskelista?
Mvh Eric
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
Essellte Hur väljer jag vinterbyxor? Kläder 0
Maxplosive Dun/syntet, fleece, vindjacka. Mellan och ytterlager? Kläder 9
RolandF skillnad mellan Yupik resp Nuuk parkas från fjällräven? Kläder 3
kartisen Förhållande mellan Ullfrotte dvs Woolpower och Triconor Kläder 4
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Snubblaren Skillnaden mellan regnjacka och skaljacka? Kläder 41
mipert Är det skillnad i storlekar mellan Haglöfs och Lundhags byxor? Kläder 6
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
Oskar Q Skillnaden mellan två och tre lagers gore-tex? Kläder 14
Mathew Skillnad mellan Thermal Pro och Power Tretch? Kläder 1
highlandpark Jämförelse mellan olika jackor Kläder 1
Swedish Berman VÅLDSAMMA SKAVSÅR mellan benen!! Kläder 18
kjellmannen Skaljackor 20 000 mm vattenpelare 2023? Kläder 70
Vandrare Hur många använder pitzips/ventilationshål i sina skaljackor? Kläder 15
ymfdisch Skaljackor Kläder 14
desireman Billiga, snygga skaljackor som funkar vintertid? Kläder 17
Lisa A Klättermusen skaljackor Kläder 1
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
rolli Behöver hjälp med att välja skaljackor? Kläder 6
Granbacken Patagonia skaljackor Kläder 5
fraewu Skaljackor - tvättfrekvens? Kläder 6
AndersOleander Foder i skaljackor? Kläder 3
marcusen Skaljackor i Goretex XCR Strech Kläder 7
gullegubben PLUS testar skaljackor! Kläder 45
bombardier Skaljackor: Conrad Kain vs Trollveggen Kläder 4
bombardier North Face Skaljackor Kläder 2
Ix Två frågor om skaljackor! Kläder 0
Fluoronauten Ännu mera om skaljackor... Kläder 4
perarvid Skaljackor Kläder 15
rlindqvi Erfarenheter av skaljackor ?? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.