Svart skokräm/pasta Naturlig?

Någon som vet någon bra svart skokräm/pasta utan Silikon och andra hemska Kemikalier i...!? Så ren Naturprodukt som möjligt, Silikon är i alla fall bannlyst!!!

Mvh troswe
 
Henley's Twentieth Century book of Formulas, Processes and Trade Secrets, Publishers Agency Inc,
Cornwells Heights, Pa, USA. 867s + index

Har svaret på det mesta i blandnings och tillverkningsbranschen.

Finns bl a här http://www.amazon.com/Henleys-Twentieth-century-formulas-processes/dp/B0007FNUH8

Eller om man inte absolut känner att man behöver den som en fysisk kopia gör man en googlesökning och hittar den lite överallt som pdf. Bla hos Forgotten Books, heller en några år nyare upplaga hos Cornell University Library.
 
Många

hävdar att vaxbaserad skovård är bättre på än de guckor som innehåller silikon och/eller att man inte skall blanda användning av silikon och skovax.

Sno-seal bl a bivax är inte svart men mkt bra på kängor och läderskor med eller utan texmexfoder IMHO.

Svart färg kan man blanda i med lite kolpulver. Men är lädret svart från början verkar inte svart skolräm tillföra något.

Thure
 
Ja, för ingredienserna till skokräm är så himla billiga och lättillgängliga.

[Bild borttagen ur citatet för att jag själv brukar tycka att det blir irriterande med att en citerad bild tar upp så mycket plats...]

Jo... Om man tittar på det länkade wikibooks-receptet så är det inte särskilt svårt att hitta ingredienser.

Tvål, bivax och florsocker är ju knappast svårt att hitta och inte särskilt dyrt.
Gummi Arabicum och Kaliumkarbonat kan man hitta enkelt online för ca 100-150 kr inklusive frakt (och då får man mellan 7-10 ggr så mycket som man behöver enligt receptet).

Vill man ha putsen svart kan man krossa lite grillkol till ett pulver och blanda i.

OT: Jag kan ju tycka att Ron Swanson är en karaktär som man för det mesta inte ska hämta livsvisdom ifrån, men det kanske bara är jag. :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.