Saker jag alltid velat fråga om sk "Fukttransporterande" plagg men aldrig vågat fråga

Visst är isbildning inte något ovanligt på insidan av regn- eller tex-kläder. Kan absolut ske i högre temp än -30. Under vintertiden använder man sig med,fördel av ytterskal av ylle eller polybommul.
Hursomhelst är det enkelt att ta av och skaka ur så behöver man inte oroa sig för att bli våt.
Glömmer aldrig när jag fick hets-skrapa ur gummistövlarna efter att ha latat mig på rasten med strumpbyte då packning på anbefalls. Det kan bildas is snabbare än man kan tro.
 
Svett är bra

för att kyla huden genom avdunstning. För täta och varma plagg hindrar avdunstningen och kan leda till problem på grund av stora vätskeförluster.

Polypropylen blir inte blött men kapillärkrafter kan ändå transportera ut fukten genom plaggen och svettningen kyler därför inte effektivt. Bomull kyler effektivare när den blir blöt och därför minskar vätskeförlusterna med bomull.

Hur man använder plaggen snarare än materialen avgör resultatet/komforten.

Stay cool...

Thure
 
Hmm, krävs inte många minusgrader för att jag skall få en isskorpa på insidan av min Ventile-jacka (alltså inte ens ...-tex) när jag åker skidor med mellantröjan på.


Jag har sällan sett det - då har jag lyckats hålla plus ända till G-tex skalet genom och skala kläder.

Vid fåtal tillfällen har jag noterat is uppbyggnad men den har varit så liten så jag skakat ur den och inte ens sett den som ett problem.

Då var det minus 10 och långt värre.

Skidlöper du och svettas som fan kan jag tänka mig att du får skorpa med is.
 
Ventile

är lite special eftersom bomullen suger upp fukt och den fryser i minusgrader. Mera fukt på insidan ger mera is på den sidan.

Thure
 
Jeg har også opplevd at skallplagg gir is på innsiden, selv i moderate minusgrader. Kona kjøpte meg en skallbukse og etter en tur på Saltfjellet i -10 og en tur i bymarka her hjemme i -4, så gikk jeg tilbake til butikken og leverte buksa og kjøpte en maken til min gamle som var mye slitt.

Jeg sa ifra til butikken om problemet, men det hadde de selvsagt "aldri" hørt om! Det var en svindyr bukse, men jeg fikk igjen pengene. Butikken fikk valget mellom å gi meg retur for buksa, eller så var det sluttkjøpt i den butikken for min families del. Vi kjøper stort sett turutstyr til barn og barnebarn, og til jul et år kjøpte vi for over 10000. De skjønte det, og har nok ikke angret heller.
 
för att kyla huden genom avdunstning. För täta och varma plagg hindrar avdunstningen och kan leda till problem på grund av stora vätskeförluster.
Polypropylen blir inte blött men kapillärkrafter kan ändå transportera ut fukten genom plaggen och svettningen kyler därför inte effektivt. Bomull kyler effektivare när den blir blöt och därför minskar vätskeförlusterna med bomull.
Hur man använder plaggen snarare än materialen avgör resultatet/komforten.
Stay cool...
Thure
Känns igen - till mina hemmabaserade löprundor tycker jag därför fortfarande det är skönast med mina gamla trasiga t-tröjor ;). Men då vet jag, att jag kommer inomhus innan jag börjat svalna så pass att "kylkompressen" blir till ett problem i stället för en tillgång.
Vandring utan "värmestuga" på vägen, skidåkning med avbrott för kalla liftfärder etc ställer helt andra krav - där blev som sagt "funktionsundekläderna" ett lyft för mig, med min uppenbar taskiga värmereglering.
/Ventile/ är lite special eftersom bomullen suger upp fukt och den fryser i minusgrader. Mera fukt på insidan ger mera is på den sidan
.
Jag har inte märkt mer isbildning innanför min Ventile-jacka, än innanför min helt syntetiska Montane-jacka, som jag också åkt skidor i. Snarast tvärtom - eftersom Montane-jackan "andas" sämre, blir det mer fukt kvar innanför som kan frysa.
Ventile visar sig från sin sämsta sida, när temperaturerna pendlar kring nollan och himlen bjuder på blötsnö eller snöblandat regn. Bomullstråden suger upp vatten och jackan blir i o f s därmed "vattentät" i fortsättningen (det är ju hela idén med Ventile), men tung och stel, när hela paketet fryser till. Ingen jacka jag därmed skulle våga ta med på en långvandring, dessutom är den inte särskilt UL ens i torrt tillstånd.
I alla övriga fall har den varit helt underbar för en sådan "högsvettare" som jag - särskilt just till utförsåkning.
 
Har liknande

erfarenheter Joanna.

Bomull innerst är befogat vid långvarig högintensiv aktivitet. Vid omväxlande kraftig aktivitet och vila som vid skidåkning med lifttransporter så är ull eller syntetunderkläder bättre.

Ventile/Etaproof som sagt utmärkt i minusgrader men problematiskt vid stora mängder blötsnö/snöblandat regn.

Vore intressant med kombinationer av Ventile och tätare material i jacka och byxor. T ex tätare på framsidan och på axlar samt armarnas ovansidor.

Thure
 
Lösningen blev ull, och nu kan jag faktiskt inte tänka mig något annat närmast huden. Ull absorberar knappt någon fukt och kan därmed "transportera" det mesta vidare under rätt omständigheter, men den fukt som ändå inte hinns med fördelas/hålls bort från huden väldigt mycket bättre än i syntetplagg - och ullen behåller sina isolerande egenskaper även om det blir fuktigt.
På något mystiskt sätt, som jag till skillnad från allt ovan inte kan förklara "med ren fysik", tycker jag också att ullen både "kyler" när det är varmt och "värmer" när det är kallt.

Att man sen slipper den "tjusiga" doft, som syntetplagg ofelbart utvecklar efter en kort tids användning, är ju ytterligare ett bonus ;).

Totally agree. Plast er for tæt, oavset handelsnamn.
 
Re: #22 Förvisso

stämmer detta Klager beträffande vintercykelkläder.

Men cykelkläder i Ventile känner jag inte till. Cykelkläder är ju tighta och oftast i syntet vilket inte alltid luktar så fräscht vid långtidsanvändning. Desto bättre vid pendelcykling när man kan duscha vid ankomst till arbete eller hem.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr. Red Saker man inte förstår funktionen på Kläder 21
vandrafjäll Jag har släppt en film om det jag skidar i, underställ Devold och Klättermusens skalkläder. Kläder 1
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Moga Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa? Kläder 5
bientai Underställströja vad ska jag välja? Kläder 14
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
Farbror Var hittar jag nya Haglöfsskosnören? Kläder 13
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9
elektronmusikern Aningen fel storlek. Kommer jag ångra det? Kläder 7
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
rJohansson Har jag bränt byxorna? Kläder 3
rJohansson Nojar jag i onödan? Kläder 2
rJohansson Första kängan, har jag gjort rätt? Kläder 14
mile0003 Kjol, vart hittar jag friluftskjolar? Kläder 1
LEmil Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa? Kläder 10
andersmossing Kängor - är det bara jag? Kläder 28
Essellte Hur väljer jag vinterbyxor? Kläder 0
Davva2 Nu överger jag lätta meshskor Kläder 25
waltruz Hjälp! Har jag köpt för stora Lundhags scout kängor!? Kläder 14
EndZone Nu vaxade jag kängorna fel? Kläder 5
Y125 Vart hittar jag denna jacka? Kläder 1
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
Jocke B Klättermusen - men törs jag? Kläder 19
avslutad130206 Kommer jag att frysa? Kläder 7
JenniferS Kan jag tvätta skalplagg med såpa? Kläder 12
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10
thor80 Nikwax Tx.Direct Wash-In ...hur tvättar jag med det? Kläder 2
AnjaM Behöver jag verkligen ett par kängor..? Kläder 9
Ombäck Innan jag drar ut med nya kängor.. Kläder 6
seobserver Alltför ofta läser jag Kläder 20
mipert Det är ju toppen att det regnar mycket, äntligen kan jag testa min utrustning i regn! Kläder 3
apfaktor Vad gör jag för fel? Kläder 3
Campse Var köper jag zip-off-byxa i storlek 170? Kläder 3
Hybarts Hur vårdar jag mina kängor som bäst? Kläder 13
mipert Var kan jag köpa G-1000 väv? Kläder 5
ebban regnställ - skall jag sparka försäljaren på smalbenen? Kläder 12
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0
jonnis Vad för skor behöver jag? Kläder 3
PalleC Vad ska jag löpa för ahndskar. Kläder 7
avslutat080903 M90 hatt - var köper jag den Kläder 16
rikard_wiberg_hotmail.com jag tror att... Kläder 0
mountainman Skall jag Köpa Byxa tierra Couloir (naturkompaniet)? Kläder 1
Vandrare Var hittar jag en helt vanlig yllemössa? Kläder 9
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
Regnkläder..vad ska jag välja??? Kläder 8
Nyman Var hittar jag tumvante och fodervante 90?? Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.