Gummistövlar som håller?

Håller med inlägg#2. Mina första Aigle höll i 20 år innan de började spricka lite, men fungerar fortfarande hemmavid. Är inne på mitt andra par. Finns i jaktbutiker, typ Widforss. Kostar lite mer, ca 1400, men det blir billigt /år. Naturgummi rules!
 
Tack för alla svar! Nu har jag kollat upp lite olika modeller på nätet. De viking-stövlar jag hittar jag hittar med tillräckligt långt skaft verkar stabila men lite onödigt tunga för mina behov. Jag behöver inte vandringsstövlar när jag bara ska stövla runt på tomten.
Tretorn Sarek har jag också goda erfarenheter av, men även de är lite tunga.
Bland de franska märkena verkar finnas lite modeller som är lite lättare och ändå tillräckligt höga. Fast jag måste nog tugga lite på prisnivån först innan jag vet om jag kan svälja den…
 
Jag efterlyser fortfarande fodrade gummistövlar. Behöver ett par som verkligen är allt i allo. Hade förut ett par Tretorn Frost, som läckte som ett såll efter bara några månader. De är verkligen jättesköna att ha på sig vid höstfiske och annat, men funkar som sagt inte.
 
Jag har ett par Arxus Primo Nord. Riktigt trevliga stövlar helt i naturgummi. Jag upplever dem betydligt stadigare och stabilare än Le Chemau och de har 5mm neoprenfoder.

Har haft dom i några år nu..

Mvh // Johannes
 
Jag har inte använt Le Chameau på ganska många år nu,de har bra kvallite men jag tyckte dom var direkt värdelösa på hårt ojämnt underlag, tex en frusen harvad åker. Alderles för mjuk sula.
 
Jag har inte använt Le Chameau på ganska många år nu,de har bra kvallite men jag tyckte dom var direkt värdelösa på hårt ojämnt underlag, tex en frusen harvad åker. Alderles för mjuk sula.

Vill du ha gummistövlar som är sköna att gå med på ojämn mark behöver du stövlar avsedda för vandring. Dessa har en gelänk i sulan för att styva upp den och förhindra att ojämnheter ex stenar etc känns igenom. Tretorn Sarek och Nokian Finnjagd är modeller som är gjorda för vandring. Prova vilken som passar bäst på din fot, då passformen är lite olika.
 

Perfekt! Riktigt billiga, nokiantillverkade gummistövlar, breda och funkar finfint med mina höga vrister dessutom. En rejäl sula, bra innerstrumpor (ja, eller är de så bra, jag minns inte).

Jag har letat länge efter ett par riktigt bra gummistövlar som fungerar även när det är kallt på höst och vår. Härliga tider för 275 kr hittade jag exakt vad jag letade efter.

Finns det någon som vet vart man kan hitta en specifikation? Är de tillverkade i rågummi?

Well well, skulle de paja efter ett år eller så, kan man ju alltid köpa ett par nya. De kostade ju praktiskt taget mindre än en tredjedel av vilken gummistövel som helst.

0000717.jpeg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.