G-1000 anorak för 4500?

Har man impregnerat sina bomullsplagg brukar de fungera väl att åka med även när det blir nolligare.
Gtex plagg fungerar fint till rast men inte så bra till svettdrivande snöskottningar. YMMV
 
Jag använder en vanlig bomullsanorak i klassiskt snitt av norskt fabrikat (?) när jag åker vinterturer på fjället eller Telemark i pisten, verkar outslitlig Aldrig upplevt att man blir speciellt blöt, dels för att man håller ett lite lugnare tempo med tunga fjällskidor än i motionsspåren men också för att det går bra att borsta av snö. Att anoraken är rakt skuren och lite vid kring magen och midjan har jag bara sett som en fördel, då det ventilerar bättre. Kring halsen har man oftast halsduk och anoraken knäppt pga vind och kyla, så ventilation "underifrån" underlättar. Blåser det för kraftigt eller är snöyra, har de flesta klassiska skidanoraker en rem som man kan knäppa mellan benen för att täta till.
 
(...) vad är "dam-utförande" på en anorak?
Joanna bakom genus-flötet
Mnja. jag upplever att den största skillnaden är i midjan. Herrplagg "fladdrar" väldigt på mig, även om jag har en tröja under. Nu är det ju ingen skönhetstävling ute i skogen men det är inte heller alla gånger praktiskt med allt för mycket tyg. Jag vill ha den där lätta skärningen som finns i midjan för att det ska kännas bra (både fysiskt och psykiskt). (...)
Intressant - kan detta vara en generationsfråga? Jag råkar vara född med en utpräglad "ut-och-in"-kropp (65 cm midjeomkrets till 170 cm längd och absolut inte smal i övrigt), men har under hela mitt långa frilufsarliv inte kommit på tanken att rak skärning kunde vara till nackdel i den sortens plagg. Anorak är för mig sinnebilden för funktionalitet: rörelsefrihet, stor luftkudde innanför plagget och möjlighet att vid behov ventilera bort kroppsfukten och överskottsvärmen genom den "skorstenseffekt", som bara kan uppstå om det finns en luftspalt mot nästa skikt.
Jag har tvärtom retat mig på att senare tiders "dammodeller" är så idiotiskt snålt skurna kring axlar och midja, dessutom smalärmade och korta, att man får problem med både ventilationen och rörelsefriheten. Missförstå mig rätt - jag älskar långkjolar med breda skärp och vackert figursydda klänningar ;)
(...) Att anoraken är rakt skuren och lite vid kring magen och midjan har jag bara sett som en fördel, då det ventilerar bättre. (...) Blåser det för kraftigt eller är snöyra, har de flesta klassiska skidanoraker en rem som man kan knäppa mellan benen för att täta till.
...och en del har dessutom, i samma syfte, haft dragsko i midjan och/eller nederkanten.
Tack smux - nu känner jag mig lite mindre konstig, okvinnlig, uråldrig alternativt heldum ;)

Sorry för denna lilla OT, men frågan har faktiskt satt en del myror i min genusblinda hjärna ;).
 
Intressant - kan detta vara en generationsfråga? Jag råkar vara född med en utpräglad "ut-och-in"-kropp (65 cm midjeomkrets till 170 cm längd och absolut inte smal i övrigt), men har under hela mitt långa frilufsarliv inte kommit på tanken att rak skärning kunde vara till nackdel i den sortens plagg. Anorak är för mig sinnebilden för funktionalitet: rörelsefrihet, stor luftkudde innanför plagget och möjlighet att vid behov ventilera bort kroppsfukten och överskottsvärmen genom den "skorstenseffekt", som bara kan uppstå om det finns en luftspalt mot nästa skikt.
Jag har tvärtom retat mig på att senare tiders "dammodeller" är så idiotiskt snålt skurna kring axlar och midja, dessutom smalärmade och korta, att man får problem med både ventilationen och rörelsefriheten.....

Tyvärr är det nog modeskaparnas trender som vi ser även i friluftskläderna, figursydda, dam resp herrmodeller, årets färg etc där det faktiskt inte har någon större betydelse. För mig skall friluftskläderna vara funktionella och gå och lita på, resten betyder inte så mycket när man är på sjön, i skogen eller på fjället. Dessutom skall ju en anorak tas på och av över huvudet, och med för snäv figursydd skärning och lite kläder under kan detta bli en knepig och jobbig övning, inte minst för oss som inte är 20 år längre;)

Min egen anorak kan jag inte ens läsa namnet på längre då lappen i kragen är alltför urtvättad, och ja...den är köpt innan tillverkarna började sy på sina logotyper och reklam på utsidan. Den har fungerat ypperligt i drygt 30 år och kommer troligen att hålla lika länge till:)
 
För stora kläder för mig innebär bara en massa tomt utrymme som behöver värmas upp när det är kallt (jmf för stor sovsäck). Visst går det att lösa med en extra tröja men då blir det lätt lite bylsigt och otympligt. Likadant är det med för mycket tyg och ryggsä'ck/annat man bär på. Tyget korvar sig och kan skava. Det är bara mina egna erfarenheter och smaken är ju, som bekant, som baken - delad ;)

Sen kan jag hålla med till liten del att det är en tillverkargrej, att man blir influerad av marknanden. Men en generationsgrej vet jag inte om det är - min mor tycker som jag - så vissa är nog påverkbara, oavsett ålder :) Kan det vara så att de som är lite äldre lärde sig att acceptera att kläderna var som det var, inget att göra åt?

Äsch nu blev det för mycket OT. Förlåt trådstartaren. Jag ska söka vidare efter anorak som passar mig...
 
...Jag ska söka vidare efter anorak som passar mig...

Ett tips om du tänkt att använda anoraken för längre turer på fjället vintertid, är att du noga kollar huvans utformning. Den bör vara ganska djup, dvs skydda ansiktet från bitande sidvind när man har den uppe och helst uppknäppbar upp till hakan (gärna lite till). Har den dessutom möjlighet att fästa ett pälsbräm är det ingen nackdel.
Vidare är det bra om alla dragkedjor etc skall kunna öppnas och stängas med hanskar på.
 
Jag har genom åren haft ett antal jackor med huvor och en sak som definitivt skiljer mellan olika jackor är huvans följsamhet. På en del jackor följer inte huvan med särskilt bra när man vrider på huvudet, utan blir kvar mer eller mindre framåtriktad. Klart irriterande. Bäst när det gäller följsamhet har varit min KM Gleipner. Iofs ingen anorak, men huvans följsamhet är en faktor värd att beakta. Inte bara dess djup.
 
När annoracken fryser till ett isskal på framsidan fungerar blixtlåsar mindre väl. Rejäla bälgar, lock och knappar fungerar bättre med tumhandskarna på. Dragplattor på knytband gör att det är lättare att hålla dem.

Mina gamla anorackar har alla rymlig och lång skärning, stora huvor som går runt skallen med vintermössa på. Figursydda plagg gör sig bra på anorestiska modeller och i reklam. Vi andra ser mera normala ut.

Den rymliga skärningen är funkis. Rymliga ärmar kan brukas för ventilation och ge plats till rastdunjackan. Midjesnöre kan vid behov minska uppblåset under, grenband hjälper till att vindskydda underlivet. YMMV
 
Jag har genom åren haft ett antal jackor med huvor och en sak som definitivt skiljer mellan olika jackor är huvans följsamhet. På en del jackor följer inte huvan med särskilt bra när man vrider på huvudet, utan blir kvar mer eller mindre framåtriktad. Klart irriterande. Bäst när det gäller följsamhet har varit min KM Gleipner. Iofs ingen anorak, men huvans följsamhet är en faktor värd att beakta. Inte bara dess djup.

Helt rätt, följsamheten i huvan när man vrider på huvudet är viktig och man skall kunna ha en rejäl vintermössa på sig med huvan över utan att det skall vara för trångt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
naturälskaren Felköp? Vandringsbyxor G-1000 Kläder 19
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
rJohansson Impregnera G-1000? Kläder 18
Noffaren Färga en G-1000 jacka? Kläder 11
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
pelka Fjällräven PAK5 G-1000 Trousers! Kläder 1
Snubblaren G-1000 jacka? Kläder 17
mipert Var kan jag köpa G-1000 väv? Kläder 5
LarssonMik skinn eller g-1000 Kläder 3
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13
Johan.H Anorak tips Kläder 9
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
ilves Anorak utan dragkedjor.? Kläder 7
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
Riddleo Fällräven Anorak no. 8 Kläder 25
superc0ntra Itab Hunting Anorak, nån som använt Kläder 10
Crosstjeck Anorak: Fjällrävens Gutulia, Norrona Svalbard eller Bergans Nordmarka? Kläder 53
J Daniels Lars fälts anorak. Kläder 11
mindful Impregnera en gammal anorak Kläder 4
langby TNF Triumph Anorak Kläder 0
åkersorken GTX Anorak Kläder 4
Smogz Anorak för vårvinterfjäll Kläder 37
lassemalvan NJAL ANORAK Kläder 3
plp Val av Anorak i främst bomull - ingen GT! Kläder 8
100826 Everest Anorak Kläder 4
J.Bergh Klättermusens anorak Njal Epic? Kläder 1
Hedman Liten anorak? Kläder 4
Labben Tierra Ventura anorak Kläder 0
huskey klättermusens anorak Kläder 2
henrik.sandgren Haglöfs Lim Gram Anorak?? Kläder 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...