G-1000 anorak för 4500?

(klipp)Likadant är det med Vinylon F, som användes i deras ryggsäckar - inget annat än en belagd polyamid (nylon) runt 5-600 D eller så.

Nej, köp en T&P Forest på Idefix Teko istället för precis 10% av det priset.

/Mats

Vinylon är inte belagd. Det är en trevlig väv med bomullskänsla, stelnar inte i kyla, okänslig för sol och kan inte mögla. Lätt och nötstark dessutom.

Gamla Fjällräven var ett riktigt innovativt företag, dåtidens anorak i toppmodell var gjord av Ventile-bomull, de var först ute med sovsäcksöverdrag i tex-mex (1977), deras ryggsäckar var modulära dvs alla säckar kunde kombineras med alla ramar etc...genomtänkt och lätt...

...dagens fjällräven har sedan länge glömt bort hur man gör innovativ utrustning, en anorak i G1000 imponerar möjligen på stadens gator...om man låter prislappen sitta kvar får man kanske en snackis...

För övrigt tycker jag att Bergans Morgedal i lätt och mkt tätväd Epic-bomull är funkis.Riktig anorak med bra huva som kostar mindre än hälften av Fjr modeplagg i G1000...

//J
 
jaså? jag hade gissat på PVA/polyester.. men det är bara en okvalificerad gissning...
Den är ju inte belagd, men påstås suga upp mycket vatten och svälla...

edit: lägger till en länk till en text om pva jag hittade för länge sedan... har dock inte använt materialet själv. http://www.esvocampingshop.com/en/about-esvo/extra-en/tent-canvas.html
http://www.unitika.co.jp/vinylon/e/vinylon/index.html

Jag hade en annan referens, men du har nog rätt. Poängen var mer att visa på bondfångeriet i frågan - vilket, när det gäller G-1000, är än mer tydligt.

/Mats
 
Tack crall.scout för utmärkta länkar. Ser att TPs jackor har blivit lite dyrare även i England. Senast jag såg FMs bomullsanorack till salu ny kostade den 30 kr. YMMV
 
Gamla Fjällräven var ett riktigt innovativt företag, dåtidens anorak i toppmodell var gjord av Ventile-bomull, de var först ute med sovsäcksöverdrag i tex-mex (1977), deras ryggsäckar var modulära dvs alla säckar kunde kombineras med alla ramar etc...genomtänkt och lätt...

...dagens fjällräven har sedan länge glömt bort hur man gör innovativ utrustning, en anorak i G1000 imponerar möjligen på stadens gator...om man låter prislappen sitta kvar får man kanske en snackis...
//J

Enig. Fjällrävens rammerygsække og deres telte fra 70´erne var lette, bra og innovative.

Så blev de anatomiske rygsække markedsført som det eneste rigtige (North Face o.a.) og telte skulle være kupoltelte. Fjällräven kunne ikke konkurrere med ting produceret i Østen.

Mange af Fjällrävens jackor i G-1000 er vel fornuftigt prissat?
 
Och nu blev jag lite sur för att de inte finns i dam-utförande. De verkar ju helt okej...
Jag är ju den, som rutinmässigt klagar på att bra skor, pjäxor och handskar aldrig finns i "dam"-storlekar, men... vad är "dam-utförande" på en anorak? Stämmer deras storlekstabell så är ju "S" väldigt litet.

Joanna bakom genus-flötet
 
Jag är ju den, som rutinmässigt klagar på att bra skor, pjäxor och handskar aldrig finns i "dam"-storlekar, men... vad är "dam-utförande" på en anorak? Stämmer deras storlekstabell så är ju "S" väldigt litet.

Joanna bakom genus-flötet

Mnja. jag upplever att den största skillnaden är i midjan. Herrplagg "fladdrar" väldigt på mig, även om jag har en tröja under. Nu är det ju ingen skönhetstävling ute i skogen men det är inte heller alla gånger praktiskt med allt för mycket tyg. Jag vill ha den där lätta skärningen som finns i midjan för att det ska kännas bra (både fysiskt och psykiskt).

Att något är S behöver ju inte betyda att den passar bra för de som är lite mindre om nu kroppskonstitutionen är annorlunda. Axlar, armlängd, bröstkorg och midja brukar skilja sig åt en del mellan kvinnor och män ;)

Sen har jag en massa herrplagg som funkar bra också...
 
Sy om?

Mnja. jag upplever att den största skillnaden är i midjan. Herrplagg "fladdrar" väldigt på mig, även om jag har en tröja under. Nu är det ju ingen skönhetstävling ute i skogen men det är inte heller alla gånger praktiskt med allt för mycket tyg. Jag vill ha den där lätta skärningen som finns i midjan för att det ska kännas bra (både fysiskt och psykiskt).

Att något är S behöver ju inte betyda att den passar bra för de som är lite mindre om nu kroppskonstitutionen är annorlunda. Axlar, armlängd, bröstkorg och midja brukar skilja sig åt en del mellan kvinnor och män ;)

Sen har jag en massa herrplagg som funkar bra också...

Den är jättebra!!!! ... och inte speciellt bylsig till modell
Köp en "på längden", som i ditt fall kanske blir M... och sy in den om det behövs :eek:)
De gömda sidofickorna gör kanske att du får svårt att hitta var du lägger kilen framtill, men om mitt minne inte sviker mig sitter nätfickan frihängande innanför och är bara fastsydd i mitten längst fram (du kan ana sömmen på bilden). Du borde kunna ta in 5cm på vardera sida brevid frontfickan i midjehöjd... det ä ju "bara" 600 bagis och lite sytråd (och tid, men det är kul).

Låter det intressant kan jag undersöka!

Skräddarn
 
Anorak T&P Moen var riktigt snygg och vilket sjukt bra pris, återkom med recensioner ni som har den
 

Bilagor

  • 5626-12.jpg
    5626-12.jpg
    54.7 KB · Visningar: 10,924
Försvarets gamla snöanorak (från 40-talet) har jag använt en hel del på ripjakt. Den har funkat fint tycker jag. 50kr kostade den. Sedermera har jag moddat den med dragkedja och fuskpäls på huvan. Man får mycket skrädderi för mellanskillnaden.

Det sägs dock att bomullsanoraker kan bli blöta vid hårt väder då tyget trycks mot kroppen och snön smälter. Bör man komplettera med en regnjacka för riktigt hårt eller blaskigt väder? Ett mer impregnerat plagg vill jag helst inte skida i. Det blir ofta för varmt.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Försvarets gamla snöanorak (från 40-talet) har jag använt en hel del på ripjakt. Den har funkat fint tycker jag. 50kr kostade den. Sedermera har jag moddat den med dragkedja och fuskpäls på huvan. Man får mycket skrädderi för mellanskillnaden.

Det sägs dock att bomullsanoraker kan bli blöta vid hårt väder då tyget trycks mot kroppen och snön smälter. Bör man komplettera med en regnjacka för riktigt hårt eller blaskigt väder? Ett mer impregnerat plagg vill jag helst inte skida i. Det blir ofta för varmt.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Vid vanligt vinterföre och vind, så brukar drevsnön fastna på ytan och den smälter sakta. Gör att bomullen sväller och blir tätare och med vindtålig. Min erfa är att den inte blir så blöt att det märks på lagren under.

I blött väder går vätan igenom efter ett tag. Går ju att hantera genom att stanna och slå läger. Om man måste köra på så är det klokt att ha en lätt regnjacka i reserv.

...ett annat alt är ju en lätt vindblus att åka i för normalvädret och ett lite kraftigare GT-plagg för ruskvädret. I hårt väder brukar man inte tycka att det är för varmt att skida, snarare det motsatta, vindavkylningen blir hög...och ruskväder betyder nästan alltid lite mildare, så GT är ofta funkis...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
naturälskaren Felköp? Vandringsbyxor G-1000 Kläder 19
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
rJohansson Impregnera G-1000? Kläder 18
Noffaren Färga en G-1000 jacka? Kläder 11
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
pelka Fjällräven PAK5 G-1000 Trousers! Kläder 1
Snubblaren G-1000 jacka? Kläder 17
mipert Var kan jag köpa G-1000 väv? Kläder 5
LarssonMik skinn eller g-1000 Kläder 3
Johan_olsson Regnjacka á 1000:- Kläder 13
Johan.H Anorak tips Kläder 9
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
ilves Anorak utan dragkedjor.? Kläder 7
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
Riddleo Fällräven Anorak no. 8 Kläder 25
superc0ntra Itab Hunting Anorak, nån som använt Kläder 10
Crosstjeck Anorak: Fjällrävens Gutulia, Norrona Svalbard eller Bergans Nordmarka? Kläder 53
J Daniels Lars fälts anorak. Kläder 11
mindful Impregnera en gammal anorak Kläder 4
langby TNF Triumph Anorak Kläder 0
åkersorken GTX Anorak Kläder 4
Smogz Anorak för vårvinterfjäll Kläder 37
lassemalvan NJAL ANORAK Kläder 3
plp Val av Anorak i främst bomull - ingen GT! Kläder 8
100826 Everest Anorak Kläder 4
J.Bergh Klättermusens anorak Njal Epic? Kläder 1
Hedman Liten anorak? Kläder 4
Labben Tierra Ventura anorak Kläder 0
huskey klättermusens anorak Kläder 2
henrik.sandgren Haglöfs Lim Gram Anorak?? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.