Skor för varmt klimat

Hej,

Letar efter skor som klarar riktigt varma dagar i ökenländer och däromkring.

Har tidigare haft ett par Haglöfs Escape Ventilator på resor i Afrika (Sahelområdet bal) och mellanöstern, men sulan på dessa slets ut FORT.

Gärna skor som nästintill har ett "nät" eller liknande som yttre material. Inga sandaler eller helt öppna skor, jag vill ha den där imaginära känslan av "skydd" runt foten :)
 
När vi jobbade i grushögen använde vi ofodrade österikiska chukkas, somliga brukade dito brittiska och andra spanska, alla var randsydda med råsidan utåt, porerna var öppnade. Strumpbyten ofta och se till att du inte har en skorpion i skon innan du sätter i foten.
go tur
 
Nu bumpar jag min egen tråd.

Det var bra tips från 7s och seobserver.
Rogue Desert boots såg fräcka ut!
Men jag är osäker på om det verkligen är boots a'la försvarsmaktens Meindl eller Haiks jag vill ha.

Har tittat på:
Merrell Moab Ventilator - Helt "täckt" sko som ändå ska ventilera.
Merrel Mykos Octo Stretch - nästan helt i öppen mesh på ovansidan. Ventilerar som en sandal. Men släpper den in smågrus och smuts?
Salomon Gecko - Som ovan, men mer täckt. Här är den helt öppna meshen i botten på skon, mot sulan till. Bra för att få ut vatten, men kommer grus in?

Någon som har erfarenhet av skorna ovan?

Blir Algeriet och Tunisien i mitten av juli (japp, planerar Sahara också, helt idiotiskt men så blir det). Några veckor senare blir det Uganda och Rwanda. Så svala skor för först extrem ökenhetta och sedan värmen och fukten i öst/centralafrika.
 
Helt ovetenskaplig privat erfarenhet: enkla, ofodrade "ökenkängor" av mjuk, tunn, ofodrad mocka, av den sort som seobserver och 7S rekommenderar, gärna med så få sömmar som möjligt samt - vktigt! - läderinnersula och lädermellansula - funkar bättre och säkrare än alla dessa komplicerade mesh/läderremse/plast/gummimodeller med tusen sömmar. Skyddar för grus, elaka taggar och ännu elakare små djur, men "andas" fint samtidigt. Två par mjuka ullstrumpor i ökenskorna gör dem ännu bättre i hettan (jag skojar inte alls). Välj så ljus färg som möjligt. Alla andra material än läder och (i andra hand) ullfilt i innersulan ger mig klart förhöjd risk för värme/svettskav under foten.
 
Ok. Tja, jag är ju svag för Lundhags skalkängor o har testat polstrade kängor med sockar i ökenklimat, så det kanske är värt att prova "ökenskal".
Finns det någon svensk återförsäljare/leverantör av kängmärken av ökenskaltyp? Eller är det "add to cart" från Storbritannien eller motsvarande som gäller?
 
Epilog: Rogue Desert Boot

Det är väl på sin plats att jag summerar hur det gick. Här följer en liten recension/reflektion över Rogue Desert Boot (RDB). Jag gick alltså vidare med joannas tips kombinerat med 7S.

Storlekar
Med en vecka kvar till avresa så beställde jag Rogue Desert Boot från Storbritannien. Var en svår tolkning av skostorlekar. Normalt har jag storlek 43 och en snabb genomsnittlig uppskattning av skorna i garderoben, allt från löparskor till randsytt, så är det storlek 9 jag har i "engelsk storlek".
Nu är det knepiga att Rogue skriver ut sina skor i halvstorlekar (8,5 9,5 osv) eftersom de är extra breda. Dessutom enligt denna konverteringstabell till europeiska storlekar på både Raymears och Kendrick Imports (distributörer av Rogue):
8,5 = 43
9,5 = 44
10,5 = 45 osv.

Jag har normalt alltid utläst t.ex 9 som motsvarande europeisk 43 och det stämmer med min skopark? Det är en djungel och jag blev inte klokare av att googla vidare om storlekar på nätet. Finns ingen universell konvertering o man kan ändå aldrig vara säker på något förrän skon sitter på foten!
Hursomhelst, Kendrick Imports rekommenderade att man skulle ringa upp om man var osäker på storleken. Jag ringde. De svarade med att jag skulle gå på min engelska storlek (9) och inte bry mig om halvan eftersom den bara motsvarar bredden. Nåja, hellre lite för stora än för små i värsta fall... Skorna beställda, från Kendrick som hade billigare leveranskostnad, och de kommer efter bara 3 dagar.

Det visar sig att skon är mycket riktigt bred. Om jag jämför med Lundhagskängor där jag har normal läst (=smala fötter) så skulle jag nog säga att RDB är för folk med Optiläst (= bredare fötter). Dessutom har jag glid i skon även i längdled. Dvs en storlek för stora (skulle ha kört 8,5... utgått från euro-storleken ändå...) och även för breda. Men skam den som ger sig! Och endast två dagar till avfärd...

HbO3TtZTF1ita1HgAYYpdV3Em2gWU1aU7BPK7c9atkg=w276-h207-p-no


COGzEJiaO452PLyPaLXYt_7g0GxdvzKzrQApkrhKE9k=w155-h207-p-no

För breda fötter som sagt

"Funktion"
Med dubbla ullstrumpor sitter de ändå rätt ok. Inledningsvis är de rätt så hårda och ger skav på ovansidan av foten. Har läst många kundrecensioner där det står "no breaking-in needed" "like slippers from day one!" osv. Det tycker inte jag stämmer alls. Lädret är kraftigt och behöver gås in. Första 3 dagarna är skit. Men efter en vecka är de helt ok och efter 3 veckors användande helt fantastiska. Trots en storlek för stora och på tok för breda för mina fötter.
I Algeriet och en 40-gradig Sahara-dag märkte jag knappt av att jag hade skor med dubbla sockar på fötterna. Det var andra delar av kroppen som svettades betydligt mer.
I Kenya/Uganda/Rwanda så funkade de också utmärkt, då betydligt mer ingådda. Under gorilla-trek i regnskogen var de helt ok. Lädret sög åt sig fukt på utsidan (inget jag kände av) och den beiga "finishen" tog sig en del stryk. Men det är väl inget som lite mockaborste kan fixa, dessutom ser de mer "rough" ut.
Eftersom skorna är opolstrade (jämfört med Meindl/Haiks) så torkar de rätt så snabbt.

sK3C6MGyZW8j6R3E_r06NyUIl4rcp7jFgO8vxx5_tr8=w296-h207-p-no

I sitt rätta element

Summering
Helt ok sko! Det är givetvis enkla mockaskor som gäller i varmt klimat utan alltför mkt fukt (även om det funkar också). Helst hade jag velat att de satt lite mer "tight" och jag kunde få ner det till att använda EN ullsocka i. Heads-up på storlekarna alltså. RDB är stora i bredd och längd. Skulle jag behöva ett par som satt bättre så tror jag att jag skulle snegla på Courteney Vellies. De ska tydligen vara smalare.
I övrigt är RDB en mycket skön sko efter att de gåtts in... och snygg! Robusta och har sannolikt en bra livslängd.
Sen ser det givetvis lite mer vuxet ut att gå i läderskor än i plast/gympadojor-aktiga ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Knyta skor dubbelknut Kläder 12
Crimper Förstärka skor, check Kläder 5
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 18
Borgafjäll Stadiga och lätta skor åt stadig karl. Kläder 11
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
Mr7932 Haglöfs skor Kläder 5
seobserver Var hittar jag Rockport Walkpro skor? Kläder 15
camoscio Skor Kläder 11
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Windstalker Skor - Abisko och Peru Kläder 2
30-06 Lästa ut skor med membran? Kläder 1
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
i7rj Skyddar dessa skor mot ormbett? Kläder 28
Mummis Val av alpina-skor för långvandring genom snö? Kläder 1
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
nuddis Svårt att hitta skor för fotknölarna Kläder 12
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
The Road Goes Ever On Val av skor för långgång (Fotrally t.ex.) Kläder 4
Laffe Impregnera nya Salomon skor Kläder 4
rJohansson Massa frågor kring klädsel samt skor. Kläder 7
AML Skor för fjällmaraton Kläder 8
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
markusbacka Erfarenhet av Graninge-skor... Kläder 3
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
vojma Värmare för skor??? Kläder 14
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
markusbacka Hållbara skor sökes! Kläder 27
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23
markusbacka Nya skor ist för Haglöfs Crag... Kläder 6
Smogz Hur snabbt torkar olika skor? Kläder 53
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
Madfred Bra vandrings skor Kläder 17
snowdog Haglöfs crag- bra skor? Kläder 1
camoscio Skor Kläder 1
eeq650 Meindl Glacier skor Kläder 1
kungkeso skor eller kängor för sommarbruk på låglandsled Kläder 30
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
m9859 Sulorna spricker på skor från Ecco Kläder 44
tio_kronor skor/kängor Kläder 8
L.A. skor som luktar skunk Kläder 36
Xasthur Skor, för djungeltrekking och resande. Kläder 11
hundhår Kängor/skor till vår och sommar, tips? Kläder 12
MrStrumpan Skor: Salomon XA Pro 3D Ultra GTX Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...