Softshellbyxor ej vattentäta, som ryms utanpå slalompjäxor

Jag har nu hittat min softshelljacka, då är det dax för ett par byxor.

Jag har senaste åren insett hur meningslöst det är att utöva vinteraktiviteter typ hiking på fjället och slalom i vattentäta byxor (visst behövs det när man åker bräda och snowracer med barnen då man sitter i snön mycket). Det är helt enkelt mycket mer behagligt att utföra dessa aktiviteter i ett par byxor som släpper in lite luft och som andas oändligt mycket bättre än gore-tex och deras konkurrenter. Fick lite tyg av klättermusen och sydde in en kil i mina Klättermusen Gere så att de nu går utanpå mina slalompjäxor så att de är perfekta på det. Men med snart tio år på nacken börjar de ha sett sina sista dagar. Tänkte slippa sy om ett par nya gere så därför ställer jag frågan här.

Vad har ni för Softshellbyxor? Vilka är bra? Vill att de ska vara skal, dvs ofodrade ingen fleece-insida, jag reglerar helst värmen själv med lager på lager och vill även kunna använda dom vår, sommar och höst. Vill också att de ska vara stretchiga och relativt tajt skurna, helst snygga förstås och absolut inte vattentäta, helst inte helt vindtäta.

Tittat lite på följande

Montane Sabretooth pant
http://www.montane.co.uk/range/men/legwear/sabretooth-pants

Men osäker på om de går utanpå slalompjäxan.

Black Diamond Dawn Patrol Touring pant
https://blackdiamondequipment.com/e...G51Y_cfg.html?dwvar_APG51Y__cfg_color=Mineral

Verkar bra osäker på storleken

Vaude Virth pants

http://www.vaude.com/en-GB/en/Products/Clothing/Men-s-Virt-Softshell-Pants-titan.html

Känns som det är klockrent för slalom att ha ett par trekvartssoftshell med en tajt nedre fjärdedel som går innanför slalompjäxan. Möjligen mindre klockrent för andra vinteraktiviteter och sommaren. Dock en kul ide.

Arcteryx har säkert några intressanta men jag vet inte, hittar inga direkt

Patagonia alpine guide pants
http://www.patagonia.com/us/product/mens-alpine-guide-pants?p=83950-0

Verkar bra.

Vad har ni?? Andra tips?
 
Patagonia Guide

Har ett par (några år på nacken). Upplever dessa som kanon på toppturer. Normalt har jag nätunderställ och dessa på, med detta klarar jag mig i normalfallet både upp och ner utan att bli för blöt eller kall på vägen ner. För säkerhetsskull har jag kalsonger som är vindtäta fram.

Är det riktigt varmt - enbart byxa utan underställ. Är det kallt har jag med mig en tunn vindbyxa med hela dragkedjor som jag drar utanpå. Fungerar både uppför (med dragkedjan delvis öppen) samt även detta vid längre rast, Guidebyxan är tillräckligt tjock för att med en vindbyxa hålla värmen vid stillasittande tillsammans med en fodrad jacka på överkroppen.

Lycka till i dina val.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
Smogz Klättermusen Skade softshellbyxor, nån som testat? Kläder 1
PJE Tierras softshellbyxor Kläder 4
Smogz softshellbyxor för turåkning/alpin skidåkning? Kläder 6
statemachine Impregnera (inte så) vattentäta vinterkängor. Kläder 2
Fjorr Vattentäta löparhandskar Kläder 6
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
Elvah Klättermusen Durin helt vattentäta? Kläder 7
rJohansson Skalbyxa att dra över kängorna, vattentäta? Kläder 3
fowwe Vattentäta blixtlås - finns de? Kläder 13
Glännman Vattentäta skalhandskar Kläder 19
Davva2 Skalplagg i bomull som bara är vattentäta på vissa utsatta delar Kläder 14
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
hasu0801 Vattentäta blixtlås - marknadsundersökning Kläder 27
loewen Vattentäta byxor Kläder 14
crisscross Sorel Glacier ej vattentäta. Vad göra? Kläder 4
Sanna81 Vad göra med inte helt vattentäta skor? Kläder 5
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Strykarräven Mjukskalbyxor med vattentäta knän/bak Kläder 24
Swedish Berman Gympaskor/vattentäta Kläder 13
PaulPersson Vattentäta luftiga zip-off byxor Kläder 8
Xander Vattentäta blixlås Kläder 10
Wikinggirl Vattentäta påsar till kameran Kläder 4
Backpacker Vattentäta byxor Kläder 12
Martin Fjäderlätt Test av vattentäta/ventilerande membran! Kläder 5
Gubben på Udden Vattentäta zip-off ben Kläder 3
thim_g Vattentäta byx? Kläder 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...