I jakten på en riktig jacka - var finns den?


Återigen, nytt! Kul att få tips och se hur mycket en har missat! Tack!


Ah! Bra med REA också, vore dock trevligt att faktiskt kunna se, känna och prova på plagget innan en tömmer sitt CSN-konto. (Vilket iofs gäller samtliga jackor).

Märke jag sällan ser nämnas är Tenson. Jag har en tung skaljacka från dem i numera utgången modell som är mycket slittålig, regnsäker och har så många fickor att jag två år senare fortfarande hittar nya ibland.

Har haft den för att gå ute med hundar och i skogen på vintern. Den har ventilation under armarna, massa bra fickor och som sagt känns den som den ska tåla åratal av vassa saker och allmänt elakt slitage. Väger dock 762 gram på köksvågen hemma och är varm så in i norden om man råkar använda den på platten sommartid.

Kanske kan någon av deras nuvarande modeller vara något? Gale ser ju ganska rejäl ut och även Vilgot ser ju någorlunda ut som det du var ute efter?

Jag hittade min på superrea på Alewalds för några år sedan. Inte säker på exakta priset, men det var väldigt mycket billigare än majoriteten av alternativen. Inte ångrat mig.

Billigt behöver ju absolut inte vara dåligt!

Bor numer i Umeå och vintertid kan det bli lite kyligt. Klarar mig vanligtvis med t-shirt, woolpower värmetröja och min skaljacka. Är inte särledes frusen av mig.

Ska studera samtliga tips. Känner dock att jag får ge mig ut i shoppingdjungeln och se vad jag hittar i diverse butiker. Lovar att återkomma med vad det blir till slut.

Men tipsa på om ni har något ni tror kan passa. Eller fräls mig till laminerade dragkedjor (verkar svårt att hitta annat idag :()
 
En fundering

Hejsan,

Håller helt klart med om att plusminusnoll 3L jacka är mycket rejäl och trevlig, även om det tar sin lilla tid att få den. Dessutom en av ett litet fåtal jackor som har en riktig fungerande huva något som är väldigt trevligt om man är ute i oväder på vintern!!! Om du nu inte gillar färgerna kan det kanske vara värt att kolla om det går att få jackan i annan kulör än grått. De sys ju ändå upp efter beställning, så det borde rent teoretiskt inte vara helt omöjligt kan man tycka.

/ Stefan
 
Nej, nej, nej.....

........den bästa är ännu inte nämnd!;-) Var i exakt samma sits som Du med ungefär samma krav. Scannade med stor frustration över marknaden med både "fina" och billiga märken innan jag till slut hittade Mountain Equipment Kondur MRT. Det sistnämnda står för Montain Resque Team vilka den är framtagen för. Lyckades hitta den i England på www för ca 3 000:- vilket är ungefär halva priset. Den är fabulös!!!!

// Lelle
 
Åh! Tack! Nu börjar det likna något. Fortfarande lite väl mycket laminerade, sårbara och blottade fickor. Men definitivt en kandidat. Några tips på om det (överhuvudtaget) går att beställa i Sverige/titta på?

Jag vet att Naturkompaniet här i Göteborg har (haft?) några få Rab-produkter (minns inte vilka, men inga skaljackor) hängande på sina väggar, men jag har ingen aning om dom vill ta hem andra grejer också. Annars är det nog svårt. Jag har passat på att köpa jacka när jag varit i England och hälsat på en kompis. Bättre utbud och lägre priser, men det gäller ju att man råkar ha vägarna förbi.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
123411563 Jakten efter den perfekta handsken Kläder 8
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
Lankus Torr på tur. Att köpa vattentät klädsel för vandring. Kläder 9
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.