Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats.

Ett sätt att tända spriten är att låta en tändsticka brinna ut helt, sätta den i spritkoppen, lutad mot kanten så att man har som en veke. Och sedan tända denna. Om man är otålig kan man ha flera 'vekar'.
Detta värmer upp koppen och spriten så att brännaren brinner normalt.
/John

Listigt. Såg någonstans att man även ska kunna använda koppartråd som veke till spritkök, men det är ju inget man har med sig ute. Om ståltråd ska fungera vet jag inte men nu brukar jag inte ta med det heller, har ersatt det med buntband i reparationskitet, och buntband mår nog inte så bra av den användningen.
 
Varför bråka om två alternativ, om man kan göra det om tre?

För att ytterligare krångla till det i valet mellan gas och sprit: någon, som testat etanolgel? Jag minns vagt ungdomliga experiment med alcogel och diverse militära "nödkök"; de hade sina sidor, som fick mig att avstå. Men nu springer jag på en kanske lite mer lätthanterlig och miljövänlig variant (?) Största fördelen jämfört med gas skulle vara, att den lär (?) funka ner till lägre temperaturer, och jämfört med flytande alkoholbränslen - enklare/säkrare hantering och därmed minskad spill- och brandrisk. Men den verkar också skönt luktfri, hyggligt sotfri och något mer effektiv, och man slipper vikten av säkerhetsflaska (den kan bäras i återfyllningsbara mjuka "påsflaskor". Nackdelen, som man ju kan värdera olika, skulle då vara att lågan inte kan regleras och kan nå obehagligt högt, när man lyfter av kastrullen. Inget för vare sig avancerad kokkonst eller "inomhuskokning" i tält alltså.

Man kan ju i princip ta vilken liten platt aluminiumburk som helst, eller bara "skalet" efter ett stort värmeljus, men Trangia har en färdig liten stängbar gelbränslekapsel på 18 g, som passar i både "stora" Trangia, Triangeln och Minitrangia. Vill man räkna gram, så kan man ställa den i detta lilla "kök" på 55 g, och då kan man välja mellan gel, sprit, tabletter eller pinnar :).
Kittet är ju så litet, att till och med en lättpackare som jag kunde tänka mig att ha det som back-up, om gasen skulle krångla. Eller faktiskt som enda köket för kortare utflykter.

Men jag har ingen aning om hur detta funkar i praktiken. Någon som testat?

EDIT: hmm, nu ser jag att det faktiskt finns ett dedikerat gel-kök, där man påstår att det går att reglera lågan. Ingen vikt angiven dock.
 
Senast ändrad:
@joanna

Hej! Se svar i text:

...fast jag tycker de är rätt sakliga med att lista plus och minus.

MP: Fast ändå inte alls, för de dömmer helt ut sprit för vinterbruk, trots att det fungerar bättre än gas, i synnerhet om Kung Bore verkligen petar ned kvicksilvret. Det kanske är fel på mig (?), men som nybörjare hade jag iaf läst "sprit är odugligt på vintern"!



Joanna: Å andra sidan väger bara vintertillsatsen till spritköket ungefär lika mycket, som hela mitt kökskit och gas för minst en vecka.

MP: Återigen, jag använde ingen vintertillsats, jag tog helt sonika ur O-ringen ur korken, skvätte i knappt en ml och fjuttade på.

Man kan orda hur mycket man vill om olika kök, men min text är tänkt för nybörjaren. Nybörjare tenderar att antingen köka ett Trangia, eller en stående gasbrännare, mycket p.g.a. priset, men även då det är vad faktiskt firmor rekommenderar.

Jag har aldrig sett någon rekommendera ditt hemmameckade kit, eller något från Trail Designs.

Håller du med?



Joanna: Jag är dessutom mycket ovillig att byta säkerhetsflaskan mot en PET-dito att förvara spriten i.

MP: Återigen, min trådstart handlade inte om att du ska spara 90 gr på att byta ut flaskor, jag bara nämnde det om det kändes viktigt.

Brasklapp: Har inte hunnit följa länken nedan ännu, men har haft både bensin & T-röd i PET-flaska utan bekymmer. Rätt, eller fel.

Anledning: se här.






Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Vi brukar köra en typ smuldegspaj, havregryn, smör, socker har jag för mig man blandar ihop, sen ska det gräddas på låg värme i stekpannan tills det blir knaprigt (jättelätt att man bränner det om man har för hög effekt). Sen på slutet lägger man på t.ex. rivet äpple eller nån näve blåbär.



MUMS!

Tack, skall prövas. Har du koll på förhållandet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
@Totteman

Välkommen, som "Grönfot" delar jag din uppfattning; en guldgruva av kunskap strömmar in från alla håll, av människor med en enorm kunskapsbank.

Ps. Om du gillar Trangia, då har jag hört ett rykte från några studenter att Trangia kommer att släppa ett UL-kök som har arbetsnamnet 550.


@joanna
Du behöver inte hålla på och ha spriten "kroppsnära", du häller helt enkelt upp 1-1,5 ml i locket, om det är -40 så får du eventuellt hålla tändstickan under locket några sekunder tills tempen stiger, sedan är det precis som vanligt. Du har full effekt på mindre än 1 minut. [emoji106]

-"Experimentet utfördes i -2 grader".
Ja, desto kallare desto större fördel sprit.
Ju mindre kvar i gasbehållaren, desto större fördel sprit, åtminstone toppmonterar.

Bra historia dock, det gäller er båda!

@CampDavid

Kristallrallyt? Om du inte har lagt av så ses vi kanske en dag, men jag måste träna lite först (och montera bort hasplåten... ;-)

Ska kolla köken [emoji106]

Har själv både Polaris & Omnilite Ti, men då jag kör mc så har det aldrig fallit mig in att klödda med att köpa "dyr" gas.

@joanna

En stor anledning till varför Ryssar är några av de "Baddest Mother Fuckers" du kan hitta, är på grund av att de alltid haft ett kärvt liv, ont om resurser & förmågan att tänka förbi begränsningarna (dessutom bör det tilläggas att mänskliga offer är ovesäntliga [emoji15]). Ett exempel är när Op. Barbarossa kördes igång och Tyskarna, trots på pappret överlägsna tanks, blev fullständigt omkörda av Ryssarna i antal. Hur hann de med? Man slutade måla dem, och man la inte ner en extra minut på att slipa svetsar och all annan skit som tog tid, vilket alla andra höll på med 🖤[emoji123][emoji123]

@qy

Vi har en fysiker ibland oss; vackert!

Som jag skrev inledningsvis; ta ur O-ringen ur locket, häll i 1ml, fjutta på ställ kök & brännaren över det brinnande locket; biff!

@joanna

Vart hittar du spritgel? Inte lyckats hitta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
@joanna

Ok, ny sida (gooutdoors), inte sett innan. Tack!

Herregud, tar det aldrig slut? Hur många kök måste man testa för att hitta en keeper? [emoji23][emoji23][emoji23]


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 



Nu har jag kollat. xxargs besitter tvivelsutan stor kunskap, men jag resonerar nog som John; allting är farligt om du är obetänksam.

Exempelvis när jag säger att du ska skvätta 1 ml i locket; jag har någonstans skrivit att du INTE ska göra det i ett tält, men varför jag inte tjatar mer om det är därför att varken Trangia, eller någon annan som säljer vintertillsatsen, gör det.

Det finns ett litet "prejudikat" i form av min mailväxling med Outnorth efter att jag eldat upp isoleringen på handtaget på kaffekitteln första tillfället när jag använde vintertillsatsen.

Hade jag gjort samma sak i ett tält med trång absid hade jag blivit tältlös den natten. Naturligtvis ville inte Outnorth ta på sig det, men jag fick min kanna, men lyckades inte få dem att skriva en varning ihop med tillsatsen.

Sedan pratade jag med en "Power User" typ John, och då ställde han frågan: -Vad händer om du häller sprit i locket istället... [emoji120]

Ibland är jag blind inför mitt eget navelskåderi ;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Du behöver inte hålla på och ha spriten "kroppsnära", du häller helt enkelt upp 1-1,5 ml i locket, om det är -40 så får du eventuellt hålla tändstickan under locket några sekunder tills tempen stiger, sedan är det precis som vanligt. Du har full effekt på mindre än 1 minut.
Självklart, men det var inte det jag var ute efter, utan just det faktum att man "förvärmer" gas genom lite vettiga rutiner (vid de få minusgrader du gjorde experimentet i). Så om man vill simulera en verklig situation, bör man jämföra prestanda hos en (minst) kroppsvarm, liten gaspatron och (initialt) kall sprit.
Jag försökte alltså hitta en förklaring (större och kallare gaspatron) till att utfallet i ditt experiment inte stämmer med min praktiska erfarenhet.
(...) desto kallare desto större fördel sprit. Ju mindre kvar i gasbehållaren, desto större fördel sprit, åtminstone toppmonterar.
Jag har inte ifrågasatt detta för riktiga vintertemperaturer. Däremot verkar, åtminstone enligt mina erfarenheter, nedre gränsen för när gasen ö h t börjar vålla problem ligga avsevärt lägre, än de -2 grader du utförde experimentet i - och lägre än jag själv befarade, när jag gick över till gas. Det är ju bara att tacka och ta emot, när verkligheten är snällare än teorin :)
 
Som jag skrev inledningsvis; ta ur O-ringen ur locket, häll i 1ml, fjutta på ställ kök & brännaren över det brinnande locket; biff!

Jo, fast det hade han ju redan gjort utan att det räckte för att få ordentlig fart på det hela om jag förstod honom rätt. Det jag beskrev var nästa steg när det tydligen inte räcker till i undantagsfall. Min egen brännare har för övrigt ett plastlock och då funkar det nog sådär. Det intressanta är ju inte vad man kunde ha gjort utan vad man kan göra nästa gång.

@Johanna,

Alkogel fungerar nog bra, det lär briljera för förvärmning till diverse kök som ju är det värsta skvättandet. Då passar nog de förpackningar som man kan köpa på apoteket bättre, lättare att dosera i små mängder. Har inte provat själv. Största problemet är väl tillgänglighet, utan att ha kollat gissar jag att alkogel är svårt att hitta l lämpliga förpackningar när man stannar till på OKQ8 i Gällivare i taxin på väg från flygplatsen till busshållplatsen vid järnvägsstation. Och jag vill helst inte välja färdsätt pga vilket kök jag har.

Sedan är även ett vickat toppmonterat gaskök en ganska läskig upplevelse, även om risken för spridning är annorlunda och inte kan ge en explosion förutom om man har ett rejält felkonstruerat hemmagjort vindskydd. Men vill man vara på säkra sidan så bör man undvika toppmonterade gaskök och kan ju då även få något mer vinteranpassat gaskök. Allt är som bekant en avvägning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Svartkjelen 1 liter Rödsprit = x gram Gas. - Vad är x ??? Kök och brännare 25
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Sprit i kyla vad är problemet Kök och brännare 28
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
Sigfridsson Vad är det här? Kök och brännare 6
Björkasp Vad är smidigt sommarkök? Kök och brännare 42
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
cliffisen Är helt vilsen med köksvalet Kök och brännare 35
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Henrik_J Vad är detta för Optimuskök? Kök och brännare 7
Farbrorvattenmelon Första gången med Esbit Titanium Pot. Är detta normalt? Kök och brännare 6
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Helosun Vilket Primuskök är det här? Kök och brännare 6
Dr manne Hur effektiv är Esbitbrännare? Kök och brännare 44
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
Polar300 Vilken pump är bäst/lämpligast? Kök och brännare 12
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
eyck Gamla Svea, hon är säker...! Kök och brännare 33
såg hur stabil är trangia triangel??? Kök och brännare 13
GustavF. Titaniumkastruller - är det värt det? Kök och brännare 15
Vintervilan Vilket kök är rätt för mig? Kök och brännare 27
kanis Hur är Trangias multifuel x2? Kök och brännare 19
millimeter Är pumpen tät? Kök och brännare 8
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
kanis Finns det gasolbehållare som är refill? Kök och brännare 10
Mezzner Fotogen; är det lampolja numera? Kök och brännare 7
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Mija F Primus Gravity II MF, hur bra är dom? Kök och brännare 22
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
aborren Vilka stora kastruller är bra Kök och brännare 3
The Trooper Vilket kök är det här? Kök och brännare 2
Brune Är i behov av ny bestickslåda Kök och brännare 7
YNWA Brunton och Optimus är det samma kök? Kök och brännare 21
adventure_transport Vad är det som är farligt med aluminiumkastruller? Kök och brännare 25
Anders Z Vad är bäst lämpat på fjäll? Kök och brännare 18
Mezzner ERGOpumpen; är den bättre än den "gamla"? Kök och brännare 2
bekkis KAP Arctic - något är fel Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.