Utbytestrugor.

Köpt nya alpina urförsstavar. Trugorna lite klena i lössnö utanför pisten med diameter 60 mm. Tänkte köpa lite större typ 100 mm.

Men undrar vilka trugor som skulle passa och var i Stockholm såna finns att köps.

De befintliga trugorna gängas på med en konisk passning där innerdiametern nedtill är 13 mm och ca 14,5 mm upptill.

Thure
 

Bilagor

  • 20151206_122857.jpg
    20151206_122857.jpg
    24.6 KB · Visningar: 824
Inte i Sthlm, men denna typ kanske är OK via nätbutik, om typen verkar passa? Black Diamond Powder Basket:
http://www.outnorth.se/black-diamond/powder-basket
PS: Ser nu att din stav har gänga. Kanske inget bra förslag, detta. Sorry!

Inget dumt förslag alls, då BD's trugor är gängade. Då jag har deras vandringsstavar följer just dessa trugor du länkar till med som alternativ. Håller en av dessa i handen just nu och mäter jag innermåttet på trugan med skjutmåt passar den till en stav med största diametern 13,4mm. Dock är BD's fäste rakt, dvs inte koniskt:(

Ytterdiametern på trugorna är 97,5mm.

Jag har även en truga från en Silva vandringsstav att mäta på och den är konisk (delvis gängad), med hålets diameter från 13,6-15,8mm.
 
Senast ändrad:
Intressant SMUX. Har du tagit bort en av trugorna på dina vandringsstavar och mätt innerdiametern upptill och nedtill på en truga som varit monterad?

Kanske är det koniskt just där gängorna sitter på plastdelen av stavänden? Så ser det ut på mina Alpina stavar.

Thure
 
Intressant SMUX. Har du tagit bort en av trugorna på dina vandringsstavar och mätt innerdiametern upptill och nedtill på en truga som varit monterad?

Kanske är det koniskt just där gängorna sitter på plastdelen av stavänden? Så ser det ut på mina Alpina stavar.

Thure

Jag mätte på två nya omonterade trugor jag hade hemma. Den som hörde till en vandringsstav fråv Silva ser ut som på TS första bild och med viss ökande diameter (konisk form) på den övre ogängade delen av monteringshålet. Den BD truga jag mätte på är samma som länkades till av MonicaKa, dvs "Powder basket" och BD använder inte konisk form. Båda trugorna har bara gängor i halva monteringshålet (på BD trugan mätte jag max diametern, dvs den släta ogängade delen.
 
Min tanke är att trugan deformeras lite när man drar/skruvar på den första gången vilket kanske ger lite större diameter längst uppåt mot kanten av holken.

Thure
 
GDS eltejp

På mina utförsstavar har jag en truga som påminner om denna
http://www.outnorth.se/komperdell/vario-tm-truga#
men det är inte exakt den.

Skillnad mellan trughål och stavdiameter löste jag med eltejp - lite eltejp för att göra stavdiametern lite större och ge högre friktion -samt som extra säkerhet några extar varv eltejp under trugan som mothåll.
Det har fungerat utmärkt hitills coh det är många vintrar sedan. Tror mest de sitter pga klämfriktionen - kanske egentligen bättre med sådan vulktejp/tätning som rörmockare använder som borde vara mer vattentålig än eltejp normalt är.
Skulle problemet var den omvända kanske du kan borra upp hålet i trugan och sedan med lämplig tejp göra staven lagom tjock igen och sedan säkra under med tejp och en en spring typs säkerhetsnål du tejpar in.
Nu är vi snart inne i GDS-forumet istället....

/Patrik,
 
Min tanke är att trugan deformeras lite när man drar/skruvar på den första gången vilket kanske ger lite större diameter längst uppåt mot kanten av holken.

Thure

Jag tog och tittade lite närmare på mina BD stavar nu när jag kom hem, och faktiskt är materialet i dessa Powder Basket lite flexande för precis passform och man får gänga på dem med lite kraft. Mäter jag däremot på stavarna är största diametern på spetsarna innan stoppet för trugan 14,5mm, dvs ca 1 mm koning från gängan till stoppet.
Tar man bort trugorna igen flexar de tillbaka till sin ursprungliga form, dvs ingen permanent deformation.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...