Tälta ensam på camping?

funderade på att övernatta i bivacksäck för att hinna med morgonplanet hem från malaga förut och slippa ta in på dyrt hotell vid flygplatsen. Borde bara va att läggga sig i nån buske nånstans där ingen ser en (förutom råttorna)

hade t.o.m kollat lämpliga platser på goggle maps innan men nu blev det ändrade planer så bidde inget sånt.

är man solo, så varför inte?
 
funderade på att övernatta i bivacksäck för att hinna med morgonplanet hem från malaga förut och slippa ta in på dyrt hotell vid flygplatsen. Borde bara va att läggga sig i nån buske nånstans där ingen ser en (förutom råttorna)

hade t.o.m kollat lämpliga platser på goggle maps innan men nu blev det ändrade planer så bidde inget sånt.

är man solo, så varför inte?

Har en sommar på 1990talet gjort detsamma då jag skulle med ett morgonplan från Visby flygplats, men det var före den förhöjda säkerheten infördes på flygplatser.

/Patrik
 
Det är väl två saker som diskuteras här det ena vad som är förbjudet och det andra hur det fungerar i praktiken.

Såvida du inte övernattar på ett extremt dåligt ställe eller under längre tid så kommer det inte ge några praktiska problem mer än möjligtvis besök av en upprörd medborgare som helt saknar befogenhet att göra något (om än ingen garanti för att de inte försöker). Även om du tältar på på otillåten plats är det kronofogden som ska sköta avvisandet, polisen tror jag inte får göra det (än) såvida det inte handlar om en akut situation, exempelvis om du tältar på en bilväg, nedanför en kraftverksdamm osv.

Sen är det dumt att störa andra även om man kan.

I Linköping var det några som gav sig på att tälta i mitten av en rondell, då stannade polisen dock till och hänvisade dem till en plats i närheten istället. Det var ur trafiksäkerhetssynpunkt, vilket jag kan tycka var förnuftigt.

Gällande den legala biten så är ju svensk lag ganska förnuftigt skriven och konstruerad. Att hitta kryphål för att tältet inte är ett tält osv är poänglöst eftersom det vid en bedömning tittas på syftet med lagen även om texten inte explicit nämner just det sovarrangemang du nyttjat.

Somnar man rakt upp och ner tror jag dock inte det ger några problem, då saknas uppsåt. Av samma anledning är det tillåtet att råka kissa på sig inne i stan men inte att dra ner gylfen och sikta på närmaste buskage.

/Gustav
 
Även jag har gjort något liknande...
Jag skulle flyga från Skavsta med ett okristligt tidigt [06.15?] RyanAir-plan till Cypern (där
resten av dåvarande familjen redan var). Så av flera skäl fick den avgången inte missas
- så det blev liggunderlag och sovsäck bak i kombin på långtidsparkeringen natten före...
Har sovit bättre...
 
Har en sommar på 1990talet gjort detsamma då jag skulle med ett morgonplan från Visby flygplats, men det var före den förhöjda säkerheten infördes på flygplatser.

/Patrik

Jag har tältat på gräsmattan precis utanför ingången på Kiruna flygplats flera gånger. Första gången frågade jag om det var okej och det var inga problem. Jag har även sovit på golvet (med liggunderlag) på både Arlanda, Kastrup och Keflavik utan att få onda ögat.
 
Har en sommar på 1990talet gjort detsamma då jag skulle med ett morgonplan från Visby flygplats, men det var före den förhöjda säkerheten infördes på flygplatser.

/Patrik

På en mc semester så körde jag med hojen en tung offroad in i terrängen vid Luleå FPL (Kallax) - sån här sandterräng - jag satte läger vid banändan i sån här sand/tallskog - jävla ös när det kom flygplan...haha , det bullrade och blåste.....
 
Har kanske missat något här, men det skulle vara trevligt att höra lite om Violas nya (?) erfarenheter av campinglivet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tapio_ut Fornminnen på Gröna kartan? Vad? Övriga aktiviteter 12
Dr.Jones Sverige - sydost asien t&r. Haka på! (Roadtrip) Övriga aktiviteter 0
lars.brickstad Jobba på fjällstation i Norge Övriga aktiviteter 4
Markholm Tips på praktikplats i Linköping. Övriga aktiviteter 0
pausch Jaga en asteroidskugga på torsdag kväll !! Övriga aktiviteter 0
patrikalmgren Glaciärer på norska sidan av Helags Övriga aktiviteter 10
Raskolnikov Slackline - gå på lina Övriga aktiviteter 4
zzeezz Bästa Kondis/fettförbränningen på gymmet? Övriga aktiviteter 2
lillaliam Kramfors - Karlstad, förslag på aktivteter/stopp? Övriga aktiviteter 1
gojonas Tips på prisvärda golfbanor i Sthlm? Övriga aktiviteter 1
Joacimwe Vi surfar på bärplan - utan vågor eller vind Övriga aktiviteter 0
dananderson Skinnarmo och Renata på mässa i övik? Övriga aktiviteter 6
thomalin På tv just nu... Övriga aktiviteter 16
kristofer_wallmark Söndagsdok på Discovery Channel Övriga aktiviteter 0
såg om att ställa högre krav på ledare Övriga aktiviteter 13
77a Forfarande sugen på Fjällräven Classic? Övriga aktiviteter 1
Karelin Tips på aktivitet? Övriga aktiviteter 0
bensson Narkotika på fjället?! Övriga aktiviteter 29
abjork Tips på aktiviteter i Göteborg och Stockholm? Övriga aktiviteter 3
Dodina Friluftsaktiviteter på Kuba? Övriga aktiviteter 0
linuspersson77 Cykla på Bornholm Övriga aktiviteter 2
springo Tips på events i Europa Övriga aktiviteter 0
scruler Saker att göra och se på Nya Zeeland Övriga aktiviteter 24
Jocka Vill ha förslag på 30 års kalas. Övriga aktiviteter 0
umevargen Värt att tänka på när man reser... Övriga aktiviteter 0
robokropp På motorcykel till Dakar Övriga aktiviteter 0
andersmossing Svalbard på låg budget Övriga aktiviteter 2
jmlove ÄVENTYR PÅ ISLAND! En massa frågor! Övriga aktiviteter 11
blomma Surfa på Kuba Övriga aktiviteter 2
bergh skillnad på berg och fjäll? Övriga aktiviteter 3
Elinor Höst & Vinter äventyr på Gotland! Övriga aktiviteter 1
Mithril Gym på Kreta? Övriga aktiviteter 0
ollekvick Utbildning på engelska? Övriga aktiviteter 0
Nyman Nåpn som var på friluftsmässan i Luleå? Övriga aktiviteter 0
ceciliaw Till fjälls på hästryggen? Övriga aktiviteter 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...