Nu bär det äntligen ut!! ...

Åter i "bastulägenheten" (1:a med hel långsides fönstersida mot söder) efter 4 dar själv på udden, sen kom en av brorsönerna med söner å dotter, fiske (magert ) vi la löjnät, bad med vattenbadminton, studie av svalbo med ungar under bryggan å kollade upp en halt kviga, en av 25 andra, en ungtjur å gammelko med kalv som går på ön,

premiärtur med plywoodkajaken å rolig test i grov medsjö, svall från ett större ekipage, vilket hon klarade bra!! inga tendenser till broach,

bilder;
-del av djungelträdgården med rekordhöga (se pilar) cikoria å flenört, de senare som älskas av blomflugor, fjärilar, vildbin m.fl.)
-välbehövlig parasollskugga i badviken,
-den obligatoriska båtkorgen å nödmotor,
-3 ungar ladusvala, andra kullen,

(musik under gång; leonard cohen, youtube*)

*via musikstreamer HRT II, kopplad mellan dator å stärkaren som trollar bort det dassiga digitalljudet till mer välljudande analogt,
 

Bilagor

  • 008.jpg
    008.jpg
    128.8 KB · Visningar: 658
  • 019.jpg
    019.jpg
    68.1 KB · Visningar: 730
  • 012.jpg
    012.jpg
    49.9 KB · Visningar: 649
  • 018.jpg
    018.jpg
    45.5 KB · Visningar: 632
Åter på landbacken. Nyckfullt väder som man va tvungen att va snabb i vändningarna för att utnyttja rätt för olika aktiviteter, men "så klart" kom ja i ofas när ja skulle slutlacka däcket + att presenningen hade massa pyttehål som ja missat så när störtskuren kom å inte lacken torkat tillräckligt, gick det åt pipsvängen, så de blev lätt slipning efter ett par dar å omlackning. Men inte nog med det! till att börja med skulle ja lacka med den nyköpta reaburken med sidenmatt (på däcket för att slippa solreflexer i ögonen) men när ja öppnade den innehöll den en vattnig ljusbrun sörja?! så då blanklackade ja istället å till nästa år lägga på nåra lager okey sidenmatt lack.

En solig dag tog ja en fin dagtur till Stegeborg för benzin å- glasstankning. Träffade ett trevligt par från västkusten å en härlig man i 75-årsåldern från Skånetrakten; vitt grannt skägg, blå/vitrutig flanellskjorta, jeans å skinnväst, rökandes hemrullade cigaretter (tobak ;-) ) som tändes med en äkta Zippo benzintäntadare (har själv en mattsvart dito). Det blev en trevlig pratstund om båtar hav å skärgård (å kul att ja kunde delge dom lite lokalhistoria).

På tillbakavägen hälsade ja på ett gäng kreatur på Ekenön å hittade en stor blå isolerskumskiva. Vid grannön Vårholm* ankrade ja å förtärde lite matsäck under Hawaiiparasollet (även detta ett strandfynd, sedan tidigare).
Tog sedan en lov in till Kåreholmsmarinan för lite träbåtsspan, bara en, men desto finare; en fint hållen skärgårdskryssare i mahogny (22 eller 30qvm) möjligen ritad av Knud H Reimers 1940-50-tal.

Sen till hemmaöns lek å -skrivkoja där det blev en del plitande, sen kom ja lagom hem till brossan med fru´s isterband å stuvad kol/potatismidda :)

Med andra ord en lyckad dagtur!

*tidigare hette ön Vårdsholm å ännu tidigare Vårdkaseholmen, å uppe på högsta toppen finns stenringen kvar som man stöttade trädslanorna mot,

bilder;
-Stegeborg; min specialplats där ja inte ligger i vägen för nån,
-Mitt nya vintertältunderlag? Det kom i alla fall väl till pass direkt då parasollets nedre fäste i durken hade lossnat,
-Här efterfrågas mina erfarenheter å åsikter om "Spel" i alla dess former
(Nordiska Museets kulturhistoriska/etnologiska undersökning)
-Blankt va de här!
 

Bilagor

  • 050.jpg
    050.jpg
    73 KB · Visningar: 619
  • 055.jpg
    055.jpg
    54.9 KB · Visningar: 597
  • Rotation of 012.jpg
    Rotation of 012.jpg
    68 KB · Visningar: 617
  • Rotation of 083.jpg
    Rotation of 083.jpg
    101.1 KB · Visningar: 605
Stegeborgs slottsruin väl värd att bese,
 

Bilagor

  • stegborg från luften rikantikvarieembetet 1988.jpg
    stegborg från luften rikantikvarieembetet 1988.jpg
    72.7 KB · Visningar: 638
  • Stegeborg etsning hela slottet.jpg
    Stegeborg etsning hela slottet.jpg
    30.5 KB · Visningar: 672
Fortfarande i stan, men nu börjar de hända lite i skärgårn. Ämnar mig ut på lörda, å på sönda/månda genskjuta en polare som är ute å seglar en bohusjulle i de yttre regionerna, å i mitten av veckan kommer en annan vän med sin kustkryssare från 1949, de blir trevliga möten!

Vill åxå testpaddla/tälta på nån grannö med plywoodkajaken, har bara dagturat med hen, men den är lastdryg å lättpackad med sina släta ytor, till skillnad från min gamla dukade å spantade grönländare, de tog 1 timme att packa å trimma den!!

bild;
sagda Bohusjulle, med snyggt storsegel! (sytt av broder Bo-segelmakare)
 

Bilagor

  • Rotation of egna bilder 1349.jpg
    Rotation of egna bilder 1349.jpg
    66.7 KB · Visningar: 675
  • egna bilder 834.jpg
    egna bilder 834.jpg
    25.1 KB · Visningar: 608
Kvällsfunderingar kring fotograferande å bilder;
Min vurm för fotografering handlar mycke om att det finns ett rogivande lugn i en stillbild, som motsats till allt som rör sig runt omkring oss hela tiden .
Det är nåt kontemplativt över att titta på ett foto, ingen stress, man har god tid på sig att att tänka å tolka.

bild; "Kalle-Stropp" tar en skuttpaus i min varma hand.
 

Bilagor

  • egna bilder 701.jpg
    egna bilder 701.jpg
    42.6 KB · Visningar: 571
Så bar det då "äntligen ut"!! på säsongens första luff med övernattning, snacka om sen tur!!

Passade på under nåra varma soldagar mellan åsk å -regnvädren, drog norrut mot Arkösund där ja bunkrade lite käk, benzin å glass (Sänkdalens krav, med kaffesmak, mums!) sen genom Lilla Arkökanalen som är en klar favorit, med ögonen på skaft efter nåt blågrönt skimmer; Kungsfiskaren! men ingen denna gång, men däremot flera stora färggranna trollsländor.

Destination Norra Lunda, till favoritlagunen som ja med nöd å näppe tog mig in i (tur att vattnet inte gick ut!) väl där slog ja upp tältet på vanliga stället med utsikt både mot öppna havet å lagunen.

Det var mycke ett test på ligg/sovkomforten med dubbla thermarest, som tyvärr inte slog så väl ut, nytt bredare å tjockare dito? de får nog bli mer övernattning i bodar med vanliga sängmadrasser, synd! för ja älskar att tälta! vore man mer välbeställd skulle de va kul med ett Tentsile/lufttält.

Tyvärr var boden ja spetsat in mig på för natt 2 upptagen så ja luffade runt dag 2 å lunchade mellan Istholm å Bersholm, en lagun som ja å min gode vän å seglarbroder Tord Kempe (salig i åminnelse, 1926-2005) brukade frekventera, å kvarta ombord i hans egekonstruerade/byggda Strandskata (flatbottnad å med fällbara sidosvärd seglar hon "på daggen"!)

Andra skådningar på turen; en roskarl å en trolig lärkfalk,

På nästa tur -efter den 15 aug. då fågelskydden öppnar -ska ja ta med plastkajaken å inrätta ett basläger i nån bod å dagpaddla i omgivningarna. De ser ja fram emot!

ps strax efter starten, i viken nära hemmastugan där storsnipan ligger "Lit de parade", stod en häger å gonade sig i morronsolen med snipans bruna stäv som fond, en härlig syn å gott omen som ja tyvärr inte han plåta (ska försöka mig på ett montage eller teckna) ds

bilder;
-lagunen
-ljusrosa, härligt doftande, art?
-skymning mot ost
-vedtrangian Sierra Stove US-made, å kasserad doja som bra mugghållere
-sällskaplig blomfluga
 

Bilagor

  • 093.jpg
    093.jpg
    50.2 KB · Visningar: 523
  • 103.jpg
    103.jpg
    51 KB · Visningar: 529
  • 102.jpg
    102.jpg
    43.4 KB · Visningar: 527
  • 104.jpg
    104.jpg
    28.4 KB · Visningar: 509
  • 115.jpg
    115.jpg
    69.4 KB · Visningar: 524
  • 122.jpg
    122.jpg
    25.8 KB · Visningar: 554
Yr å smhi är samstämmiga om veckan här i sydost; sol, lagom värme å ingen busblåst, så ja ämnar mig ut till de yttre regionerna med rödluvan å plastkajaken på släp (med möjlighet att ta henne ombord)

ja har en tradition att varje sommar gå till Harstena, helst en solig helg under semestertid, trevligt med liv å rörelse, själv blir ja hela hösten å vintern!

ja brukar tälta på ön mitt emot stora bryggan, så slipper ja hamnavgift å tar sen kajaken när ja vill iland, som till bageriet,

alldeles nyss slog ja till på ett nytt illrött liggunderlag, 9 cm tjockt för 629kr inkl.frakt, de kunde ja inte motstå!

ev. möter nåra idoga paddelpolare upp å hoppas även på möte med en fin kustkryssare från 1958* och dess trevliga besättning,

*konstruktör Åke Amén

bilder;
-Algblommnig Harstena under värmeböljan 2005
 

Bilagor

  • 015.jpg
    015.jpg
    29.9 KB · Visningar: 521
  • Rotation of 2005-09-02 055.jpg
    Rotation of 2005-09-02 055.jpg
    111.9 KB · Visningar: 518
  • Rotation of 085.jpg
    Rotation of 085.jpg
    110.4 KB · Visningar: 767
Har fått oroande information från andra köpare av sagde liggunderlag, ventilen har läckt!
"Snålheten bedrar visheten?" det visar sig!
 
Fattade inte att man behövde pump!! så ja har beställt ett Thermarest-munstycke att montera i en av mina vattentäta säckar, 99kr på Addnature.

Gick iland härom dan i förtid för att uppsöka akuten, sträckte ena axeln rejält med nerver i kläm när ja skulle bli bogserad av Gunfjaun (med lillsnipan) så nu dröjer det nog nåra veckor innan ja kan paddla/ro,
å ja som dagen innan hade lackat klart plywoodaren å lagt henne nere vid stranden, färdig för "nya djärva mål!!" :-(
men ja tror/vill tro att september å oktober kommer att bli århundradets brittsommar :)

Skvalpig återfärd från stegeborg i frisk motvind. Tog ett tankningsstopp vid Häludden/Ekenön å upptäckte där 4-5 ståtliga bautaekar som hade vuxna björkar å tallar alldeles för nära inpå sig, å den största hade tillåmed tallar som växte rakt genom kronan!!
Har börjat skriva ett e-brev till chefen för Länsstyrelsens naturvårdsenhet å frågat varför de inte avverkat de träd som står närmast å de som växer in i kronan?
Ekenön är ett naturreservat å på andra delar av ön har gamla ekar befriats från störande grannträd, så varför inte på Häludden?!

Spännande å höra va ja får för svar! skulle gärna bli ve träden om de fälls ;-) behöver ved.

Åter till skärgårn i kväll. Hoppas kunna utnyttja godvädret å ta Rödluvan till nån av bodarna utigenom, de borde ja klara.



bilder;
-Färdiglackad
-Den "slagne hjälten" pustar ut i en läskreva på hemvägen
-Bautaek me vuxna tallar rakt genom kronan, Häludden/Eknön
-Väl hemma, Tösa tröstar!
 

Bilagor

  • 018.jpg
    018.jpg
    58.5 KB · Visningar: 479
  • 031.jpg
    031.jpg
    58.6 KB · Visningar: 476
  • 032.jpg
    032.jpg
    105.5 KB · Visningar: 475
  • Rotation of 045.jpg
    Rotation of 045.jpg
    70.7 KB · Visningar: 475
De blev en tur till havsbandet, soligt, varmt å rätt frisk sydost.
Tog det lugnt runt 7 knop, då hinner man se sig omkring.
Mellanlandade på Arpsund -nära Lammskär -där stora segelbåtar kommer intill, nu låg det 11 stycken i solgasset.

Det blev bara en övernattning på grund av det "låga lågvattnet" å den ökande blåsten, så ja kunde knappt ta mig ur lagunen, fick kliva ur å baxa henne över det grundaste stället, men hon ä byggd i början av 70-tal så de finns mycke plast att slita på :)

Men det blev 2 fina dagar å en natt. Såg örn, en falk på nära håll (lär mig aldrig artbestämma dom), en rätt liten grå/svart huggormshanne, och en stor väl kamoflerad fjäril mot hällarna med grå lavar, som när den landar visar ett "öga" nån sekund för att skrämma fiender.
Den va intressant att studera, å fast ja följde den vid landning bara 1,5-2 meter ifrån mig så syntes den ibland inte, den smälte helt in med underlaget!

Återfärden gick lite raskare i en frisk å varm medvind.

Den mindre snurrebåten är en underskattad farkost att luffa omkring med, helst då med en bränslesnål å tystgående 4-taktare.

Bilder;
-Arpsund.
-Ja lyckades ta mig över skravlet. Observera fäste för medhavd nödmotor, 2-hästars "gräddvisp", 2-takt.
-Återfärd med frukost under gång, banan å myssli.
Bra med rorkultsförlängare så man kan stå upp å köra i grunda vatten.
-Sandgräsfjäril.
 

Bilagor

  • 009.jpg
    009.jpg
    68.2 KB · Visningar: 470
  • Rotation of 012.jpg
    Rotation of 012.jpg
    105.2 KB · Visningar: 471
  • 022.jpg
    022.jpg
    50.5 KB · Visningar: 458
  • 023.jpg
    023.jpg
    47.7 KB · Visningar: 465
  • Foton ericson elm i slutet 2015 208.jpg
    Foton ericson elm i slutet 2015 208.jpg
    52.3 KB · Visningar: 432
Kommande höstläsning; Har fått hem en laddning BROTTSKÄRS-böcker, se "Prylmarknad"/Bok-Media
 

Bilagor

  • Rotation of 017.jpg
    Rotation of 017.jpg
    59.8 KB · Visningar: 437
Skaffade en Thermarestventil 99kr nedsatt pris addnature, som ja ska montera på en av mina vattentäta Gillsäckar (25 l med fönster)

provlegat med ett vanligt tunt liggunderlag ovanpå, utan blev de lite för mycke gammal luftmadrass-skvalp, blir spännande att sovtesta, dels komforten å om ventilen håller tätt?

staven trodde ja skulle underlätta ifyllandet, men de va lättare å snabbare för hand,
 

Bilagor

  • Rotation of 088.jpg
    Rotation of 088.jpg
    74 KB · Visningar: 381

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.