Bästa sättet att ta med sig vätska

Frusna slangar?

Det finns numera eminenta lösningar på frusna slangar i form att ett neoprene-överdrag. Fungerar säkert bra-även om jag inte provat.
 
"Alla har dom"

Alla som säljer camelbacks brukar ha dom. Bor su i stockholm så vet jag att Cykloteket och Cykelcity (då kom ju lund och göteborg med också) har dom.

Lizard Skn har en också.

Fördelen med camelbacks överdrag är att det har en metalltråd i överdraget vilket gör att du kan fixera slangen på ett helt annat sätt. Man bara böjjer till den som man vill ha den och så sitter den där, även mitt ute i luften.

Lite kommentarer/åsikter på punkter som kommit upp tidigare i den här diskussionen:
* Plastsmak - Inget jag har känt.
* Svårt att bita och suga - Inte då. Lika "svårt" som att dricka ur en cykelflaska.
* Vinkelmunstycke med avstängningsventil - Jag har inte provat flödet utan det, men det kommer mer än väl med vatten (jag har 2002 års modell av MULE, slang och ventil). Dessutom är det otroligt bra att kunna stänga av så att man är säker på att det inte kommer ut något vatten ur munstycket.
* Svårt att diska - Dom nya blåsorna med omega öppningen är så stora att ingen har problem med att få in handen/diska ur. Dessutom finns det ett bra trick. Lägg blåsa + slang i frysen när du inte använder den. Förhindrar bakteriaväxt och andra otrevligheter. När du skall använda är det bara plocka ut den ur frysen och skjölja ur. Hur lätt som helst.

/Mattias (nöjd ägare av en Camelback MULE)
 
Platypus

Köpte en Platypus förra veckan, för att ha när jag tränar multisport (främst mtb).
Jag är rätt så nöjd med den. Tyckte att det var lite svårt att dricka från den i början, men tror mer att det har att göra med dålig koordination mellan bit- och sugmusklerna. ;)
Det är en väldigt stor skilnad i flödet, beroende på hur man har placerat blåsan. Har man blåsan en bit ovanför slangen, så ökar trycket avsevärt - vilket gör det mycket lättare att dricka, men i praktiken så har man aldrig blåsan så högt upp. Alternativet är, om man som mig förvarar den i en ryggsäck (inte en hållare som bara rymmer blåsan) att 'kila' fast den mellan ryggen och någon packnig (tröja/dylikt), å sedan dra åt kompretionsremmarna. Detta höjer trycker å gör det väldigt lätt att dricka. Är det tillräckligt högt tryck, behöver man inte ens suga, utan bara bita/öppna ventilen.

Har experimenterat lite med olika ryggsäckar också. Använde först en Haglöfs Victor 35, vilken är anpassad för vätskeblåsor, vilket ger fördelen att blåsan ligger kvar på det stället man packade in den i i ryggsäcken, och slangen räcker tillräckligt långt, eftersom den går ut genom 'slangluckan'.
Senast satte jag däremot i blåsan i en Shosho 3000, eftersom den är smidigare än Victorn. Det gick alldeles utmärkt här också. Fick som sagt 'kila' fast blåsan mot ryggen, och enda nackdelen var att slangen (som jag drog ut genom 'vanliga' öppningen) ibland ville vara lite för kort, men drog man lite i den, så höll den sig i önskat läge efter ett tag.
Skall även testa att ha blåsan i en 60l ryggsäck, när jag skall på patrulltävling om två veckor. Jag återkommer med lite feedback om hur det fungerade.
 
lösningar...

Jag har funderat på samma sak, har kommit fram till endel lösningar. Jag ska försöka komma i form till vintersässongen...

Man kan ju alltid köpa en Camelback, för 500 - 1500 kr, men dom är ju oftast ivägen. Man kan köpa div bälten som håller flaskor, för några hundringar. Man kan se till att man har tillgång till vatten efter vägen.

Men kan springa på tex ett elljusspår, sprinnga ett kort spår, sen när man ahr kommit runt ett varv så står vattenflaskan där, sval och skön. Gör man det så har man ett mål med själva löpningen. Jag har alltid haft svårt att bara springa och springa och springa... Men så fort man har nått att jaga/ett mål så blir det lättare.
 
Perfekta vätskebälten inte perfekta

Den stora nackdelen med "Perfekta vätskebälten" är att det är en resår runt midjan. Om den sitter löst får resåren bältet att hoppa upp och ned (sonm det lösa fläsket på magen, eller brösten utan jogging-BH, sitter den hårt tycker jag att man ofelbart får håll. Jag köpte för många herrans år sedan ett vätskebälte utan resår, och med en generös ficka för toapapper, lysyl, bilnycklar mm. Detta bälte har hängt med i ca 15 år nu på alla mina långpass, inte ens spännet är utslitet. Efter en minimal ändring, timglasformen, ni vet ;-), glider den inte heller upp för högt i midjan. Bältets namn: Silva Metina, men jag vet inte om det finns att få tag på längre.
 
Platypus

Köpte en platypus (2.l)har fungerat underbart, skönt att inte behöva fippla med vattenflaskan utan bara suga . (Har fäst spännet i tumgreppet på axelremmen.)
Funkar bra!
 
Platypus 2liters

Köpte min för ca en månad sedan, och konstaterar att den fungerar mycket tillfredsställande. Har använt den under MTB-träning, samt under en militär patrulltävling (3-dagars). Under tävlingen kan jag konstatera två saker som jag vill förändra/köpta till.
1) On/off kran till påsen. När man inte marschar, och använder påsen som vattensäck, så känns det lite osäkert att bara ha ett 'bite valve' som håller ute vattnet. Det är väldigt lätt att komma åt och klämma lite på ventilen, och få vatten i packningen eller var man nu har den.
2) Neopren till slangen. Personligen föredrar jag vatten som inte är iskallt, och i synnerhet när temperaturen utomhus är just ovanför noll-strecket. Därför känns det inte allt för behagligt att de första två-tre klunkarna vatten är iskallt när man skall dricka (det som funnit i slangen alltså), och sedan brukar jag inte dricka mer än två-tre klunkar i taget. Detta löste jag senare genom att först blåsa tillbaka vattnet från slangen, in i säcken, för att sedan suga upp det som blandats ut. Lite omständigt, men det fungerade.

I övrigt så uppfyller blåsan sitt syfte mer än väl. Jämfört med mina lagkamrater under tävlingen, så fick jag i mig mycket mer vätksa än dem, och låg väl någonstans kring det man _bör_ dricka. De var tvungna att fippla med fält/pet-flaskor, vilket gör att man inte dricker lika ofta/mycket. Sen har jag en 'vattentank' på 2l, direkt i 'fältflaskan', medan de var tvugna att fylla på sina småflaskor hela tiden, från deras 1,5L PET som de hade i packningarna.
En annan sak som jag gjorde, för att minska disken av blåsan (vilket jag tycker är omständigt (har inte zip)), var att blanda ut väldigt stark druvsockerdryck i en 0,5l petflaska som jag hade i fickan. Tog en klunk från den, och 'spädde' ut med rent vatten från blåsan...

Danne
 
Fråga ang Perfekta

I Lidingöloppsspåret såg jag ett antal löpare som trots vätskekontroller hade egna vätskebälten. Noterade ett antal Perfekta. Men jag såg också halvtomma Perfektaflaskor liggande i spåret. Min undran är därför: hade dessa trillat ur av misstag ur bältet eller hade löparna kastat dem för att sedan skaffa nya senare? Naturligtvis inser jag att ingen kan svara för just dessa löpare (om inte DU var en av dem förstås) men är det någon som vet rent allmänt om dessa flaskor tenderar att trilla ur bältet vid löpning? Det vore ju nämligen inte så perfekt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.