löpning med ryggsäck, fördelar/nackdelar

Har nu i en veckas tid löptränat med min ryggsäck, en 75L som jag fyllt med 20kg.
Tog mig pass i skidbacken upp och ner fyra gånger i lugnt joggningtempo.

Idag löpte/joggade jag 4.5 km med 20kg på ryggen. Jag vill vänja benen vid mjölksyra och hög uthållighet. Men frågan är om detta ger något att springa med säck. Vad finns det för nackdelar/skador? Jag känner än så länge ingen typ av värk utan med laddade benmuskler i lår och vader.

Tränar ungefär så här var annan dag och mellan passen vilar jag benen och kör överkropp alt full vila. Har tränat rätt hårt i 15 år..
 
Fördelen blir att du blir bra på att springa med ryggsäck. Nackdelen är att du ökar skaderisken rejält. Vad är grundtanken bakom idén?

Löpte själv med packning förr, men på ett annat sätt.
 
Om planen är förberedelser inför turlöpning så tror jag det är svårt med så pass tung packning. Skadorna kommer klart närmare.
 
Kör max ett sådant pass i veckan, blanda med långa lågintensiva löppass på minst en timme. Ha bra dämpning i skorna. Cykling ger till stor del de resultat du är ute efter men med minskad skaderisk.
 
Fördelen är att när knäbesvären kommer så behöver du inte banta 20 kg, utan kan ta av säcken bara. Nackdelen är att det bara lindrar besvären att banta/ta bort vikten, skadorna finns där.
 
Har nu i en veckas tid löptränat med min ryggsäck, en 75L som jag fyllt med 20kg.
Tog mig pass i skidbacken upp och ner fyra gånger i lugnt joggningtempo.

Idag löpte/joggade jag 4.5 km med 20kg på ryggen. Jag vill vänja benen vid mjölksyra och hög uthållighet. Men frågan är om detta ger något att springa med säck. Vad finns det för nackdelar/skador? Jag känner än så länge ingen typ av värk utan med laddade benmuskler i lår och vader.

Tränar ungefär så här var annan dag och mellan passen vilar jag benen och kör överkropp alt full vila. Har tränat rätt hårt i 15 år..

Jag får inte riktigt ihop 4,5 km med uthållighet ;). Snarare väldigt kort och kan ju inte ta allt för lång tid.

Tror du ska fråga dig vad vill du uppnå? Att springa uppför med 20 kilo tror jag inte alls på, att bli mjölksyrastum sänker bara pulsen och främjar inte konditionsträning. Det främjar inte uthålligheten heller, att springa länge när man är stum brukar fungera dåligt.

Om det är uthållighet, släng bort säcken och börja träna långa pass. Vill du bli uthållig med säck, så *gå* långa pass, så slipper du skadan (som snabbt närmar sig om du fortsätter springa med 20-kilos säck). Gå i brant terräng är bra för kondisen också, inte bara uthålligheten. Men se upp nerför, 20 kilo extra tar på knäna. Och som sagt, att stumna och få mjölksyra blir man inte mer konditionstränad av...

Lycka till!

//J
 
Kuta med ryggsäck över 5kg är bara en dumt onödig skaderisk. Drog själv på mig en sjuhelvetes benhinneinflammation på det sättet.
Bättre att power-walka backar om du vill "ryggsäck träna"
 
Låter inte så fiffigt med tanke på knäna. Varför inte göra det tungt genom att köra backträning? Vad tränar du för?
 
Har sprungit med en ryggsäck med kläder och övrigt i på 5 kg i sammanlagt 5-10 km till/från arbetet i ganska kuperad terräng. Som mest sprang jag 18 km på ett tillfälle på det viset och 2-3 ggr/veckan utöver annan träning. Tycker det är stor skillnad mot att springa utan. Väskan får en rätt stor volym av allt jag har i och om jag slarvar med löptekniken blir det direkt mycket svårare och mer smärtsamt. Exempelvis om jag pendlar för mycket med armarna och överkroppen i sidled kommer även väskan att ta fart och det blir ohållbart att springa så. Alla såna missar känns av mer.

Blev starkare i bålen av det kände jag, apropå att man verkligen får tänka på hållningen. Känner av det i knäna och vrister om jag är trött i benen sen innan och jag tappar tekniken men annars har det inte varit några problem. Skulle nog inte springa med mer än 5 kg på flack mark, i så fall snarare gå i svår terräng eller i backe. Att springa i backe med mer än 5 kg bör ju vara bättre än på flack mark då man undviker stötarna tänker jag.
 
Jag tycker det är lite krångligt att springa med ryggsäck, men det är bra träning då man får lite extra tyngd under löpturen.
 
Löparryggsäck

Med en bra riktigt löparryggsäck kan jag köra uppemot 10 kg utan problem med själva löpningen. Jobbigare blir det ju men det känns fortfarande som riktiga löpsteg.

Har kört ett antal ultralopp med löparryggsäck på mellan 5-10 kg. Inga problem för mig. Men dom gånger jag sprungit med en annan typ (större) ryggsäck så blir det genast mycket värre och sämre löpning.

I lumpen hade vi ett prov på 6 km snabbmarsch på 42 min = lätt jogging med kängor, vapen och ryggsäck på ca 18 kg. Det var inga problem att klara det men det kändes ju inte som något man borde göra i längden. Antar att det var därför vi inte tränade det något särskilt mycket heller. Det sliter för mycket.

Löptränar bara med ryggsäck om jag ska springa så långt att jag behöver ha med mig något att bära i den. Annars kör jag marschträning med mellan 15-30 kg. Gå kan man ju göra hur långt som helst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Bygga upp fotsulor för helt barfota vandring/löpning? Träning och hälsa 11
camoscio Kvalitet (löpning) Träning och hälsa 3
jerklaren GPS app för löpning till WP7 alt Android Träning och hälsa 5
hannulan Styrketräning i kombination med löpning. Träning och hälsa 9
ADL Domnar i fingrar, arm och tå vid löpning Träning och hälsa 6
Jerry Olsson Kombinera styrketräning och löpning? Träning och hälsa 6
arbetslos500 Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning Träning och hälsa 13
mararv Löpning i kombination med styrketräning Träning och hälsa 16
PepperKeenan Everest Trekking Pant+jacka för löpning. Träning och hälsa 4
CE Löpning Träning och hälsa 8
pagren Löpning i vattnet? Träning och hälsa 5
Maua Kamelback vid löpning! Träning och hälsa 5
Micke85 Problem vid löpning.. Träning och hälsa 14
A.S. Talang vs Träning vid löpning! Träning och hälsa 23
Stein Cykling vs. Löpning?! Träning och hälsa 10
mararv MD vid löpning Träning och hälsa 13
PepperKeenan Löpning/Gymprogram Träning och hälsa 37
Gaion Löpning= mindre muskler?? Träning och hälsa 6
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
Fri-skis Löpning - Cykling Träning och hälsa 4
Danne W Ont under trampdynan vid löpning Träning och hälsa 5
Roffis skidåkning/löpning + gym Träning och hälsa 3
jonasfranz Bästa vätske system för ca 2 timmar terräng löpning? Träning och hälsa 13
bigfoot Löpning på vintern Träning och hälsa 24
afropavo ryggsäcks löpning Träning och hälsa 0
Pontus Lundberg Löpning i kyla? Träning och hälsa 9
Maxwan Axelskada och ryggsäck? Träning och hälsa 4
Schneeberger Springa med ryggsäck? Träning och hälsa 9
johan1234 ont i nacken/axlar när jag bär ryggsäck? Träning och hälsa 1
Livetiskuggan Fördelar med höga bensinpriser Träning och hälsa 126

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...