Långdistans, kolhydrater och övervikt

Min erfarenhet

På turer upp till två timmar dricker jag vatten var 15 minut och tillför inga extra kolhydrater.

Turer på upp till fyra timmar egenblandad "sportdryck", 1 krm salt och 1 msk socker per liter vatten var 15 minut och torkad frukt eller banan eller båda sorterna varje halvtimma. Dosering ca 3-4 dadlar eller ett par fikon eller en tredjedels banan i stöten.

Turer på mer än fyra timmar en macka eller två mitt i passet med saltgurka utöver det i stycket ovan.
 
Kan vi inte släppa det här med lågintensiv träning för fettförbränning nu? Ett hårt styrketräningspass förbrukar mer energi och ger en förhöjd förbränning efter träningen, till skillnad från lågintensiv träning. Dessutom kräver en ökad muskelmassa mer energi. Samma med löpning kontra promenad. Hårdare träning minskar också muskelnedbrytning vid energiunderskott.

Sen beror det inte alls bara på energiintag. Kroppen har svårt att omvandla kolhydrater till fett (kolla pubmed eller ännu hellre ove rytter), så minskat fettintag gör mer skillnad än minskat kolhydratsintag (utöver det enkla faktum att fett är mer energitätt).

Jesus kristus, har ni aldrig deffat eller?
 
Mitt föregående inlägg ska inte ses som kritik mot cykling som motionsform, eller någon person ifråga, utan jag ville kritisera att någon nämnde att lågintensivträning för fettförbränning, samt att det handlade till 100% om energiintag.

All heder åt den som tagit sig från soffpotatis till friskus, grattis till ett längre och bättre liv.
 
Kan vi inte släppa det här med lågintensiv träning för fettförbränning nu? Ett hårt styrketräningspass förbrukar mer energi och ger en förhöjd förbränning efter träningen, till skillnad från lågintensiv träning. Dessutom kräver en ökad muskelmassa mer energi. Samma med löpning kontra promenad. Hårdare träning minskar också muskelnedbrytning vid energiunderskott.

Sen beror det inte alls bara på energiintag. Kroppen har svårt att omvandla kolhydrater till fett (kolla pubmed eller ännu hellre ove rytter), så minskat fettintag gör mer skillnad än minskat kolhydratsintag (utöver det enkla faktum att fett är mer energitätt).

Jesus kristus, har ni aldrig deffat eller?

suck

Lycka till med att få ökad muskelmassa när du ligger på energiunderskott.

edit

Har du någon referens till någon metastudie angående muskelnedbrytningen?
 
Senast ändrad:
Finns referens till någon studie i någon av herr rytters böcker, kommer inte ihåg nu, tror det var effektiv bodybuilding. Borde finnas på biblioteket. Och ja, det går utmärkt att lägga på sig muskelmassa under energiunderskott, bodde 6 månader i thailand och tränade muay thai på ett camp utanför Ubon Ratchatani. Jag och mina thailändska träningskamrater låg i konstant bantning för att klara viktgränser, trots att jag minskade i vikt ökade jag i omfång. Inte mkt men mätbart och synligt. Thailändarna bantade mer eller mindre 10 månader per år och klarade av att växa (flertalet var under 15 år). Finns säkert studier på muskeltillväxt under bantning också.
 
Finns referens till någon studie i någon av herr rytters böcker, kommer inte ihåg nu, tror det var effektiv bodybuilding. Borde finnas på biblioteket. Och ja, det går utmärkt att lägga på sig muskelmassa under energiunderskott, bodde 6 månader i thailand och tränade muay thai på ett camp utanför Ubon Ratchatani. Jag och mina thailändska träningskamrater låg i konstant bantning för att klara viktgränser, trots att jag minskade i vikt ökade jag i omfång. Inte mkt men mätbart och synligt. Thailändarna bantade mer eller mindre 10 månader per år och klarade av att växa (flertalet var under 15 år). Finns säkert studier på muskeltillväxt under bantning också.

Låter som ren bull i mina öron.

Att du ökar i omfång betyder inte nödvändigtvis att du ökar massan.

Dessutom är det rent skadligt för de små thailändarna att göra detta, stackare.
 
kort och intensivt eller längre lågintensivt

Jag inser att man förbrukar mer energi vid högre intensitet men man orkar förmodligen inte lika länge.
Vad är bäst, en halvtimmes toklöpning eller 1,5 timmars joggning?

Egentligen kanske jag efterlyser en tabell med förbrukning per tidsenhet, då kan man räkna själv.

//PW
 
Jag gick ner från 81 kilo till 65 kilo, kämpade med det under 1,5 år och har prövat i princip allt. Simma, cykla, vandra, styrketräna och springa. Testade allehanda knep som att gå en timme före frukost och bara leva på protein etc... allt med föga effekt.

Lyckades inte knipa de sista kilona förrän jag började ta löprundor på 15-16 kilometer med en hastighet av minst 12 km/h. Nu bättre tränad jag blir desto mer får jag dock kämpa för att bränna i samma takt och springer nu 22 km i kuperad terräng på 1.50 ungefär.

Högintensiv OCH långvarig träning är det som bränner mest, och jag kommer troligtvis aldrig kunna övertalas till något annat. Jag har dessutom aldrig läst någon vettig bok som säger något annat - det handlar om att göra av med så mycket kalorier som möjligt. Och jag varken dricker eller äter något under mina löppass. Sprang göteborgsvarvet nu senast på 1.43 och eftersom jag vanligtvis inte dricker på mina träningspass gjorde jag det inte där heller.

Nu ligger jag i träning för marathon och blivit tillsagd att jag måste lära mig dricka om jag exempelvis skall klara Stockholm marathon som ofta går äver 30 grader tydligen. Men min poäng är att jag kan inte se någon som helst relevans med viktnedgång och att dricka/äta under tiden man tränar. Ju mindre kolhydrater desto mer fätt bränner man. Kroppen har normalt sett 5 liter glykogen i kroppen och 15 kilo fettreserver. Först bränner man slut på glykogenet och sedan börjar man ta på fettreserverna.

Så spring så långt ni orkar, har ni dessutom tid över gå därefter lika långt till!
 
Jag inser att man förbrukar mer energi vid högre intensitet men man orkar förmodligen inte lika länge.
Vad är bäst, en halvtimmes toklöpning eller 1,5 timmars joggning?

Egentligen kanske jag efterlyser en tabell med förbrukning per tidsenhet, då kan man räkna själv.

//PW

Jag har läst att om hastigheten fördubblas från 10 km / h till 20 km / h, så ökar dock bara förbränningen med 50%. Har dock inga studier att backa upp det utan det är diverse populärpress typ. I så fall är det bättre att springa 2 timmar i 10 km / h (vilket inte är så komplicerat när man fått ordning på det mentala) än att springa 1 timme i 20 km / h vilket kräver en hel del teknik (när jag tokrusar 2,5 kilometersslingan (aka Cooper) brukar jag komma upp i en 17 km / h i genomsnitt).
 
Mättnadskänsla lagom, under eller...

En normalportion för en man är ca 3,5 dl mat, till detta dricker de flesta ca 2-3 dl vätska (vatten). Vill du gå ner i vikt öka vattenmängden speciellt före måltiderna. Drick vatten och ät torkad och färsk frukt under träningspassen. Försök stryka tomma vita kolhydrater helt.... Se 0,5-1 kg minus i veckan som helt ok.
Undvik stora portioner direkt efter träning. Stå emot sockersuget, ät frukt och drick vatten istället. Det bör ta tid att omvandla och gå ner i vikt. Annars hade det varit hälsosamt att få Motezumas hämd och tappa 20 kilo på lika många dygn, och det vet vi är livshotande....
Se till att få bra fett, olivolja och smör, i dig så att systemet går optimalt, men överdriv inte intaget.
Vid dina träningstillfällen gäller det att starta fettmotorn varje gång, eftersom det tar olika lång tid för olika individer att göra detta kan jag utan att ha träffat dig bara säga att du känner när du går igenom vallen vare sig det tar 45 minuter eller fem kvart. Men där någonstans ligger det.
Att föra matlogg är ett hjälpmedel vid långsiktsbantning. Träningslogg är en annan morrot.
Grattis till ett klokt beslut och lycka till.
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Kolhydrater, vad ska bort, vilka kan tolereras? Träning och hälsa 32

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...