Nerv?

Jag har domningar i delar av huden på fotens ovansida. Ingen smärta, inget märkbart muskelbortfall. Utbredningen stämmer med ytliga peroneusnervens område, och mellan 1:a och 2:a tån har jag normal känsel så antagligen funkar djupa peroneusnerven som vanligt. Man kan knacka på en viss punkt på ankelns utsida och framkalla stickningar i det domnade området (Tinels tecken.) (Är Tinels tecken en indikation på hur långt ned en nerv fungerar/har läkt?)

Min fråga är: ungefär där ytliga peroneusnerven borde gå, från punkten på ankeln och ned till fotens ovansida (snett ned över fotleden, utifrån och inåt), ligger något som jag trodde var en sena. Men jag kan inte riktigt spänna den som en sena. Därför undrar jag om själva nerven ligger så ytligt och är så grov (ca 3 mm)? Den syns bara när jag sträcker vristen, och syns inte lika tydligt på det friska benet.

OM ytliga peroneusnerven skadats på något vis, kan det ha att göra med att den ligger så ytligt? Har läst att taniga personer (dvs jag) kan löpa större risk för nervskador pga mindre dämpande fett.

Kanske ännu viktigare: hur kan skadan ha uppkommit? Sträckning, hårt knutna skor/kängor, spark emot något hårt (korpfotboll), inklämning där nerven dyker upp på ankeln?

(Ja ja, Jag SKA gå till läkare också.. :))
 
Läkare och kanske en sjukgymnast?
Diagnoser går dessvärre inte att ställa över nätet.
Lycka till!
 
Läkare och kanske en sjukgymnast?
Diagnoser går dessvärre inte att ställa över nätet.
Lycka till!

Jag är dock ute efter allmän hållen information, inte en diagnos. Jag har tid hos läkare, men vill helt enkelt veta så mycket som möjligt innan besöket.

Tack för lyckönskningen! :)
 
Knepigt Henrik

Tinels tecken indikerar att något är fel med nerven men inte säkert på vilken nivå.

Hur gammal är du? Har du haft ryggbesvär eller ischias senaste året? Andra fotproblem? Trånga pjäxor eller skor dagarna innan symtomen uppträdde?

Hur länge har symtomen märkts? Har de ändrats? Stickningar under foten eller bara ovanpå?

Jag som är lungläkare har inte så mycket erfarenhet av att diagnostisera den här typen av problem, men jag misstänker att det skulle kunna vara antingen en ytlig nervskada till följd av tryck eller annat på framsidan av ankeln eller ett diskbråck på nivån S1.

Det skulle också kunna vara en tillklämning av N Suralis motsvarande karpaltunnelsyndrom i handleden.

Thure
 
Senast ändrad:
Alltså, med risk att låta som en arrogant idiot (eller en psykolog!), men borde inte din första relevanta fråga vara "Hur påverkar detta mig?"

Du beskriver ju inte direkt att du har nåt problem av att sagda hudområde saknar känsel? Du har ju väldigt exakt pekat ut var området är, och en 3mm tjock tråd som du inte kan spänna kan mkt väl vara en nerv (men vilken, who knows?).

Jag saknar nämligen själv känsel över hö armbåge (fråga mig inte vilken nerv det rör sig om...) efter en skada, men det känselbortfallet gör mig inte heller någonting. Så diagnosen blir mer av akademiskt intresse.

Hur är det för dig egentligen? (lägg dig ned på divanen och berätta!)
 
Nja

beskrivningen av vilket område som är påverkat var inte alls exakt IMHO.

Nerven har flera grenar en av dem börjar lateralt och pekar ned mot området mellan stortån och pektån en annan och mindre gren följer laterala delen av fotryggen.

Den större grenen skulle kunna vara 3 mm i diameter. Det går blodkärl där också. Nerven går väldigt ytligt.

Jag håller med dig Strykarn i att det inte framgår om det är något som påverkar dina aktiviteter Henrik.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.