hjälp med styrketräning

få hjälp av en PT, träna stenhårt, sov bra och käka bra mat så kommer resultaten.. avsaknad av resultat beror på att man inte gör något av det jag nämnde..

Amen.

Personligen tycker jag inte själva träningen är jobbigast, utan att trycka i mig tillräckligt med mat före och efter...

På det stora hela handlar det om att hitta en fungerande livsstil, där man kan kombinera träning-vila-födointag på ett bra sätt utan att tappa motivationen eller skada sig. Träning måste vara ett långsiktigt projekt, och kräver tålamod.

Utan tålamod börjar man titta på korkade saker som anabola steroider och annat skräp.
 
jepp, maten är ofta svårast.. det gäller att få i sig bra käk, inte en massa snabbmat.. genetik påverkar inte hurruvida man får resultat eller inte, genetiken påverkar däremot hur resultaten tar sig form. man kan bli en grov sparris, med träning, mat och vila..

åter igen som vi alla påpekar, kan inte sägas länge nog, genvägar blir senvägar.. bestående resultat nås fortfarande bara på ett sätt, hårt jobb..
 
man kan bli en grov sparris, med träning, mat och vila..
Mmhm, har själv styrketränat rätt målmedvetet sen jag var 18, 2-4 (oftast 3) pass/vecka, mest överkropp eftersom benen får sitt när man springer. Ätit har jag också, ett tag åt jag groteskt mycket. Sömnen är det väl si och så med, men inga extremer åt något håll.

I mitt fall är båda föräldrarna sparrisar. Det andra "felet" jag har är att jag löptränar rätt mycket i perioder. Det är ett effektivt sätt att omöjliggöra "uppbyggarperioder" som ofta tillämpas inom styrketräningen (då man lägger på sig massa för att sen "banta bort" fettet). Å andra sidan innebär löpträningen att man aldrig behöver "deffa", dvs banta bort fettet. Har man ständigt <10% kroppsfett så syns det mesta som sitter utanpå benen, även magrutorna. Så det är också ett sätt att nyttja att man är en sparris; man har inget som döljer de där fattiga kilona muskler man samlat på sig.

PS: Ja alltså, med målmedvetet menar jag att jag tränar med maximal belastning, varje gång, oftast 6-12 reps beroende på belastning.
 
Senast ändrad:
Rent generellt har jag sett få killar som byggt på sej mycket muskulatur i 14-15års-åldern även om de varit mycket på gymmet.
Men väl i 18-20årsåldern blir det skillnad.Det handlar ju om att växa i tonåren,och 15åriga killar har några år till på sej i regel.
Vill du ha funktionell kropp med V-form?
Kolla på vilka idrottsmän som har det.Tex simmare,gymnaster,kanotister,stavhoppare. Och trapetsartister.
Förslag på vettiga träningsinslag (oberoende av idrottsgren).Rullskidor,kajakpaddling,
Övningar:Chins!!!.Latsdrag,Hantelpress,Rodd med viktmagasin,Armhävningar,.samt allehanda bålövningar för stabil stark bål.Utan det blir inte övrigt så bra heller.
Bara några exempel...
 
träning inför sommaren :)

Någon som har några bra tips på hur man tränar sin kropp till en riktig brud magnet till sommaren ? :)

tack på förhand:)
 
Såhär ska du göra

Jag pysslar själv med mkt styrketräning och kanske har några tips som du kan ta lärdom av.

Som har har förstått så går du inte på något gym utan tränar endast hemma med några hantlar. Det är i sig inget problem men det underlättar väldigt mycket med ett gym om man ska styrketräna.
Generellt sett så finns det hur mkt som helst man kan säga om träningen, så jag rekommenderar dig att gå till speciella sidor/forum som endast behandlar sådana här frågor. Men men, hur som helst, här kommer lite tips till träningen.

Tänk på att det är 50/50 mellan kost / träning, så om du inte når några resultat med träningen ta då och tänk över kosten så du får den perfekt. Efter ett ordentligt styrkträningspass ska du till exempel trycka i dig ordentligt med snabba kolhydrater (rek. 2 bananer) sedan snabba protein (rek. torkat vassle-protein). Det är viktigt att direkt efter passet få i sig detta, därefter ska du så fort som möjligt käka ordentligt med mat.

Om du vill fixa en V-formad kropp ska du huvudsakligen träna rygg. Om du ska göra detta hemma, dvs. utan gym så är den bästa övningen helt normala chins.
Om man vill bygga volym ska du lägga dig på färre repitioner med ca: 3 set. Om du vill bygga uthållighet lägger du dig upp emot 20 + repitioner med färre set. Detta kanske inte spelar så stor roll med tanke på chins, det beror helt och hållet på hur vältränad du är och din vikt. Men eftersom du ville bygga volym och V-formad kropp så ska du packa på dig en ryggsäck med hantlarna i så du orkar färre repitioner om du nu skulle orka upp emot 20 reps per set.
För andra ryggövningar rekommenderar jag att du kollar andra sidor, exempelvis denna: http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=17 checka lite olika ryggövningar där.

Allmänt, minska löppasen från 3 / vecka till 1 / vecka och kör mer styrketräning. Löpningen ger dig endast kondition å benstyrka, inte bred rygg.

mvh tim
 
vidare

Du får ställa mer specifika frågor om träningen om du vill få ut något ur denna tråd, man kan skriva hur mkt som helst om din fråga. Vad är det du egentligen undrar över?
 
jag kör BRAK nu, kär så mkt jag orkar av varje övning. jag kör armhävningar, rygglyft, vadlyft, jägarstolen, situps och en bicepcurl, jag kör bara ett set per övning. är detta bra pass eller? kan man ändra övningar till bätte övningar men endå träna varje dag? t.ex. dips, chins, situps, jägarstolen, vadlyft, och en övning för underarmarna, ett set och så mycket jag orkar i varje övning? innan tränade jag var 3: je dag men jag tycker inte att jag fick något resultat. mitt mål är att få en v- formad kropp, muskulös så man ser så mycket muskler på kroppen och att bli stark. ska gå in för detta hårt så jag får en snygg kropp till sommaren, jag har tränat ett tag så jag är nog ganska vältränad för min ålder, inget skryt. tack på förhand :D
 
Hmm

För att utveckla din träning mer nu ska du helt förändra ditt träningsupplägg. Istället för att träna massa olika muskelgrupper (BRAK) under ett och samma pass så koncentrerar du dig istället på 1-3 muskelgrupper per pass. Du kan till exempel göra så här:
Måndag: Rygg, biceps endast. 3 olika övningar / muskelgrupp
Tisdag: Bröst, axlar, triceps. 3 olika övningar / muskelgrupp
Onsdag: Vila
Torsdag: Löppass
Fredag: Ben, vader. 3 övningar / muskelgrupp
Lördag: Rygg, biceps igen (samma pass / samma övningar som måndag)
Söndag: Vila

Låt schemat rulla och träna 5 dagar / vecka om du så kan. Tryck i dig käk efter varje pass å träna aldrig på hungrig mage. Med ett sådant här schema kommer du får resultat!

För exempel på övningar etc. se olika hemsidor. Men eftersom du endast tränar hemma så är du ju ganska begränsad. Övningar som dips, armhävningar, chins, jägarstol etc är riktigt bra.

mvh tim
 
verkar va ett bra schema, men tränar man inte för lite mage o armar med detta passet ?

tack för hjälpen :)

Juste, glömde lägga till det där med mage :p - Magen brukar jag faktiskt köra i varje pass. Jag brukar göra lite enkla situps och lite andra basicövningar efter varje pass, på så sätt når man effektiv träning även där.
Armarna tränar du absolut inte för lite i detta schema. Det du tränar när du tränar arm är ju biceps och triceps, om du vill träna underarm så kör något sånt pass då och då (- det gör jag ca varannan vecka).

Det viktigaste jag vill komma till är helt enkelt att du varierar träningen, kör vissa muskelgrupper vissa dagar och inte allt på ett och samma pass. Nybörjare brukar köra allt på samma pass, när man sedan blir med avancerad strukturerar man upp träningen och kör vissa muskelgrupper vissa dagar. Det ovanstående schemat jag postade i förra inlägget är det shcmea jag kör med just för tillfället och det fungerar mycket bra.

mvh tim
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ragwen89 Hjälp med att hitta bra sidor för styrketräning Träning och hälsa 11
Gonkan Bäst proteinpulver för bulk? Träning och hälsa 7
Grollen Behöver hjälp med höftsmärta vid promenad Träning och hälsa 15
MonicaKa Hjälp att tolka hälsoundersökning Träning och hälsa 3
Baseballbat Noob behöver hjälp med viktnergång. Träning och hälsa 26
energIrace Lite hjälp!! Träning och hälsa 0
aback Hjälp med träningsredskap Träning och hälsa 2
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
graylingman Hjälp med träningsupplägg Träning och hälsa 15
Keras2006 Hjälp med Viktökning!? Träning och hälsa 11
Keras2006 Hjälp med chins! Träning och hälsa 18
Jansson_Kalix Viktminskning, TIPS! Hjälp! Träning och hälsa 17
andi Hjälp till artikel om utbildningar utomlands Träning och hälsa 0
pergit Hjälp med råd!!! Träning och hälsa 6
capman viktminskning-träningsschema, HJÄLP! Träning och hälsa 30
Elyas Hjälp, får vattenblåsor Träning och hälsa 9
joakimmen Hjälp! Det börjar närma sig... Träning och hälsa 1
Adventure-Cilla Hjälp jag är övertränad!!!... Träning och hälsa 4
plp Backar och löprundor i Lund? Hjälp Träning och hälsa 4
lleberg Hjälp att lägga upp försässongsträning. Träning och hälsa 4
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
kimman knäsvag skidåkare söker hjälp Träning och hälsa 5
hannulan Styrketräning i kombination med löpning. Träning och hälsa 9
Fysexperten Projekt styrketräning Träning och hälsa 1
Jerry Olsson Kombinera styrketräning och löpning? Träning och hälsa 6
srpp Styrketräning under balanskoordinationsutmaning Träning och hälsa 6
Jock Scott Styrketräning - Grundövningar Träning och hälsa 3
mararv Löpning i kombination med styrketräning Träning och hälsa 16
schweingaard Ryggproblem vid styrketräning Träning och hälsa 23
bigfoot Styrketräning för löpare Träning och hälsa 10
vadsbo skvadron Styrketräning! Träning och hälsa 6
Styrketräning och återhämtningsperiod. Träning och hälsa 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.