Andningsmask för vinterträning?

Är det någon som har erfarenhet av de andningsmasker som man ibland ser framförallt skidåkare använda vid träning för att skydda luftvägarna mot alltför kall luft? Även om det sällan blir riktigt kallt här i Stockholmsområdet så är det ofta fuktig luft vintertid. Och fuktig luft i kombination med några minusgrader är inte skönt att dra i sig när man löptränar. Så om någon har erfarenheter, hur fungerar maskerna? Hur är det med komforten, bildas det mycket kondens på insidan etc?

Tack på förhand!
 
Har använt Lungplus Sport som är en munburen värmeväxlare när det är riktigt kallt. Fungerar helt ok! Finns hos Löplabbet kostar ca 250:-

/Janne
 
Jag tycker också att Airtrim är betydligt bättre än Lungplus, på flera sätt. Lättare att andas igenom, lättare att åka med (behöver inte hållas i munnen), geggar inte igen lika lätt, kan användas att sova med i sovsäcken för ökad värme. Dessutom ser den (tro't eller ej) inte lika löjlig ut som Kalle Anka-näbben som Lungplus innebär.
 
Jag rekomenderar också, som de två föregående, airtrim. Jag använder i princip alltid min airtrim när jag tränar vid temperaturer på några minusgrader och neråt. Om jag inte använder airtrim hostar jag rejält efter ett träningspass på skidorna, men med airtrim har jag inte alls dessa besvär.

Det finns olika filter att köpa till airtrim, beroende på hur mycket man ska anstränga sig och hur kallt det är.

Jag har även kört med lungplus, men tycker att den är obehagligare då det blir mer saliv i den och det känns mer som att andas genom ett sugrör.

//Jimmy
 
Kände inte till airtrim sedan tiddigare...dock har flickvännen en lungplus.

Spontant verkar det ju som om airtrimen har bättre "prestanda" så för träning skulle jag nog välja den om jag skulle haft problem med kylan...skulle jag ta med den ut på tur? Nej...känns inte som den robustaste konstruktionen, där skulle jag känna mig säkrare med en lungplus.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Joseflarsson Vinterträning Träning och hälsa 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.