Vätska bort kramp?

jag kan vakna natten efter träning av att vadmuskeln vill dra ihopa och bli cirka 2 cm lång, så känns det i alla fall.
Låter som en klassisk beskrivning av sendrag. Precis som sandskäddan skriver är det mycket vanligt särskilt i slutet av graviditet men också efter träning, nedkylning, stillasittande mm. En fd simmare som jag känner fick det nästan varje natt under sin aktiva tid.
Det är muskeln som drar ihop sig. Ofarligt men kan göra fruktansvärt ont. Det brukar släppa om man sträcker ut muskeln. Hur man undviker att få det vet jag inte, men mer stretching både direkt efter träningen och lite nu och då under dygnet borde väl förebygga, kan man tycka.
 
Jag hade mycket kramp/sendrag i vaderna under graviditet. Fick då tips att äta vitamineral då detta ofta beror på att man har brist på en mineral, minns tyvärr inte vilken.
Min man har också testat detta att äta vitamineral då han ofta får kramp i vaderna efter träning och det blir bättre då. Självklart är det viktigt att dricka mycket precis som alla andra skriver.
 
jag har ochså haft problem med krampande vader, min lösning var formgjutna iläggssulor. mina fotvalv kopllapsade när jag sprang vilket resulterade att blodtilförseln ströps till vaderna.
Tror inte att kramperna beror på vätskebrist.

(är kaffe och the vätske drivande så att det märks? inom sjukvården så skrivs det upp på vätske listan , så där är inte dryckerna vätskedrivande.)
 
(är kaffe och the vätske drivande så att det märks? inom sjukvården så skrivs det upp på vätske listan , så där är inte dryckerna vätskedrivande.)

En del hävdar att kaffe är så vätskedrivande att man netto förlorar vätska genom att dricka det, andra hävdar att vattnet bara i kaffet självt räcker för att kompensera det som drivs ut. Och åter andra menar att kaffe inte är vätskedrivande överhuvud taget i märkbara mängder. Vore kul om nån som vet (och inte bara tror sig veta ;)) klargjorde.
 
Jag hade mycket kramp/sendrag i vaderna under graviditet. Fick då tips att äta vitamineral då detta ofta beror på att man har brist på en mineral, minns tyvärr inte vilken.
Min man har också testat detta att äta vitamineral då han ofta får kramp i vaderna efter träning och det blir bättre då. Självklart är det viktigt att dricka mycket precis som alla andra skriver.
Mer om detta kan man läsa på
http://www.narrator.se/narratorse/boken/halsoinfo/artritmfl/hjsendrag.htm

Dock kan det vara en idé att söka upp sjukvården. Nattliga kramper i underbenen är väldigt vanligt, men ibland finns det något behandlingsbart bakom (t ex mineral- eller järnbrist), och är det så är det ju onödigt att gå och ha ont om man kan testa med ett par enkla blodprov.

Sen är ju kroniskt compartmentsyndrom en sak man kan ha i bakhuvudet. Inte alls lika vanligt, men d kan vara bra att påminna vården om den förklaringen om man inte hittar någon annan och bättre.
http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=627
http://www.studentlitteratur.se/files/sites/kompartmentsyndrom/31346_110-124.pdf
(båda sidorna är avsedda för medicinsk personal eller sådan under utbildning, så läs med det i huvudet innan ni "målar fan på väggen")

Om du vill kan du väl PM:a mig om vadkramperna, det var intressant att de kommer nattetid.

mvh
Anders
 
Mer om detta kan man läsa på
http://www.narrator.se/narratorse/boken/halsoinfo/artritmfl/hjsendrag.htm

Dock kan det vara en idé att söka upp sjukvården. Nattliga kramper i underbenen är väldigt vanligt, men ibland finns det något behandlingsbart bakom (t ex mineral- eller järnbrist), och är det så är det ju onödigt att gå och ha ont om man kan testa med ett par enkla blodprov.

Sen är ju kroniskt compartmentsyndrom en sak man kan ha i bakhuvudet. Inte alls lika vanligt, men d kan vara bra att påminna vården om den förklaringen om man inte hittar någon annan och bättre.
http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=627
http://www.studentlitteratur.se/files/sites/kompartmentsyndrom/31346_110-124.pdf
(båda sidorna är avsedda för medicinsk personal eller sådan under utbildning, så läs med det i huvudet innan ni "målar fan på väggen")

Om du vill kan du väl PM:a mig om vadkramperna, det var intressant att de kommer nattetid.

mvh
Anders

Det är alltså troligen sendrag jag har och inte kramp.
Graviditet kan vi utesluta då jag är man. ;-)
Vätskebrist tror jag inte på baserat på mitt kraftiga vätskeintag beskrivet tidigare.
Salt- eller mineral-brist skulle kunna vara boven. Ska läsa stud-littlänken i lugn och ro och se om det kan vara boven. Om jag som dilletant begriper vad som står där -annars får väl hustru sjuksköterska förklara. ;-)

För att var tydlig så är det inte självklart att symptom uppträder på natten, det kan vara kvällen efter träning - men i princip aldrig UNDER pågående träning/ansträning.

Ang kaffe och thes vätsekdrivning så är en väl utbredduppfattning (troligen från försvaret) att kaffe driver ut 2 ggr sin volym och the 3 ggr. Dvs dricker du en kopp the ska du dricka 3 koppar vatten för att vara vätskeneutral. Sant eller inte vet jag inte men egen empiri säger mig att the är drivande.

/Patrik, sengångare ;-)
 
Med risk att låta som ett tyskt jaktplan av äldre modell, så är ju sendrag=kramp.
Ja visst, som jag skrev tidigare: sendrag är muskeln som drar ihop sig, men det är liksom aggressivare än "vanlig" kramp. Och det kommer inte bara på natten, även om det är vanligt att det gör det.

Jag tror att botemedlet heter stretching, inte bara efter träningen utan lite nu och då under hela dagen. Om du äter vanlig och allsidig mat får du knappast saltbrist av vanliga träningspass. Sådant händer vid långlopp när saltlagren i kroppen töms, men det gör de inte bara för att man svettas en timma eller så.
 
Hej hopp, är ingen expert i ämnet men har för mig att kramp också kan uppstå vid kalkbrist? Kanske värt att kolla upp om det inte verkar bero på varken vätske- eller saltbrist.
/Katti
 
Om du äter vanlig och allsidig mat får du knappast saltbrist av vanliga träningspass. Sådant händer vid långlopp när saltlagren i kroppen töms, men det gör de inte bara för att man svettas en timma eller så.
Nä, jag håller helt med (det skulle vara om man svettas kopiöst och späder ut sig genom att dricka ohemula mängder osaltat vatten)

Kalkbrist som sagt, är en orsak. Kolla länkarna jag skickade tidigare (sida 1 i denna tråd) för flera orsaker till (nattliga) vadkramper.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...